آوای جنوب

جولان گرانفروشی در بازار میوه و تره و بار گچساران/ وقتی که کاسه صبر فرماندار از بازار لبریز می‌شود

آوای جنوب جولان گرانفروشی و نبود نظارت کافی در بازار میوه و تره بار گچساران موجب نارضایتی مسوولان شد.

آوای جنوب

جولان گرانفروشی و نبود نظارت کافی در بازار میوه و تره بار گچساران موجب نارضایتی مسوولان شد.

جولان گرانفروشی در بازار میوه و تره و بار گچساران/ وقتی که کاسه صبر فرماندار از بازار لبریز می‌شود
به گزارش آوای جنوب از گچساران، این روزها وارد هر محفلی که می‌شویم صبحت از گرانی‌ها و جیب خالی مردم به میان می‌آید گرانی‌هایی که به هیچ چیز و هیچ کس رحم نکرده و همچنان لجام گسیخته می‌تازند.

امروزه یکی از ضروریات مصرفی مردم که روند رو به رشدی را تجربه می‌کند، میوه و تره بار است که روزانه قیمت‌هایشان متغیر و افزایش چشمگیری دارد و این افزایش قیمت بر هیچ کس پوشیده و قابل انکار نیست.

برخی‌ها گرانی میوه و تره و بار را ناشی از گران‌ فروشی خرده فروش‌ها می‌دانند که البته برخی نیز عواملی مانند حضور دلالان در میدان میوه و تره بار که در افزایش قیمت‌ها دست دارند را عامل گرانی‌های اخیر عنوان می‌کنند.

اما هر علتی برای گرانی وجود داشته باشد، با حقوقی که این روزها کارگران و کارمندان دریافت می‌کنند، بعید است بتوانند بیش از یک کیسه میوه مخلوط و تره و بار که تازه وزنش هم چندان سنگین نیست، برای خانواده‌شان بخرند و این نشان از شکاف عمیق بین دستمزدها و قیمت اجناس در بازار است که حسرت خوردن میوه‌های فصل را بر دل قشر ضعیف جامعه می‌گذارد.

البته کشاورزان هم از عرضه میوه‌هایشان با قیمت کم گله‌منداند و این عرضه کنندگان و فروشندگان میوه هستند که به بهانه‌های مختلف قیمت آن را بالا می‌برند.

اکنون میوه مرغوب تنها سر از مغازه‌های گرانفروش درآورده است و به غیر از آن، کمتر جایی را می‌توان یافت که در آن میوه حداقل آبرومند بتوان پیدا کرد.

گرانی در بازار و نوسانات قیمت در حالی کشور را فرا گرفته است که مسؤولان دولتی همچنان اصرار بر این دارند که کنترل بازار در دست آنها است.

باید اذعان کرد که کنترل بازار گچساران رها شده و هر فروشنده‌ای با هر نرخی که بخواهد می‌تواند اجناس خود را به فروش برساند به طوری که فرماندار هم نسبت به وضعیت موجود در بازار گچساران واکنش نشان داد.

علی محبی یکی از شهروندان در این خصوص اظهار می‌کند، در حالی که حقوق‌های کارگری چند درصدی افزایش پیدا می‌کند در مقابل اجناس چند برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: مسوولان را نمی‌دانیم اما ما که زیر بار خرید مانده‌ایم.

خانمی که در حال قیمت کردن میوه است در پاسخ به خبرنگار ما عنوان کرد: آن چیزی که تعجب‌آور است اختلاف قیمت میان شهر ما و شهرهای اطراف است.

وی ادامه داد: به هر حال میوه و تره و بار یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در سبد کالای خانوار است اما با این گرانی‌ها تهیه میوه و تره و بار با کیفیت و قیمت مناسب به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است.

یکی از خریدان نیز که در حال خرید است، ابراز کرد: آیا این جای تعجب ندارد که در بازار شاهد چند نرخی قیمت‌ها هستیم و از ابتدای بازار تا انتهای آن هر مغازه برای فروش اجناس خود قیمتی را انتخاب کرده است.

وی گفت: تعزیرات و اتحادیه‌ها باید نظارت خود را بر بازار بیشتر و دست دلالان و سودجویان را کوتاه کنند تا میوه‌ها و اجناس با همان قیمت اصلی که از کشاورز و باغدار خریداری می‌شود به فروش برسد و یا درصد اندکی افزایش داشته باشد.

به گزارش فارس، در حالی این گزارش را تهیه می‌کنم که فرماندار گچساران در نشست‌های ستاد تنظیم بازار بر نظارت کافی دستگاه‌های مربوطه بر بازار گچساران تاکید فراوان داشته است.

علی خوانپایه با بیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود اصناف خود بتوانند در زمینه کنترل بازار دقت کافی را داشته باشند، اظهار کرد: در بحث گرانفروشی می‌طلبد که اصناف خود نظارت بیشتری داشته باشند.

فرماندار گچساران ادامه داد: متاسفانه در بازار شاهد قیمت‌های متفاوت هستیم چنانچه مشاهده می‌شود همین میوه در بازار بهبهان به قیمت ارزان‌تر نسبت به بازار گچساران به فروش می‌رسد.

این مقام اجرایی گچساران با بیان اینکه چرا امروز می‌گویند در بازار بهبهان انصاف بیشتر است، گفت: می‌طلبد که همه دست در دست هم دهیم تا مردم در این شهر متضرر نشوند.

وی ادامه داد: قرار نیست ما مردم را فراموش و رها کنیم و هر وقت فریاد زدند و دادشان درآمد وارد عمل شویم و بر بازار نظارت و بازرسی انجام دهیم.
خوانپایه گفت: بایستی از حقوق و منافع مردم دفاع کنیم چرا که کاسه صبر ما از وضعیت بازار گچساران لبریز شده است.

فرماندار گچساران عنوان کرد: چطور می شود بهبهان در ۶۰ کیلومتری ما قرار گرفته در حالی که هزینه حمل و نقل بیشتری پرداخت می‌کنند لیکن قیمت اجناس این شهر نسبت به گچساران به قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود.

خوانپایه ادامه داد: قیمت میوه و تره بار در گچساران نسبت به سایر شهرستان هایگرانتر به فروش می‌رسد.

فرماندار گچساران در بازدیدی که از بازارر میوه و تره‌بار گچساران داشته از نبود اتکیت قیمت، کیفیت مرغوب و چند نرخی این محصولات گلایه کرد.

هرچند که نشست‌های ستاد تنظیم بازار ماهی یک بار برگزار می‌شود اما متاسفانه این نشست‌ها نتوانسته دردی را وجود چندنرخی اجناس به خصوص کالاهای مصرفی خانوارها را درمان کند.

نمی‌دانم در هر نشستی که به عنوان خبرنگار حضور داشته و هربار روئسای مربوطه آماری از تخلفات صنف‌ها و بازرسی از بازار را ارائه دادند چرا تاکنون شاهد تغییر و یا تحولی در بازار نبوده‌ایم.

البته نمی‌توان از این موضوع گذشت چرا که بیشتر نظارت بر بازار به صورت خاله خرزویی بوده و با یک تذکر آن هم از نوع لبخند بوده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president