آوای جنوب

پیاده روی دسته جمعی سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و بلوارهای گچساران

پیاده روی دسته جمعی سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و بلوارهای گچساران علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان موجب مشکلات بهداشتی شده است.

آوای جنوب:

به گزارش آوای جنوب از گچساران، شهر دوگنبدان با جمعیتی بیش از ۹۶ هزار نفر این روزها با افزایش چشمگیر سگ‌های ولگرد روبروست که جولان این سگ‌‌ها در سطح شهر تهدیدی برای سلامت شهروندان و سلب آسایش آنان شده است.

کافی است ساعاتی در شهر حضور یابی، آنگاه شاهد پرسه سگ‌های جدا شده از گله و یا آواره‌ای می‌شوی که طول و عرض خیابان را در جست‌وجوی پیداکردن آشیانه و یا خوردن غذایی طی می‌کنند.

جولان و تردد سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه‌های گچساران گلایه‌های فراوانی را در بین شهروندان به وجود آورده و آنان خواهان برطرف شدن این معضل هستند.

اما آن چیزی که امروز به وفور در شهرستان مشاهده می‌شود زندگی دسته جمعی سگ‌ها در کنار  ادارات خدمات‌رسان و انبار این اداره  دیده می‌شود که هر خودرو که از  کنار آن انبار تردد داشته باشد به آن خودرو حمله می‌کنند.

جولان آزادانه سگ‌های ولگرد در سطح معابر و شهرها اگر چه از نظر بهداشتی مشکلاتی را در سطح شهر به وجود آورده است از سوی دیگر  موجب  ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و به ویژه کودکان و زنان شده است.

امروزه سگ‌های ولگرد به صورت دسته‌جمعی و به راحتی در خیابان‌های و کوچه و پس کوچه‌های شهر در تردد هستند و تاکنون هیچ متولی  برای جمع آوری این سگ‌ها  اقدام نکرده است.

گرچه ساماندهی  این حیوانات بایستی توسط شهرداری و با همکاری شبکه بهداشت و محیط زیست صورت گیرد.

این معضل بزرگ در چند سال گذشته همواره به مسوولان گوشزد شده اما متاسفانه تا کنون اقدامی که منجر به رفع این  مشکل شده باشد، صورت نگرفته است.

وجود تعداد زیادی سگ‌های ولگرد در مناطق توسعه یافته شهری  در پارک‌های و بوستان‌های محله‌ای به معضلی جدی برای ساکنین این محلات تبدیل شده است.

هر چند باید گفت، پرسه‌زنی سگ‌های ولگرد در محلات گچساران مشکل جدیدی نیست اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تعداد این حیوانات در این مناطق نارضایتی‌هایی را برای شهروندان گچسارانی به همراه داشته است.

یکی از شهروندان گچسارانی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: مسئولان شهری باید فکری به حال سگ‌های ولگرد کنند چراکه این موضوع به گونه‌ای شده که سگ‌ها به‌راحتی در مرکز شهر  تردد دارند  و مناطق شهری از جمله گلستان و شهرک نفت اصلاً امنیت ندارد.

یکی دیگر از ساکنان منطقه گلستان ۲ می‌گوید: من  کارمند اداره هستم و هر روز صبح برای خروج از منزل باید مراقب سگ‌هایی باشیم که در کوچه‌ها مشغول پرسه‌زنی هستند.

 خانم کریمی می‌افزاید: خوابیدن سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و جلوی درب خانه‌ها و ادرار و مدفوع کردن این حیوانات می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی برای خانواده‌ها شود.

در ادامه یکی دیگر از اهالی این محلات عنوان کرد: ایجاد آلودگی‌های صوتی و محیطی در شب‌ها و صبح‌ها و همچنین افزایش آنها، از بین بردن پلاستیک‌های زباله و پخش کردن زباله‌ها در کوچه و خیابان می‌طلبد که اقدامات جدی در این خصوص ازسوی شهرداری صورت بگیرد.

 به گزارش فارس، سگ‌ها دارای قدرت تولیدمثل بالایی هستند و چنان‌چه برنامه کنترلی برای جلوگیری از این امر صورت نگیرد شاهد افزایش مخاطرات برای شهروندان خواهیم بود.

خطر گازگرفتگی و انتقال بیماری‌هایی همچون هاری و سالک را می‌توان یکی از مهمترین آسیب‌های حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر دانست.

با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود مسوولان شهری و با استفاده از ظرفیت انجمن‌های حمایت از حیوانات در راستای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد در مناطق حفاظت شده اقدام جدی داشته باشند و این معضل را در سطح شهر مرتفع نمایند.

 انتهای پیام/

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president