آوای جنوب

احمدی نژاد:مردم با من از همه راحت تر هستند/ عمده مشکل ما در داخل است/ الان دستهایی دارد به سرعت رو میشود/ اگر سدی ایجاد شود انرژی مستهلک نمیشود بلکه ذخیره و طوفانی میشود/ مردم میگویند این آدمها با ما و قادر به انجام اصلاحات نیستند/ وفاق ملی دارد اتفاق می افتد

?دکتر احمدی نژاد: پس قبول داریم که عمده مشکل ما در داخل است.در واقع ما همه چیز داریم و از بالاترین ثروت انسانی و مادی برخورداریم اما

آوای جنوب
?ایرج جمشیدی از روزنامه آسیا: من خوشحالم که شما را سرحال و با روحیه می بینم و البته می دانم که شما به اظهارات آدمهای پرگوی کم اطلاع توجه نکرده و نخواهید کرد. متاسفانه مردم ایران در یک وضعیت ویژه ای به سر می برند و با مسائلی مانند تورم لجام گسیخته، رکود، نارضایتی و اعتراض از یک سو و درگیریهای جناحی از سوی دیگر مواجه هستند. این وضعیت داخلی است و در منطقه هم یک ناتوی عربی و با حضور نیروهای غربی تشکیل شده است. به نظر می رسد کشور ما آبستن یک حادثه است. ما می خواهیم بدانیم که دکتر احمدی نژاد صحنه را چگونه می بینند.

?دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصار و المستهشدین بین یدیه.

سوال مهم این است که آیا دیگران خیلی قدرتمند هستند یا ما ضعیف شدیم؟ بله دشمنان تاریخی ملت ایران هیچوقت نمی خواهند ما قوی باشیم. مخالفت با اقتدار ایرانی ها مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه چند هزار ساله است. من طرفدار جنگ نیستم اما باید بدانیم که چند هزار سال از هر فرصتی استفاده کرده اند و نمی خواهند بگذارند ایرانی ها قوی باشند. ما باید به خودمان بپردازیم و قوی باشیم. منظور من از قدرتمند شدن به معنای ستیزه گری و تجاوز به دیگران نیست.

?آسیا: از آن طرف هم ما در شرایطی به سر می بریم که نزدیکترین یاران شما را که در حال حاضر کشور به آنها نیاز دارد، زندانی کرده اند و از انعکاس نظرات و دیدگاههای شما در جامعه جلوگیری به عمل می آورند.

?دکتر احمدی نژاد: پس قبول داریم که عمده مشکل ما در داخل است.در واقع ما همه چیز داریم و از بالاترین ثروت انسانی و مادی برخورداریم اما فقط یک ضعف مهم داریم که آن هم مدیریت است. این ضعف هم باید در سایه دریافت و مطالبه عمومی مردم اصلاح شود. به نظرم ما در این مسیر خوب داریم جلو می رویم. مسائل را باید تاریخی نگاه کنیم نه نقطه ای . اگر نقطه ای نگاه کنیم تصمیم گیری سخت می شود.

?آسیا: آقای دکتر فرصت نیست که ما به تاریخ مراجعه کنیم.

?دکتر احمدی نژاد: چرا فرصت هست. من نمی گویم برویم بنشینیم و تاریخ بخوانیم بلکه عرض می کنم که مسائل را به صورت تاریخی مورد توجه قرار دهیم. مایک ملت بزرگ هستیم. مشکلات پیش آمده است که قادر نیست یک ملت را از بین ببرد. باید از این مشکلات عبور کنیم و در سایه افزایش معرفت، وحدت و مطالبات همگانی از آن عبور خواهیم کرد. به نظرم این دارد اتفاق می افتد.

?آسیا: آقای دکتر مطالبات همگانی مرتب سرکوب می شود و مانع از مطرح شدن این مطالبات می شوند.

?دکتر احمدی نژاد: هیچکس نمی تواند مانع یک ملت شود. آرام آرام دارد ملت جلو می رود و اتفاقات مثبتی نیز در حال وقوع است. افراد و خاندانهایی در تاریخ وجود دارند که نقش آفرینی های بسیار سنگینی علیه ملت کرده اند اما هنوز بعد از دهها و صدها سال، دست شان برای ملت رو نشده است. اما الان دست هایی دارد به سرعت رو می شود و این مساله از لحاظ نگرش تاریخی به مسائل کشور خیلی مهم است. یعنی ملت همینطوری به لحاظ آگاهی دارد بالا می آید. درست است که از آن طرف تلاش برای مایوس کردن مردم در جریان است اما در ذیل این فضا آن اتفاق دارد می افتد. زیرا در حرکت یک ملت هیچگاه توقف وجود ندارد. اگر سدی ایجاد شود ، انرژی مستهلک نمی شود بلکه ذخیره و طوفانی می شود. ملت دارد جلو می رود و ما هم امیدواریم که دست اندرکاران تصمیمات درستی بگیرند و راه را باز کنند برای اینکه اراده مردم جاری شود. تنها راه هم همین است. راه مقابله با دشمنان این مرز و بوم جنگ نیست زیرا جنگ به دنبال خود خرابی و ویرانی و نابودی می آورد. تنها راه، تجلی اراده ملی است که البته مقدماتی لازم دارد. در نگاهی به تاریخ و اسناد رسمی متوجه می شویم که همیشه دنبال این بوده اند که مردم در داخل سرزمین ایران ضعیف باشند و نتوانند روی پای خود بایستند، دچار انواع گرفتاری ها باشند تا نتوانند به مسائل اساسی و مهم بیندیشند و مشارکت کنند. متاسفانه در داخل هم کسانی هستند که این سیاست را جلو می برند و می خواهند مردم ما ضعیف باشند. اقتدار ملی ما مبتنی بر اقتدار تک تک مردم است. مردم باید قدرتمند و صاحبنظر باشند آن وقت کشور قوی می شود اما وقتی مردم ضعیف باشند قدرت آنها خودش را نشان می دهد. فاصله اتفاق می افتد. آنها از این استفاده می کنند و فشار می آورند و تهدید می کنند. امکان ندارد که فشار بیرونی ملت ایران تضعیف کند.

?آسیا: شما به درستی اشاره کردید که اصل مصیبت ما در داخل است. سئوال این است که چگونه می توانیم مردم را متشکل کنیم و آنها را به مطالبات خودشان نزدیک کنیم؟

?دکتر احمدی نژاد: یک وقت ما می خواهیم تغییرات سطحی و ناپایدار اتفاق بیفتد، این کار ساده ای است اما اگر شما بخواهید جامعه را به صورت مبنایی اصلاح کنید. این مستلزم تدریج و مشارکت و حضور همگانی و این هم مستلزم همفکری و هدف مشترک عمومی است. من معتقدم که این امر به سرعت دارد در جامعه ایران اتفاق می افتد. ملت اگر خودش به یک باورهای واحد رسید این همان وحدت است. اینطور نیست که ما فکر کنیم یک سازماندهی و تشکیلات لازم است.

?آسیا: آنچه مدنظر شماست زمان بر است. آستانه تحمل مردم ایران بسیار کاهش یافته است.

?دکتر احمدی نژاد: چند تا نکته را ما باید در نظر داشته باشیم. جمهوری اسلامی متعلق به مردم است.

?آسیا: ولی مردم دیگر صاحب آن نیستند.

?دکتر احمدی نژاد: این باید برگردد. نظرسنجی ها آن حرفها را تایید نمی کند. مردم دنبال درگیری و به هم ریختن نیستند بلکه می خواهند با حفظ دستاوردهای اساسی شان، اصلاحات پایه ای و بزرگ انجام شود نه آنکه دستاوردهای تاریخی خود را کنار بگذارند و دو باره بخواهند از صفر شروع کنند. جمهوری اسلامی مال خود مردم است. ممکن است من نوعی به صورت قاچاقی وارد آن شده باشم و اضافی باشم.

?آسیا: مردم معتقدند آن چیزی که ایجاد کردند از دست آنها ربوده شده و دیگر در اختیار آنها نیست.

?دکتر احمدی نژاد: مردم می گویند که این آدم ها با ما نیستند و قادر به انجام اصلاحات نیستند. البته اتفاقات مثبت در حال وقوع است.

?آسیا: اتفاقات مثبت دارد می افتد اما نه به سمت و سویی که شما اشاره می کنید.

?دکتر احمدی نژاد: این اتفاقات در همان جهتی است که عرض کردم.

?آسیا: از نظر شما وفاق ملی چگونه اتفاق می افتد؟

?دکتر احمدی نژاد: اگر ما با هم باشیم و قدرتی از مردم بروز کند، خود به خود آن معادلات عوض خواهد شد. وفاق ملی دارد اتفاق می افتد. هر کس دلش برای این سرزمین می تپد جزو وفاق ما محسوب می شود. هر ایرانی که دلش برای این سرزمین می سوزد صاحب همان حقی است که به آحاد مردم ایران تعلق می گیرد. البته توجه داشته باشید که از این تابلو در دنیا زیاد است. همین هایی که در داخل هستند زیر همین تابلو جمع شده اند اما واقعیت ندارد. ما مرز فکری و دینی و سیاسی نداریم. این مرزها برای رقابت های درون حزبی و انتخاباتی است. در حقوق اساسی همه به طور یکسان حق تعیین سرنوشت و اعلام نظر دارند.

?آسیا: البته این حق اعمال نمی شود.

?دکتر احمدی نژاد: در هیچ جای دنیا این حقوق به طور کامل تامین نشده است و کم و زیاد دارد. نسبی است. در یک جا بدتر است و در جای دیگر بهتر است و ما می خواهیم آن را بهتر کنیم. اینکه بگوییم یک نفر بیاید و همه چیز را خراب کند، پایداری و دوام ندارد. ذهن کل ملت ایران درگیر چگونگی اصلاح وضع موجود است. حتی سال ۵۷ به این گستردگی نبود. تقریبا صد در صد مردم ذهنشان درگیر این موضوع است چون کشورشان را دوست دارند. کلید واژه صحبت ما این است که جمهوری اسلامی به مردم تعلق دارد و نه یک عده خاص . ما ها باید مردمی و در خدمت مردم باشیم.

?آسیا: ما با مردم و فعالان سیاسی بیشتر در تماس هستیم و چون مسئولیت نداریم، مردم با ما راحت تر حرفشان را مطرح می کنند.

?دکتر احمدی نژاد: مردم با من از همه راحت ترند و چون بنده را خادم خودشان می دانند با من راحت هستند. فرقی هم بین موافق و مخالف نیست. همه آنها حرفهایشان را به راحتی به بنده منتقل می کنند.

?آسیا: مردم در حال حاضر خود را صاحب جمهوری اسلامی نمی دانند و معتقدند که عده ای این نظام را به تملک خودشان در آورده اند و با مطرح کردن موضوع خودی و غیرخودی، مردمی را که نگران سرزمین شان و آینده این مرز و بوم هستند به بازی نمی گیرند. آیا شما معتقدید که همه می توانند به صحنه بیایند و اظهارنظر کنند؟

?دکتر احمدی نژاد: حقوق اجتماعی متعلق به همه است. طبق قانون اساسی هرکس را بخواهند از حقوق اجتماعی اش محروم کنند مستلزم حکم دادگاه صالح است که باید طبق قانون تشکیل شود و متهم با برخورداری از وکیل و براساس موازین حقوقی و قانونی به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود. حقوق اجتماعی متعلق به همه است. هرجا تنگ نظری و خودخواهی و خودبرتربینی بیاید کار خراب می شود. ما هم توصیه و نصیحت می کنیم که این فرصت را ملت داده است تا برای آنها کار کنید نه برای خودتان. حرف مبنایی ما که روی آن می شود نظامات را ایجاد کرد، این است که هیچ احدی نسبت به مردم برتری ندارد. بقیه اش روش هاست که باید به گونه ای تفاهم کنیم که حقوق اجتماعی را به صورت حداکثری تامین کند. بنده معتقدم که هر انسانی در هر کجای دنیا باور کند که نسبت به دیگران برتر است این ریشه و عامل بدبختی های مردم است. این را باید درست کنیم. چرا خودتان را برتر از مردم می دانید؟ پیامبران هم خودشان را کوچکتر از مردم می دانستند. انسانهای بزرگ بر این باور بودند که انسانهای پایین تری نسبت به دیگران هستند. به همین خاطر توانستند کار کنند و تحول ایجاد کنند. به محض اینکه خودش را نه از یک نفر بلکه از یک موجودی در این عالم برتر بداند، ساقط شده است.

?آسیا: آیا شما خودتان را برای انتخابات یا ائتلاف آماده می کنید؟

?دکتر احمدی نژاد: نه، اینها واقعا برای من اولویت نیست. اصلاح وضع کشور و حفظ کشور اولویت است و این امر با مشارکت همه ملت امکانپذیر است. مشکل آنجایی حادث می شود که عده ای حق بیشتری نسبت به ملت برای خود قائل بشوند. ما باید کمک کنیم تا به فهم مشترک از وضع کشور و آرمان مشترک برسیم. اگر به این مهم دست پیدا کنیم درست کردن بقیه اش کار سختی نیست.

?آسیا: آیا شما مخالفان جمهوری اسلامی را هم جزو ملت محسوب می کنید یا نه؟

?دکتر احمدی نژاد: هر ایرانی که از حقوق اجتماعی برخوردار است شهروند ایرانی است. حقوق اجتماعی را به راحتی نمی توان از آحاد ملت سلب کرد. با وضع یک سری قوانین عادی یا ناقص نمی شود ما حقوق اجتماعی انسانها را سلب کنیم. من اعتقادم این است که حق انتخاب با مردم است و کسی نمی تواند با ساز و کارهایی این اختیار را از مردم بگیرد یا آنکه چیزی را به آنها تحمیل کند. این منشاء فساد است و هیچوقت به عاقبت به خیری نخواهد رسید. ما همه را به گفت و گو دعوت می کنیم.

?آسیا: من فردا با سفیر بریتانیا در ایران دیدار اختصاصی دارم. شما پیام خاصی برای غرب ندارید؟

?دکتر احمدی نژاد: من حرفهایم را زده ام و اخیرا هم با نیویورک تایمز صحبت کردم که به صورت وسیعی هم انتشار پیدا کرد. ما باید در جهان به قاعده واحدی برسیم. هیچکس نباید به دنبال سلطه و غلبه بر دیگران و چپاول دیگران باشد. از نگاه ما تک تک انسانها وجوامع انسانی به هر تعداد که باشند مهم و محترمند. ما به دنبال مدیریت مشترک جهانی هستیم که به موجب آن هیچکس نباید به حق دیگری و در هیچ نقطه ای و به هیچ مقداری تجاوز کند. اینکه آمریکا و انگلیس فکر کنند می توانند مناسبات ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال پیش را احیا کنند، شدنی نیست. امریکا با سازو کار بانکی و سلط دلار و سلطه سیاسی و پایگاه امنیتی سالی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار از جیب ملت ها برمی دارد. این غلط است و به ضرر خود مردم آمریکا هم هست زیرا به جیب مردم نمی رود بلکه به جیب سرمایه داران آمریکا وارد می شود. باید دست بردارد و همه با هم به صورت محترمانه و در شرایط عادلانه دنیا را با هم اداره کنیم و حقوق همه تامین شود. اما اگر بگویند که حقوق بلوک باید تامین شود، ما مسلط باشیم . نفت را ارزان بخریم و جنس خودمان را گران بفروشیم. این همان جهنم است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president