کد خبر : 22946
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 تیر 1395 - 2:54

از بیکاری گچسارانی ها تا کشت هندوانه توسط افغانی ها در دشت لیشتر تا برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان+تصاویر

از بیکاری گچسارانی ها تا کشت هندوانه توسط افغانی ها در دشت لیشتر تا برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان+تصاویر

به دلیل قیمت استیجاری زمین‌های دشت لیشتر بیشتر کشاورزان استان‌های همجوار به دشت لیشتر هجوم آوردند

۵۵درصد از دشت‌های کشوربرای کشت “ممنوعه” است/ کاهش ۸ درصدی بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد

آوای جنوب /سمیرا نصاری

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۵ درصد از دشت‌های کشور دشت ممنوعه معرفی شده و برخی دیگر نیز در آستانه محدودیت قرار دارند و نباید بیش از ظرفیت این دشت‌ها کشت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گچساران، پیش از ظهر امروز جلسه شورای حفاظت از منابع آب با حضور فرماندار و مسئولان شهرستان و مدیرکل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: میزان بارندگی امسال در استان ما نسبت به سال گذشته کاهش ۸ درصدی نسبت به کل کشور داشته و استان ما نیز به تبع آن در سطح جهانی با کمبود بارندگی و اقلیم کاهش چشمگیری داشته است.

علی لطفی عنوان کرد: ۵۵ درصد از دشت‌های کشور دشت ممنوعه معرفی شده و برخی دیگر نیز در آستانه محدودیت قرار دارند و نباید بیش از ظرفیت این دشت‌ها کشت انجام شود.

وی گفت: استان ما از نظر آبی استان پرآبی بوده و اگر به صورت بهینه و اصلاح الگوی مصرف بهره برداری نشود در آینده این استان دچار مشکل کم آبی می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سطح کشور شورایی به نام شورای حفاظت از منابع آب وجود دارد که بیش از ۱۷ جلسه در کشور با حضور رئیس جمهور و معاون اول ایشان در رابطه با حفاظت از منابع آب‌های زیر زمینی در کشور برگزار شد.

لطفی خاطرنشان کرد: این طرح در سطح استان به منظور از حفاظت از منابع آب‌های سطحی و ایجاد تعادل در آب خانه‌ها اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ چاه غیرمجاز در دشت امام زاده جعفر(ع) گچساران شناسایی شده است، گفت: این دشت به‌عنوان دشت پایلوت در کشور شناخته شده و به طور میانگین سالانه افزون بر ۱۶ میلیون متر مکعب برداشت غیرمجاز آب از منابع زیر زمینی در این منطقه صورت می‌گیرد.

لطفی تعداد چاه‌های امام‌زاده جعفر (ع) در گچساران این منطقه مهم کشاورزی را ۴۳۷ حلقه چاه عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۲۹۷ حلقه چاه مجاز و ۱۴۰ حلقه چاه غیرمجاز حفر شده است.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه منابع آب با متخلفان برخورد جدی انجام می‌شود.

فرماندار گچساران خواستار برخورد قاطع و قانونی مسئولین با برداشت کنندگان غیرمجاز آب شد

عبدالرحیم رحیمی با اشاره به کاهش بارندگی در سالهای اخیر و همچنین کاهش منابع آبی به ضرورت مصرف بهینه ی آب کشاورزی و جلوگیری از تخلفات و برداشت های غیر مجاز آب تاکید کرد.
رئیس شورای منابع آب شهرستان با تاکید بر نظارت بیشتر بر بهره برداری و استفاده بهینه از منابع آبی شهرستان افزود:در خصوص آبهای زیر زمینی و استفاده از روان آبها پیش از این باید توجه و دقت بیشتری  صورت می گرفت  اما متأسفانه همه ما پس از وقوع بحران مجبور به چاره اندیشی می شویم

رحیمی با بیان این مطلب که کاشت غیر مجاز باعث برداشت غیرمجاز می شود از مسئولین خواستند تا قاطعانه با اینگونه کاشتهای بدون هماهنگی جلوگیری بعمل آورند.
فرماندار گچساران  فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمنیه آگاهی بخشی به مردم بویژه در روستاها را توسط بخشداری مرکزی و جهاد کشاورزی از طریق شوراهای اسلامی روستاها در جهت مهار و مدیریت بحران آب  لازم و ضروری عنوان کرد و اولویت بندی در این زمینه را پر اهمیت خواند.

وی با بیان اینکه هر چه نظارتها شدت یابد سطح انحرافات کاهش خواهد یافت تأکید کرد: این باور باید در مردم و افرادی که قصد حفر چاه و برداشت غیرمجاز را دارند تقویت شود که با حفر چاه های غیرمجاز علاوه بر اینکه خودشان متحمل ضرر می شوند باعث ضرر رساندن به دیگران نیز خواهند شد.

فرماندار اظهار کرد: با توجه به این که بخش اعظمی از معیشت و اقتصاد مردم شهرستان وابسته به بخش کشاورزی می باشد، ضروریست دستگاههای ذیربط با افرادی که به صورت غیر مجاز و غیرقانونی مبادرت به برداشت از منابع آب می نمایند و سبب تضییع حقوق مردم عزیز شهرستان و بالاخص افرادی که به صورت قانونی و با مجوز نسبت به بهره مندی از منابع آب اقدام می نمایند جلوگیری به عمل آورند.

غلامپوردادستان شهرستان گچساران: برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان

دادستان شهرستان گچساران گفت: ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز پس از شناسایی در این شهرستان مسدود شد.

حبیب غلام‌پور عصر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که با حضور فرماندار و مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت : در راستای تاکیدات دادستان کل کشور طرح احیا و تعامل بخشی و تاکید بر برخورد جدی با متخلفان آب‌های زیرزمینی و چاه‌های غیرمجاز با نگاه توسعه پایدار به منابع آبی در دستور این دادستانی است.

وی گفت: در جهت صیانت و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان گچساران پس از شناسایی تعداد ۱۵ حلقه چاه غیر مجاز با دستور مقتضی از سوی دادستانی این چاه‌ها مسدود و پر شده است.

دادستان گچساران با بیان اینکه وجود چاه‌های غیر مجاز در این شهرستان به علت سوء مدیریت‌های گذشته بوده است، تصریح کرد: یکی از بهترین همکاری‌ها در جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز گزارشات مردمی بوده که امیدواریم مردم در این زمینه با نیروهای انتظامی و دستگاه قضا همکاری لازم را داشته باشند.

غلام‌پور تاکید کرد: دستگاه قضا در راستای صیانت از منابع آب و اراضی ملی با هیچ شخصی تعارف نداشته و در سریع‌ترین زمان ممکن حکم مسدود و جمع آوری ادوات را صادر خواهد کرد.

مدیر بهره برداری ونگهداری سد کوثر گچساران: بیشتر زمین های دشت لیشتر در اختیار غیربومی‌ها‌ست/ بیشتر کارگران دشت لیشتر افغانی هستند

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران نیز در این جلسه با بیان اینکه که در دشت لیشتر ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی این دشت زیر کشت هندوانه می رود، اظهار داشت: این در حالی است که بیشترین آب سد کوثر در این زمینه مصرف می‌شود.

اسلام قدمی افزود: ۸۰ درصد از کارگرهای که در این زمین ها مشغول به کار بوده افغانی هستند وفقط ۲۰ درصد از این کارگرها بومی این منطقه هستند.

وی بیان کرد: به دلیل قیمت استیجاری زمین‌های دشت لیشتر بیشتر کشاورزان استان‌های همجوار به دشت لیشتر هجوم آوردند و این کشاورزان به دلیل داشتن آب زیاد در این دشت‌ها به کاشتن هندوانه و گوجه مشغول بوده و با توجه به میزان زیاد آب ورودی سد کوثر به دشت لیشتر استفاده غیر اصولی و قیمت پایین آن و همچنین نبود کشاورزان دیگر در مناطق و هدر رفتن آب تشدید شده و کشت گندم و ذرت به علت استفاده غیراصولی از آب سد کوثر به صورت پراکنده کشت می‌شود.

قدمی گفت: با توجه به کاهش ۳۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن آب سد کوثر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در حال حاضر ۹۰ میلیون متر مکعب از حجم نرمال این سد آب کمتری وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.