آوای جنوب

پاسخ احمد توکلی به تاجگردون : این طرح به هیچ وجه سیاسی نبوده و نیست

توکلیطرح احمد توکلی درباره بنزین روز گذشته در مجلس ابهاماتی را به وجود آورد. این طرح که با عنوان “پلکانی شدن نرخ بنزین” شهرت یافت، صبح سه شنبه با رای نمایندگان تصویب شد اما عصر همان روز با اعتراض برخی نمایندگان همچون مهرداد بذرپاش به کمیسیون تلفیق بازگشت.

آوای جنوب؛

رسانه ها نیز درباره جزئیات این طرح روایت های مختلفی مطرح کردند. برخی خبرگزاری ها چنین نوشتند که بر اساس این طرح به مردم اجازه داده شده تا سقف ۱۸۰ لیتر در ماه از بنزین هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان شود.

اما برخی دیگر از رسانه ها عنوان کردند بر اساس این طرح هر خودرو ماهانه صاحب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین با نرخ هزار تومان می‌شود. با مصرف مازاد بر ۶۰ لیتر تا ۱۰۰ لیتر قیمت بنزین به لیتری ۱۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد و تا سقف ۱۴۰ لیتر به ۱۷۵۰ تومان و از این میزان بیشتر تا ۱۸۰ لیتر به دو هزار تومان بالغ می‌شود.

از سوی دیگر برخی نمایندگان همچون غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسین برنامه و بودجه و نماینده اصلاح طلب گچساران در اظهار نظری عنوان کرده: «مردم نگران نباشند. اگر مجلس فعلی این مصوبه کاملاً سیاسی را اصلاح نکرد با تشکیل مجلس دهم به امید خدا آن را اصلاح خواهیم کرد.»

لذا برای روشن شدن این ابهامات بهتر دیدیم با احمد توکلی طراح اصلی این طرح گفتگو کنیم.

دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس درباره میزان سطحی که مصرف بیشتر از آن شامل افزایش عوارض خواهد شد گفت: «سطح اول را دولت با توجه به متوسط مصرف تعیین می کند. ما در این طرح برای سطح اول عدد ندادیم تا دست دولت باز باشد اما با یک حساب سرانگشتی من فکر می کنم همان ۶۰ لیتر برای سطح اول مناسب باشد.»

توکلی درباره بازگشت این طرح به کمسیون تلفیق گفت: «عصر دیروز من در مجلس نبودم و خیلی اطلاع ندارم اما گویا برخی نمایندگان ابهاماتی داشتند که بهتر دیدند آن را به کمیسیون تلفیق بازگردانند.»

این نماینده مجلس درباره برخی انتقادات مبنی بر سیاسی بودن این طرح گفت: «این طرح به هیچ وجه سیاسی نبوده و نیست و طرحی است که برای آن زحمت کشیده شده است و به نفع مردم و به خصوص اقشار متوسط به پایین است.»

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح افراد هر چه بنزین بیشتری مصرف کنند پرداخت بیشتری خواهند داشت، گفت: «لذا این طرح به معنای گران شدن بنزین نیست.»

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح به معنای چند نرخی شدن بنزین نیست؟، گفت: «خیر؛ بنزین چند نرخی نمی شود، بلکه پرداخت چند نرخی می شود و این دو از هم متفاوت است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح آثار تورمی نخواهد داشت؟، گفت: «خیر؛ چون ما بنزین را گران نمی کنیم که افراد به جایگاه داران پول بیشتری بدهند، بلکه در صورت افزایش مصرف بنزین، میزان عوارض افزایش خواهد یافت و عوارض هم نوعی مالیات است و قابل انتقال به غیر نیست و لذا تورمی ایجاد نمی کند.»

توکلی در پایان وعده داد به زودی طی کنفرانس خبری جزئیات این طرح را به اطلاع عموم خواهد رساند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president