آوای جنوب

فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید با ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد

فوران و آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید پس از ۵۸ روز عملیات، با همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد.
فوران و آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید پس از ۵۸ روز عملیات، با همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد.
آوای جنوب

مدیر عامل نفت جنوب با اعلام این خبر، تلاش و مجاهدت‌های تیم مهار فوران را در هر ردهی سازمانی بی بدیل توصیف کرد و گفت: علی‌رغم همه مشکلات آشکار و پنهان، با همت و همدلی مثال زدنی همکاران، این چاه اکنون مهار شده و عملیات به تولید آوری مجدد آن به زودی آغاز خواهد شد.

مهندس بیژن عالی پور افزود: به مجرد وقوع این حادثه ، با وجود اندوه فراوان ناشی از شهادت دو تن از همکاران‌مان، ستاد مشترک مهار فوران به دستور وزیر محترم نفت تشکیل و دو برنامه مهار ازعمق و کنترل از سطح در دستور کار قرار گرفت.
وی فشار بالای  ۲۴۰۰psi  را از موانع اصلی مهار از سطح دانست و  یادآور شد: پس از دوهفته از زمان فوران دو لوکیشن مهیا و دکل های ۹۳ و ۹۴ فتح در موقعیت های مورد نظر مستقر و عملیات حفاری چاه انحرافی در موقعیت ۱۴۷c از یکم آذر ماه آغاز شد. با گذشت ۳۴ روز از آغاز حفاری انحرافی ساعت ۲۰ روز پنجم دی ماه نخستین علایم سطح الارضی مهار چاه سامل تغییر رنگ و ارتفاع شعله نمایان  ۲۱ و ۴۵ دقیقه آتش مهیب چاه سرکش ۱۴۷ رگ سفید مقهور اراده حفارگران شد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز سرعت انجام اقدامات مرتبط با  تحقق هر دو سناریو را بی سابقه خواند و اذعان داشت: تنها در دو هفته، لوکیشن استقرار دکل های ۹۳ و ۹۴ ، دو استخر آب ۱۳۰ و ۷۰ هزار بشکه ای برای عملیات کولینگ یا خنک سازی عملیات،  ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب از رودخانه های اطراف تا استخرها، نزدیک به ۱۰ جاده دسترسی به دهانه چاه ۱۴۷ احداث شد که در  شرایط عادی بیش از ۶ ماه زمان صرف می شد تا این مهم تحقق یابد.
مهندس عالی پور در ادامه تاکید کرد: پس از استقرار دو دکل حفاری ، همکارانمان در شرکت ملی حفاری تنها در ۳۵ روز به عمق بیش از ۲۳۳۰ متری رسیدند که قطعا تاکنون در هیج عملیاتی در این مدت به چنین عمقی دست یافته نشده است.
وی افزود: به لطف خداوند متعال در شب میلاد امام حسن عسکری(ع) ،پس از رسیدن به مخزن و تزریق سیال با استفاده از بیست دستگاه پمپ تراک با فشار ۵۰۰۰psi، چاه ۱۴۷ رگ سفید مهار شد و خستگی این ماراتن عملیاتی از تن همه زدوده شد.
مهندس بیژن عالی پور در پایان از صبر و تحمل خانواده ی همه کسانی که در تمام مدت ، عملیات را ترک نکرده بودند، تشکر کرد و گفت: کارکنان صنعت نفت، به خصوص دو شرکت بزرگ مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری بی توجه به همه حاشیه سازی ها و اظهار نظرهای غیر فنی افراد، در راستای صیانت از منابع ملی ایران اسلامی تلاش کرد و با آرامش خاطر  به عملیات تکمیلی خواهد پرداخت و در پایان باید گفت که شادی اتمام این عملیات را با همه مردم شریف ایران تقسیم می کنیم و همواره در صف اول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president