آوای جنوب

گفتگو با رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ردصلاحیت ها در انتخابات

کسانی که به مسائل قومیتی دامن بزنند قطعا رد صلاحیت خواهند شد/ رد صلاحیت مصلحتی نداریم، فقط اجرای قانون ملاک است/ قانونگذار نمی تواند منشا اختلافات قومیتی باشد/ورود زودهنگام به تبلیغات انتخابات رصد می شود/ لابیگری های نمایندگان حادثه دنا مورد بررسی قرار می گیرد
آوای جنوب

شاید گاهی مواقع به خاطر مصلحت فرد که آبروی وی حفظ شود قبل از بررسی صلاحیت ها خیرخواهانه صحبت‌هایی با وی شود اما اینکه کسی را مجبور کنند ، چنین چیزی صورت نمی‌گیرد.

نظارت در همه کشورها امری است پذیرفته شده و حتمی که این نظارت بسته به موضوع دارای ویژگی های منحصر به موضوع است . نظارت در همه حوزه ها وجود دارد و در موضوعات سیاسی هم امری است معقول و منطقی. اما نظارت در موضوعات سیاسی چون با تضارب آرا نظارت شوندگان و متناسب با رویکرد و شاخص های یک جامعه خاص صورت می گیرد همواره موجب اختلاف در بحث پذیرش رای بوده و خواهد بود.
شورای نگهبان به عنوان نهادی که وظیفه تایید صلاحیت افراد را در بحث انتخابات بر عهده دارد همواره مورد نقد بوده و حتما خواهد بود اما به هر جهت این شورا جایگاهی قانونی دارد و قانونا هم وظیفه رصد فعالیت های داوطلبین نمایندگی را بر عهده دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از محرومترین و توسعه نیافته ترین مناطق کشور است که معمولا در مسائل سیاسی ،خصوصا انتخابات دچار برخی تخلفات و ناهنجاری هایی می شود. که در این خصوص کار دفتر نظارت شورای نگهبان در استان را بسیار حساس می کند.
آنچه که در ادامه می خوانید گفتگو با حجت الاسلام قدرت الله خرم روز ، رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان است.
یکی از مشکلات استان خصوصا در چند سال اخیر ، دامن زدن به مسائل قومیتی از طرف برخی سیاسیون و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است ، آیا دفتر نظارت استان اینگونه مسائل را رصد می کند؟
با توجه به حساسیت های بررسی صلاحیت ها ، در زمان لازم ، قطعا دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان ها و شهرستان ها بر اساس قانون فعالیت نیروهای سیاسی که احیانا در آینده قصد نامزدی دارند را مورد رصد قرار خواهد داد و یکی از مباحث مهم خصوصا در این دوره که مورد توجه قرار دارد قطعا دامن زدن به مسائل قومی و قبیله ای است که این مسائل منشا اختلافات در استان هستند و متاسفانه اثرات منفی زیادی هم بین مردم دارند. با توجه به اینکه استان ما دارای ایلات و طوایف متعدد است و با وجود دامن زدن برخی افراد بر مسائل قومیتی اما انسجام و حدت این مردم همیشه کسانی را که قصد رخنه برای اختلاف را داشته اند مایوس کرده اند. لذا سیاسیون ما هم باید این موضوع را مد نظر داشته باشند و به مسائل قومی و قبیله ای دامن نزنند و عامل اختلاف بین مردم نباشند. کسانی که به مسائل قومیتی دامن بزنند قطعا رد صلاحیت خواهند شد چون کسی که خود  قانونگذار است نمی تواند منشا اختلافات قومیتی باشد.
کسانی که به مسائل قومیتی دامن بزنند قطعا رد صلاحیت خواهند شد/ رد صلاحیت مصلحتی نداریم، فقط اجرای قانون ملاک است/ قانونگذار نمی تواند منشا اختلافات قومیتی باشد/ورود زودهنگام به تبلیغات انتخابات رصد می شود/ لابیگری های نمایندگان حادثه دنا مورد بررسی قرار می گیرد
با توجه به شدت گرفتن مسائل قومیتی در گفتار و عمل آیا تاکنون فعالیت سیاسیون فعال و نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص دامن زدن به مسائل قومیتی مورد رصد قرار گرفته است؟
گاهی گزارشاتی منعکس می شود که این گزارشات مورد بررسی قرار می گیرند و ما در زمان خودش به این مباحث بیشتر توجه می کنیم و زمانی که قانون به ما اجازه می دهد ، صلاحیت این افراد را به صورت شفاف بررسی می کنیم.
یکی دیگر مباحث مهم انتخاباتی کردن پیش از موعد فضای سیاسی و رسانه ای استان توسط برخی افراد داوطلب نمایندگی است ، آیا ورود زودهنگام به فضای انتخاباتی می تواند در تایید صلاحیت افراد موثر باشد؟
کار تبلیغاتی خارج از زمان تبلیغات ، خلاف قانون خواهد بود و تخلف محسوب می شود که در بررسی صلاحیت ها قطعا تاثیرگذار خواهد بود و انتظار این است ، کسانیکه قصد ورود به مرکز قانونگذاری را دارند ، حداقل خود عمل خلاف قانون انجام ندهند و همه بدانند که اینگونه اعمال خلاف قانون در تایید صلاحیت آنان تاثیر مهمی خواهد داشت.
برخی شورای نگهبان را به جانبداری از یک جناح خاص متهم می کنند و در بحث رسانه ها هم تعامل با برخی رسانه ها از یک طیف خاص را مورد انتقاد قرار می دهند ، در این خصوص چه توضیحی دارید؟
این دیدگاه قابل قبول نیست چرا که یک دستگاه که مورد رصد مردم است قطعاً در بحث عمل به قانون هیچ فرقی را قائل نمی شود و ملاک و معیار قانون و عملکرد افراد است. شما ببینید در همه انتخابات هم از طرف اصولگرایان و هم از طرف اصلاح طلبان نهاد شورای نگهبان مورد نقد قرار می گیرد پس این نشان دهنده این است که شورا از یک جناح خاص حمایت نمی‌کند.
جلسات شورای نگهبان که هر چند مدت یکبار برگزار میشود از همه رسانه‌ها دعوت می شود مگر اینکه رسانه ای در در دسترس نباشد و ما هم سعی می کنیم عملکردمان شفاف باشد.
برخی لابی‌گری های نمایندگان مثلاً در حادثه دنا و مباحث مربوط به استیضاح وزرا کاملاً مشهود بود هرچند این اتفاقات و لابی‌گری ها در داخل استان صورت نمی‌گیرد و در مرکز کشور صورت میگیرد آیا شورای نگهبان استان این موارد خاص را بررسی می‌کند؟
نمایندگان در دوره نمایندگی وظایفی دارند که قانون برای آنها مشخص کرده است. در دوره چهار ساله نمایندگی آن‌ها ، خود مجلس یک نهاد نظارتی مشخص کرده است که بر عملکرد نمایندگان نظارت می‌کند و ما هم به عنوان دفاتر نظارت شورای نگهبان وظایفی داریم که در طول این ۴ سال عملکرد این نمایندگان را به طور کامل رصد میکنیم . برای نمونه داشته‌ایم افرادی که یک یا دو دور در مجلس بوده‌اند اما دوره های بعد نتوانسته اند تایید صلاحیت شوند. که در این مورد هم شورای نگهبان بر اساس قانون و مستندات اقدام نموده و خواهد کرد. در این دوره اگر هم به نتایجی برسیم قطعاً مطابق قانون عمل خواهیم کرد.
گاهی مطرح می‌شود که برخی افراد بدون داشتن پرونده خاصی فقط بنابر مسائل منطقه ای از آنها خواسته می‌شود در فلان حوزه شرکت نکنند و اگر ثبت نام کنند ، رد صلاحیت می‌شوند به نوعی مصلحت اندیشی موجب رد صلاحیت آنها می شود آیا چنین موردی وجود داشته است؟ و به شخص می‌گویند شما نباید در فلان حوزه با توجه به شرایط شرکت کنید؟
شورای نگهبان در اینگونه موارد هیچگونه مصلحت اندیشی نخواهد کرد. شورای نگهبان هیئت‌های نظارت و دفاتر مطابق قانون عمل می کنند شاید گاهی مواقع به خاطر مصلحت فرد که آبروی وی حفظ شود قبل از بررسی صلاحیت ها خیرخواهانه صحبت‌هایی با وی شود اما اینکه کسی را مجبور کنند ، چنین چیزی صورت نمی‌گیرد. شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام میدهد و اصلا چیزی به نام ردصلاحیت مصلحتی در شورای نگهبان نداریم چون ۶ نفر مجتهد و ۶ نفر حقوقدان در آن شورا اعلام رای می‌کنند و گزارشات دفاتر ما هم مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و یک بار توسط هیات نظارت مرکز و در دو مرحله خود شورای نگهبان با وسواس و دقت مورد بررسی قرار می‌دهد که حق کسی ضایع نشود و بدون از دلیل با آبروی کسی بازی نشود و قانون هم در مسیر خودش عمل شود.
با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president