آوای جنوب

یادداشت/طیبه سعادتی نیک

شبکه‌های اجتماعی محفلی برای دور زدن قانون تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی

یادداشت/طیبه سعادتی نیک

تبلیغات زود هنگام انتخابات شورای اسلامی در فضای مجازی محفلی برای دور زدن قانون فراهم کرده است.

آوای جنوب

نامنویسی از نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام شده و مطابق با قانون پس از رسیدگی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج نهایی تبلیغات قانونی داوطلبان آغاز خواهد شد.

با فراگیر شدن فضای مجازی رویکرد استفاده از این تکنولوژی روند و روال تبلیغات نامزدهای انتخابات شورهای اسلامی را متحول کرده و حال و هوای تازه‌ای به انتخابات بخشیده است.

شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ این روزها فرصت رد و بدل پیام‌های مختلف نامزدهای انتخابات در مناسبت‌های مختلف و اظهارنظر درباره مسایل روز جامعه را فراهم آورده است.

این شبکه‌ها به عنوان مهمترین و فراگیرترین کارزار تبلیغات و رقابت‌های انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا مورد توجه قرار گرفته و داوطلبان ورود به پارلمان محلی می‌کوشند نهایت بهره از این شبکه‌ها را ببرند.

شورای چهارم دهدشت که به خاطر جو ناآرام و تنش‌زای آن به محفلی منفور در افکار عمومی تبدیل شده در حالی برای تعیین اعضای پنجمین دوره این پارلمان آماده می‌شود که تعدادی از اعضای شورای فعلی باز هم کاندید ورود به شورای شهر شده‌ و در پی جلب آرای شهروندان هستند.

اگرچه زمان تبلیغات قانونی انتخابات شوراها هنوز اعلام نشده است اما برخی از داوطلبان پیش از موعد مقرر و گاهاً از زمانی که قصد کاندیداتوری در این دوره از شورا را داشته‌اند فضای مجازی را برای جلب آرای مردم انتخاب کرده و با وجود تخلف محسوب شدن هرگونه تبلیغات زود هنگام و تأکید مجریان انتخابات بر برخورد با این گونه تبلیغات،از طریق دور زدن قانون اقدام به انتشار برنامه‌های تبلیغاتی خود می‌کنند.

عده‌ای با انتشار متن و تصاویر سوابق و یا مواضع خود در مسایل را مطرح می‌کنند،برخی عنوان درصد جانبازی و خدمت در دستگاه‌ دولتی را به عنوان راهی برای تبلیغات خود انتخاب کرده‌اند،عده‌ای از آن‌ها هم از کوچکترین فعالیت روزانه خود گزارش‌های تصویری در ایسنتاگرام منتشر می‌کنند.

در این میان پست اینستاگرامی یک عضو فعلی شورای شهر دهدشت برای حضور مجدد در این پارلمان به گونه‌ای دیگر سعی در جلب توجه و آرای شهروندان کرده است،در این پست آمده:«گر بود عمر به میخانه روم بار دگر،بجز از خدمت رندان نکنم کار دگر»

کاندیداهایی هم به راه‌اندازی لیست انشتار اقدام و روزانه پیام صبح بخیر و آرزوی شادکامی و سلامتی جسم برای مردم عزیز ارسال می‌کنند،این کاندیدا با این تردید که پیام ارسالی در میان انبوه پیام‌های گروه‌های واتساپ به چشم نیاید پس از به اشتراک گذاشتن در گروه‌ها لیست انتشار را هم بی‌نصیب نمی‌گذارند.

سلفی در کنار شخصیت‌های به اصطلاح سیاسی و انتشار در ایسنتاگرام راه دیگری است که برخی از داوطلبان شورای دهدشت برگزیده و از آن در جهت جلب افکار عمومی استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه تبلیغات زودهنگام کاندیداها تا قبل از رسیدگی به صلاحیت و اعلام نهایی تخلف محسوب می‌شود انتظار می‌رود جهت جلوگیری از تضییع حق دیگر داوطلبانی که راه قانونی را برای این کار برگزیده‌اند با متخلفان این امر برخورد قانونی صورت گیرد.

رسانه‌ها هم ضمن روشنگری و ارجح دانستن منافع عمومی بر شخصی راه انتخاب برتر را به مردم معرفی و از بزرگ جلوه دادن برخی کاندیداها در جهت منافع شخصی خودداری کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president