آوای جنوب

لحظه به لحظه با مذاکرات هسته ای،ظریف: معتقدیم نباید تمدیدی باشد

اگرچه قرار بود مذاکرات ایران و ۱+۵ تا پایان روز جمعه ۹ جولای یعنی پایان ضرب الاجل کنگره برای بررسی یک ماهه توافق به پایان برسد اما فرایند مذااکرات نشان داد که با زیاده خواهی امریکایی ها در دقیقه نود امکان توافق وجود ندارد. با این حال پس از پایان ضرب الاجل دو طرف یک بار دیگر مذاکرات را چند روز تمدید کردند و امروز پایان این مهلت خواهد بود!

اگرچه قرار بود مذاکرات ایران و ۱+۵ تا پایان روز جمعه ۹ جولای یعنی پایان ضرب الاجل کنگره برای بررسی یک ماهه توافق به پایان برسد اما فرایند مذااکرات نشان داد که با زیاده خواهی امریکایی ها در دقیقه نود امکان توافق وجود ندارد. با این حال پس از پایان ضرب الاجل دو طرف یک بار دیگر مذاکرات را چند روز تمدید کردند.

به گزارش «آوای جنوب »، در همین راستا مذاکرات تا روز دوشنبه (۲۲ تیرماه) بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات، تمدید شد. دیروز نیز دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه دیپلماسی بالکنی خطاب به خبرنگاران گفت امیدوارم تا دوشنبه به توافق برسیم اما دیگر تمدیدی در کار نخواهد بود.

دیپلمات ها قصد دارند امروز توافق را اعلام کنند/ صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است/ توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد

دیروز یکی از روزهای پرخبر و حساس در وین بود. به نحوی که یک منبع آگاه محورهای احتمالی توافق ایران و ۱+۵، را بیان کرد.

محورهای برجام احتمالی بین ایران و ۱+۵ در زیر می آید:

اول:براساس برجام، همگی تحریم ها علیه ایران لغو گردیده و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا یک سری محدودیت های موقت پیش بینی گردیده اند که آن ها هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم: کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند گردید.

سوم: ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می گردد.

چهارم: این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز ایران و مقام معظم رهبری تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

پنجم: قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید.

ششم: این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال توانسته است از این وضعیت خارج گردد.

در روزهای گذشته نیز پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

«آخرین تحولات مذاکرات هسته ای با تابناک»

۱۶:۵۰ فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه گفت که طرف‌های مذاکره‌کننده به حصول توافق هسته‌ای نزدیک هستند.

۱۶:۳۵ دیدار ظریف و صالحی با کری و مونیز از ده دقیقه پیش آغاز شد. معاونین دو طرف، فریدون، مالی و هلگا اشمید نیز در جلسه حاضر هستند.

ظریف: معتقدیم نباید تمدیدی باشد/ عراقچی: قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم/ دیپلمات ها قصد دارند امروز توافق را اعلام کنند/ صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است/ توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد

۱۶:۲۰ محمود واعظی موفقیت بزرگ حل مسئله ۱۳ ساله هسته ای را تبریک گفت.واعظی در صفحه کلوب خود نوشت: به جهادگران عرصه دیپلماسی و همچنین مردم عزیز ایران تبریک عرض نمایم.خوشبختانه امروز یکی از وعده های بسیار مهم رئیس جمهور به مردم عزیزمان با تلاش های شبانه روزی دیپلمات های شجاع ما و با صبر و استقامت وحمایت و دعای شما خوبان در حال به بار نشستن است. انشاءالله امروز خبرهای خوشی مبنی بر حل مسئله ۱۳ ساله هسته ای به اطلاع مردم خواهد رسید. خوشوقتم این موفقیت بزرگ را به جهادگران عرصه دیپلماسی و همچنین مردم عزیز ایران تبریک عرض نمایم و بر خود لازم می دانم از هدایتهای مقام معظم رهبری و حمایت همه جانبه رئیس جمهور محترم و همدلی و همکاری مجلس شورای اسلامی و مسئولین و به ویژه مردم فهیم ایران اسلامی صمیمانه تشکر نمایم.خدایا این دستاورد را مایه خیر و برکت کشور و وحدت بیشتر مردم عزیزمان گردان تا شاهد حصول دستاوردهای بیشتری درعرصه اجتماعی، اقتصادی و زندگی مردم در این دولت باشیم و همانگونه که تاکنون حمایتهای شما مردم و بخصوص جوانان پشتیبان آنها بوده در ادامه نیز آنها را تنها نگذاریم و مراقب فشارها و دست اندازهای بعدی باشیم. شکی ندارم که فردای کشورمان نه تنها در عرصه داخلی بلکه منطقه ای و بین المللی و جایگاهی که کشورمان شایسته آن است ارتقاء خواهد یافت. به امید آن روز.

۱۶:۱۲ منبع غربی: هیچ راهی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران وجود ندارد. یک مقام ارشد در یکی از هیات‌های غربی تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی فارغ از شرایط موجود، به بعد از دوشنبه موکول نخواهد شد.

۱۵:۴۵ وزیر خارجه انگلیس وارد محل مذاکرات شد

۱۵:۴۰ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از باقی بودن سه موضوع اختلافی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.آسوشیتدپرس گزارش داد: «دیپلماتها گفتند اختلاف‌ها بر سر تلاشها برای تحقیق درباره کار ادعایی تهران روی سلاحهای هسته‌ای(PMD) همچنان در مذاکرات هسته‌ای ایران در روز دوشنبه همچنان ادامه دارد که این موضوع تهدیدی برای پایان دادن به توافق تا پایان نیمه شب است».این خبرگزاری درباره دو موضوع اختلافی دیگر نوشت: «دو موضوع دیگر هم همچنان برای توافق نهایی باقی مانده است. یکی درخواست ایران برای لغو تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل و دیگری تاکیدش بر اینکه هرگونه قطعنامه شورای امنیت که قرار است توافق هسته‌ای را تایید کند باید به نحوی نوشته شود که دیگر فعالیتهای هسته‌ای ایران را غیرقانونی توصیف نکند».

۱۵:۳۰ دفتر رئیس جمهور: روحانی پس از پایان مذاکرات مستقیم با مردم صحبت خواهد کرد.زمان دقیق سخنرانی رئیس جمهور از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید

۱۵:۱۹ شبکه خبری آلمانی ضمن اینکه نوشت که مذاکرات به لحظات آخر رسیده است در عین حال گفت که تا آخرین لحظات نمی‌توان درباره هیچ‌چیز مطمئن بود.

۱۵:۱۰ خبرگزاری فرانسه: روحانی امشب در تلویزیون با مردم صحبت می کند.

۱۳:۵۱ آغاز نشست هماهنگی میان گروه ۵+۱/ وزیرخارجه انگلیس در این جلسه حضور ندارد

احتمال کشیده شدن مذاکرات به روز سه شنبه/ ظریف: معتقدیم نباید تمدیدی باشد/ عراقچی: قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم/ دیپلمات ها قصد دارند امروز توافق را اعلام کنند/ صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است/ توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد

۱۳:۵۰ آسوشیتدپرس: برخی می‌گویند احتمال کشیده شدن مذاکرات به روز سه شنبه هم وجود دارد

۱۳:۴۰ ظریف در دیدار وزیر امور خارجه چین : معتقدیم نباید تمدیدی باشد اما می توانیم تا جایی که لازم باشد به کار ادامه دهیم.

۱۳:۳۰ وزیر خارجه انگلیس امروز بعد از ظهر به وین بازمیگردد

۱۳:۱۵ تا نیم ساعت دیگر جلسه هماهنگی وزرای خارجه ۵+١ به مدیریت خانم موگرینی برگزار خواهد شد.

۱۲:۵۰ وزیر خارجه چین به مذاکرات پیوست: شرایط برای توافق هسته‌ای آماده است. معتقدیم حصول توافق نباید به تعویق بیافتد.

عراقچی: قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم/ دیپلمات ها قصد دارند امروز توافق را اعلام کنند/ صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است/ توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد/ حضور همه وزاری خارجه در وین

۱۲:۱۵ ظریف و وزیر خارجه چین ساعت ۱۳:۰۰ با یکدیگر دیدار می‌کنند.

۱۲:۰۵ عراقچی: مذاکرات به لحظات نفسگیر آخر رسیده هنوز برخی مشکلات وجود دارد قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم.امیدواریم که اگر بتوانیم مشکلات را جمع بندی کنیم و همه مسایل را به نقطه ای برسانیم که مورد موافقت هر ۲طرف باشه انشالله به نتیجه برسیم

۱۱:۵۰ آسوشیتدپرس: دیپلماتهای می‌گویند که قصد دارند متن را تکمیل و توافق را تا آخر امروز اعلام کنند.

۱۰:۲۴ یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که اروپاییها در حال فشار برای توافق هسته‌ای نهایی با ایران در روز دوشنبه(امروز) هستند اما آمریکا می‌گوید که عجله‌ای برای این کار ندارد.

۱۰:۰۴ بلومبرگ: ایران و ۱+۵ بر سر رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی به توافق رسیده‌اند . این پایگاه خبری به نقل از یک منبع آگاه مدعی توافق بر سر نحوه رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و نوشته است که این تحریم‌ها به مرور زمان برداشته می‌شوند

۱۰:۰۲ وزیر خارجه چین وارد وین شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، “وانگ ایی” روز دوشنبه برای شرکت در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره مسئله هسته‌ای ایران وارد پایتخت اتریش شد

۱۰:۰۰ خبرگزاری فرانسه: توافق هسته‌ای بسیار نزدیک است. ایران و قدرت‌های جهانی در حالی امروز دوشنبه به دنبال دستیابی به یک توافق تاریخی بر سر برنامه هسته‌ای هستند که هر دو طرف دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را در دسترس می‌دانند.

۰۹:۳۱ صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پیشرفت ملموسی داشته است.

۰۹:۱۹ منبع ایرانی: توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد. یک منبع آگاه در هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که توافق جامع نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حاصل خواهد شد ولی این مساله زودتر از عصر دوشنبه اتفاق نخواهد افتاد.

۰۱:۳۰ رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه بار دیگر مدعی شد که ایران چه با توافق و چه بی‌توافق هسته‌ای، در پی ساختن بمب اتم خواهد بود و همه بندهای توافق احتمالی را نیز زیر پا خواهد گذاشت.

۰۰:۵۰ ساک مشکوک ایستگاه متروی نزدیک محل مذاکرات را تعطیل کرد. پلیس وین در پی کشف یک ساک سیاه رنگ بزرگ در ایستگاه متروی نزدیک محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵،‌ مناطق اطراف را مسدود کرد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president