آوای جنوب

یک دلیل برای غیر شرعی بودن رسم «چوب‌بازی» از نگاه امام جمعه گچساران

آوای جنوب

امام جمعه شهرستان گچساران گفت: چوب بازی یک رسم غلط و منسوخ شده است که باید آن را کنار گذاشت.

یک دلیل برای غیر شرعی بودن رسم «چوب‌بازی» از نگاه امام جمعه گچساران

حجت الاسلام سید امین‌الله حجازی امام جمعه گچساران در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد به برخی از ناهنجاری‌ها در این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مقابل این ناهنجاری‌ها سهل انگاری کرده‌ایم.

وی با بیان این که در برابر مشکلات و معضلات بعضی ها ما را «تند» خطاب می‌کنند؛ گفت: در برابر مشکلات و معضلات تند نیستیم بلکه برخی‌ها در برابر معضلات کند عمل می‌کنند.

این خطیب جمعه در ادامه با بیان اینکه می بایست قبل از هر چیز فرهنگ را برای مردم تعریف کنیم گفت: برای مثال در دولت گذشته در استان ما رقاصی و ساز و نقاره را به عنوان فرهنگ تعریف می‌کردند در حالی که ما فرهنگ والای صله رحم و توجه به دیگران را داریم و می‌بایست آن را بزرگنمایی می‌کردیم اما در تلویزیون ما چوب بازی را به کرات به نمایش می‌گذارند.

امام جمعه گچساارن گفت: این در حالی است که چوب بازی یک سنت و رسم منسوخ شده است و برای مثال اگر قوزک پای کسی به وسیله چوب در بازی شکسته شود چگونه می توان اسم آن را یک سنت یا رسم گذاشت؟ و باید دیه آن پرداخت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ائمه جمعه نمی توانند با دست خالی برای رفع آسیب‌ها معجزه کنند یادآور شد: ائمه جمعه وقتی نیروی کار و اعتبار و امکانات نداشته باشند چگونه می‌توانند برای کار فرهنگی معجزه انجام دهند.

حجازی افزود: مصوبات شورای فرهنگ عمومی هم ضمانت اجرایی ندارد گاهی اوقات وقت خود را چند ساعت می گذاریم اما این وقت به دلیل نبود ضمانت اجرایی در نشست ها به هدر می‌رود باید در سطح کشور قانون تصویب شود تا مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی داشته باشد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president