آوای جنوب

دلیل بازداشت حسین فریدون

حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور بازداشت شده است؛ خبری که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا آن را تأیید کرده و می‌گوید: اتهام وی مربوط به مسائل مالی است اما ربطی به معوقات بانکی ندارد.

دلیل بازداشت حسین فریدون

حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور بازداشت شده است؛ خبری که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا آن را تأیید کرده و می‌گوید: اتهام وی مربوط به مسائل مالی است اما ربطی به معوقات بانکی ندارد.

قبل از اینکه خبر بازداشت حسین فریدون منتشر شود، نام او جسته و گریخته در رسانه‌ها با تخلفات مالی گره‌خورده بود. این بحث‌ها بعد از مذاکرات هسته‌ای مطرح شد، در ۲سال پایانی دولت و بعد از روزهایی که فریدون به‌عنوان «چشم و گوش» حسن روحانی عازم وین شد تا در تماس‌هایش با تهران مسائل فوری را احتمالا به زبان سمنانی و سرخه‌ای به رئیس‌جمهور منتقل کند.

با این حال از بهمن سال۱۳۹۴ بحث‌های حاشیه‌ای اعم از مسائل مالی و دخالت در نصب و انتصابات کابینه درباره برادر کوچک‌تر رئیس‌جمهور که همزمان مشاور وی هم بود، مطرح شد؛ بحث‌هایی که می‌توانست چشم اسفندیار دولت روحانی باشد؛ یعنی همان حاشیه‌هایی که اسفندیار رحیم‌مشایی برای دولت احمدی‌نژاد به‌وجود آورده بود از طرف فریدون برای دولت یازدهم ایجاد شود؛ برای همین هم بود که فریدون که زمانی در قاب تمامی تصاویری که از مراسم‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور منتشر می‌شد، حضور داشت؛ مدتی از چشم‌ها پنهان ماند و همین پنهان‌ماندن‌های او خود حاشیه‌ای شد بر حاشیه‌های او.

  • صرافی فریدون و شرکا

بهمن۹۴ در بحبوحه انتخابات مجلس دهم سخنان برخی اعضای مجلس نهم، پرده جدیدی از فعالیت‌های فریدون رو کرد. علیرضا زاکانی، نماینده مجلس نهم یکی از این نمایندگان بود؛ او در یک نشست خبری با کنایه به دولت گفته بود «به جای اینکه به‌دنبال فساد و سازمان فساد بگردند، بهتر است به برادر خودشان، دفتر خودشان و وزارت نفت توجه کنند.»

الیاس نادران، دیگر نماینده اصولگرای مجلس نهم بود که در همان ایام دست به افشاگری درباره فریدون زد. او گفته بود: «برادر رئیس‌جمهور ستاد انتخاباتی فهرست حامیان دولت را در ساختمان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی دولت یعنی آقای «ش» قرار می‌دهد؛ آیا اینها می‌خواهند اشتغال ایجاد و با فساد مبارزه کنند؟» دیروز سخنگوی قوه قضاییه البته درباره اتهامات فریدون گفت که بازداشت او ربطی به معوقات بانکی ندارد.

در میان این اتهامات، موضوع صرافی آقای فریدون که در سال۹۱ و در زمان التهابات ارزی تاسیس شده بود هم سر از رسانه‌ها درآورد.
خبرگزاری فارس با انتشار سندی از روزنامه رسمی کشور، از ثبت یک شرکت صرافی در بحبوحه نوسانات ارزی خبر داده بود که حسین فریدون عضو هیأت مدیره این شرکت بود. در تاسیس این شرکت نام علی صدقی، مدیرعامل نجومی بانک رفاه در کنار نام حسین فریدون قرار گرفته بود. ماجرای علی صدقی و حقوق نزدیک به ۲۰۰میلیون تومانی او در بانک رفاه بار دیگر فریدون و دولت روحانی را به حاشیه کشاند.

  • شبکه بانکی و دستگیری‌ها

ماجرای فیش‌های نجومی و عزل مدیران بانکی در همان ایام منجر به کشف یک شبکه فساد بانکی و دستگیری اعضای این ستاد شد. علاوه بر علی صدقی مدیرعامل معزول بانک ملی، علی رستگار سرخه‌ای هم یکی از مدیران عامل بانک‌ها بود که در ماجرای فیش‌های نجومی عزل شد. رستگار سرخه‌ای چندی بعد در ماجرای کشف یک شبکه فساد بانکی دستگیر شد.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نقش برخی سیاسیون در این فساد بانکی خبر داده بود. در آن زمان عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران از جابه‌جایی ‌۸۰۰ میلیارد تومان در بانک ملت، بازداشت ۴متهم و به سر بردن چند متهم دیگر در خارج از کشور خبر داده و گفته بود: درباره نحوه اقدامات متهمان از وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست گزارش شد. نکته‌ای که در این‌باره مطرح شده بود، نقش فریدون در نصب این دو مدیرعامل بود.

بعدها قاضی ناصر سراج گفته بود رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود در مورد مدیرعامل بانک رفاه که فیش حقوقی وی نیز جنجال‌ساز شده است، گزارش تخلف کلان وی در زمان تصدیگری در بانک ملی را داشتیم ولی با فشار و لابی‌گری یک مسئول دولتی، این فرد در سمت مدیرعامل بانک رفاه قرار گرفت.

محسنی‌اژه‌ای درباره اتهامات فریدون به‌صورت دقیق صحبت نکرده است. او فقط گفته که اتهامات فریدون مالی است. وی گفته است درخصوص ایشان چندین نوبت تحقیق شد و از افرادی هم که مرتبط بودند تحقیق شد. برخی افراد بازداشت هستند. دیروز برای ایشان قرار تأمین صادر شد.اژه‌ای ادامه داد: چون قرار تأمین را تأمین نکردند به زندان معرفی شد اما اگر قرار را تأمین کنند، آزاد می‌شوند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president