آوای جنوب

از تبعیض در استخدام‌ها تا قطع آب کشاورزی منطقه خیرآباد گچساران

قطع آب کشاورزی در منطقه خیرآباد گچساران موجب بیکاری بسیاری از جوانان این منطقه در فصل تابستان شده است.
آوای جنوب/سمیرا نصاری
قطع آب کشاورزی در منطقه خیرآباد گچساران موجب بیکاری بسیاری از جوانان این منطقه در فصل تابستان شده است.

به گزارش آوای جنوب از گچساران،  از آنجا که منطقه خیرآباد در گچساران از دیرباز تا کنون جز یکی از قطب‌های کشاورزی، دامداری و تولید کننده انواع غلات، مرکبات، دانی‌های روغنی و سیفی‌جات در این شهرستان است.

 بر این اساس  بخشی از مردان و زنان به ویژه جوانان تحصیل‌کرده بیکار در این منطقه به شغل کشاورزی روی آورده‌اند.

 در حالی که بیکاری در منطقه به بحرانی شدید و جدی تبدیل شده است به گونه‌ای شاهد اعتراض بسیاری از جوانان بیکار این شهرستان در تبعیض در خصوص جذب نیرو هستیم، شاهد بوده‌ایم آب سدکوثر و خطوط انتقال آب  بر روی اراضی کشاورزی خیرآباد قطع می‌شود.

 به گزارش آوای جنوب، در نامه شوراها و دهیاران منطقه خیرآباد خطاب به نماینده شهرستان آمده است، که سزاوار نیست که آب کشاورزی منطقه خیرآباد که بیش از ۶۵۰ خانوار از آن ارتزاق می‌کنند قطع گردد و شاهد تعطیلی کشاورزی و بیکاری جمع کثیری از جوانان این منطقه باشیم.

 بر این اساس  در ادامه گزارش خود به سراغ بخشدار مرکزی گچساران می‌رویم تا علت قطعی آب را از وی جویا شویم.

 فرج الله استلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص اعتراض کشاورزان خیرآباد و قطع آب کشاورزی اظهار کرد:   طی نامه‌ای که در ماه‌های گذشته که  از سویی وزارت نیرو به شهرستان و در اختیار دهیاران قرار گرفت   هرگونه کشت محصولات تابستانه در این منطقه ممنوع اعلام شد.

 وی افزود: با توجه به اینکه سد کوثر سالانه آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند، استفاده از آب سد کوثر برای کشاورزی  در فصل تابستان در این منطقه ممنوع شده است.

 استلاحی بیان کرد: به دلیل کمبود آب، کاهش بارندگی و خشکسالی چند سال اخیر هر گونه کشت تابستانه  و کشت‌هایی  از جمله مانند برنج که نیاز به آب بسیار دارد  در فصل تابستان در این شهرستان ممنوع شده است.

 بخشدار مرکزی گچساران اذعان کرد: میزان بارندگی در این استان و شهرستان  در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۵ میلیمتر کاهش یافته است.

 استلاحی خاطرنشان کرد: هم اکنون آب سد کوثر تنها برای تامین آب آشامیدن این شهرها  و روستاها استفاده می‌شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. وای من گفت:

    لیشتر۹۰۰۰هزارهکتارزمین زراعتی داره اقای استلاحی

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president