آوای جنوب

یکسان سازی حقوق کارگران نفت، وزیر را به گچساران کشاند

DSC_9080گچساران- کارگران غیر‌رسمی شرکت نفت گچساران در انتظار برابری در پرداخت حقوق و مزایا با کارگران رسمیی هستند و اجرای مصوبه یکسان‌سازی حقوق کارگران مهمترین مطالبه آنها از وزیر کار است.

آوای جنوب / امین دهقان

بسیاری از واحدهای تولیدی برای تأمین نیروی انسانی خود از نیروی کارشرکتی یا همان پیمانکاری استفاده می‌کنند، یعنی در خط تولید نیروی کار پیمانکاری وجود دارد و کنار آن کارگر رسمی ‌کارخانه‌ها درآمدی به‌ مراتب بیشتر از حقوق کارگر پیمانکاری دارد که این عمل نقض ماده ۳۸ قانون کار و همچنین نقض مقاوله‌نامه شماره ۱۰۰ سازمان ILO بوده، چرا که در آنجا بیان می‌کند: تمامی‌مزایای قانونی نیروی کار موضوع قرارداد یا یکسان‌سازی پرداخت‌ها در کارگاه مادر و کارگاه پیمانکار در مشاغل هم‌ارزش باید انجام شود.

براساس بخشنامه جدید معاونت روابط کار به ادارات تعاون، کار و رفاه استان‌ها به رعایت حقوق مساوی درباره قراردادهای نیروهای شرکتی و پیمانکاری تاکید شده است.DSC_9066

درشهرستان گچساران با توجه به بافت صنعتی آن، کارگران غیررسمی‌ در بسیاری از ادارات خصوصا شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از آمار قابل‌توجهی برخوردار هستند.

همین امر موجب شده طی سال‌های اخیر رسیدگی به وضعیت شغلی و تبدیل وضعیت این نیروها در گچساران و سایر مناطق نفت خیز برای وزارت نفت به معضلی پیچیده تبدیل شود.

نماینده مردم گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی دراین خصوص به خبرنگار مهر گفت: در راستای حل مشکلات نیروهای غیررسمی شرکت برخی از مصوبات هیئت مدیره‌ شرکت نفت و دولت باید اصلاح شود و در برخی موارد نیز در شهرستان و منطقه باید بررسی شود.

غلامرضا تاجگردون افزود: مشکل اصلی در زمینه حل مشکلات نیروهای غیررسمی نفت بیشتر به اصلاح بسیاری از قوانین پیچیده برمی گردد.

نبود قوانین مشخص در خصوص نیروهای قرارداد موقت و پیمانکاری صنعت نفت وضعیت این نیروها را با یک بحران جدی روبرو کرده است که تنها راه خروج از آن اصلاح قوانین مطرح شده است.

این در حالی است که بیش از چهار هزار نیروی قرارداد مدت موقت و پیمانکاری نفت و گاز گچساران همچنان با خیال یکسانسازی حقوق کارگران براساس بخشنامه وزرات کار زندگی کنند.

کارگران قرارداد مدت موقت و پیمانکاری نفت و گاز گچساران این روزها خواهان تغییر وضعیت معیشتی خود هستند و تنها عدالت را دوای درد خود می دانند.

یکسانسازی حقوق و مزایا، استفاده از امکانات رفاهی و درمانی رایگان نفت و تبدیل وضعیت شغلی از جمله مهمترین خواسته های جامعه کارگری نفت گچساران بوده که وزیر کارو رفاه اجتماعی را به گچساران کشانده است.

نماینده کارگران شرکت نفت و گاز گچساران در این خصوص به امین دهقانی خبرنگار گچسارانی گفت: در نشستی که با حضور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و معاون منابع انسانی وزیر نفت برگزار کردیم، مقرر شد تا با بررسی میزان افزایش حقوق هر نفر براساس قانون کار گزارشی را به معاونت منابع انسانی وزارت نفت ارائه دهیم که در صورت تامین اعتبار این طرح، کار اجرایی آن آغاز شود.

بهروز باشتی زاده افزود: این اقدام به عنوان نخستین گام در جهت اجرایی کردن این قانون برای کارگران غیررسمی نفت گچساران خواهد بود.

باشتی زاده تصریح کرد: حضور وزیر کار ورفاه اجتماعی برای بررسی مشکلات کارگران در گچساران می تواند یک گام موثرتر در جهت رسیدن نیروهای غیررسمی نفت گچساران به حقوق خود باشد که طی این چند سال هیچگاه به معنای واقعی به آنچه حق طبیعی این نیروها بوده دست پیدا نکرده اند.

حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی اگر چه تاثیری بسیاری در انعکاس مشکلات کارگران غیررسمی نفت و گاز گچساران خواهد داشت، اما پیگیری حقوق کارگران نفت از طریق وزارت کار و رفاه اجتماعی بایستی در اولویت برطرف کردن مشکلات این قشر قرارگیرد.

حمایت های وزارت کار و رفاه اجتماعی در اصلاح قوانین ناعادلانه وزارت نفت در خصوص کارگران می تواند تاثیر بسزایی در حل مشکلات کارگران غیررسمی نفت گچساران داشته باشد.

تلاش کارگران غیررسمی در کنار نیروهای رسمی نفت و گاز گچساران در شرایطی که این شرکت یکی از مهمترین شرکت های فرعی بهره برداری مناطق نفتخیز جنوب است، موجب حرکت با شتاپ چرخ صنعت در این منظقه محروم شده است.

در این بین کارگران غیررسمی نفت و گاز گچساران تنها مشکل خود را نبود عدالت در پرداخت حقوق و مزایا وهمچنین عدم استفاده از بسیاری از خدمات رفاهی و درمانی مناسب عنوان می کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. کاظم گفت:

    امیدوارم این سخنان وعده پوچی برای دلخوشی قسر زحمت کش ویک شعار تبلیغاتی درآستانه انتخابات نباشدو به یاری حق حقوق بحق ما کارگران رنج دیده پرداخت شود یا حق.

  2. علی گفت:

    با سلام خدمت همه دوستان مظلوم قراردادی موقت نفت

    آقای تاجگردون لطفا رسیدگی فرمایید، و منتظر عمل عاجل شما هستیم، مگرنه شعار انتخاباتی دادن را خیلی ها بلد هستند.
    منتظر اقدام شما همچنان هستیم.

    با تشکر از غیرت دوستان

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president