آوای جنوب

یا عزرائیل یا قانون/ جوانان گچساران، از جمهوریِ ارثیِ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جلوگیری کنند!

آوای جنوب
عقل سلیم و تجربه‌ی تاریخی و ضرورت قطعی تحول در این مرگ‌آبادِ رکود و تکرار و ملامتِ ساحتِ سیاست، به ما می‌آموزد که باید طوفان ورود جوانان تحصیل‌کرده‌ی انقلابی مستقل گچساران راه‌اندازی گردد، و این جمود و انحصار را بشکنند و تا آخر در صحنه بمانند.

فضای سیاسی و انتخاباتی‌ گچساران روز‌به‌روز در حال فعال‌تر شدن است‌. گچساران و کهگیلویه، دهه‌هاست که در فضای سیاسی و انتخابات دچار رکود هستند.

آدم‌های تکراری و سنتی و بدون کمترین تحول، تغییر و به‌روزآوری در نوع نگرش و فعالیت‌ها و عرصه‌های تاثیرگذاری، تاثیرگذارترین مهره‌های سیاسی‌اند. البته آن‌هم منحصر به چند ماه انتخابات مجلس‌.

این جماعت کهنه و تکراری، هیچ مطالبه‌ی اجتماعی و اقتصادی، و ضدظلم و بی‌عدالتی و فریاد اصناف و طبقات گوناگون مردم گچساران و استان و حتی کشور را در طول ۴ سال میان انتخابات‌ها، نمایندگی نمی‌کنند!

در موارد مختلفی در همین استان ما، نسبت به حقوق بخش‌هایی از مردم ظلم می‌‌شود، تبعیض‌هایی اتفاق می‌افتد. فسادهای اقتصادی، و قبیله‌ای جریان می‌یابد. ولی خبری از این جماعت نیست‌. مگر اینکه فساد و ظلم مربوطه، درباره‌ی رقیب محتمل انتخاباتی‌شان باشد که آنگاه برای سوءاستفاده در ایام تبلیغات، آن را مطرح کنند، وگرنه انگیزه‌ای برای اصلاح و تغییر ندارند‌.

بنظر می‌رسد در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز، احتمال دارد گزینه‌ای از خانواده‌ی نماینده‌ی سابق وارد عرصه شود. اگر چنین شود دایره‌ی کلیشه‌ها و حس مانایی قدرت در انحصار خانواده‌هایی خاص، گسترده می‌شود.

– راهکار چیست؟

سنتی‌ها و سران محافظه‌کار جناح راست، هیچ‌گاه دست از قدرت نمی‌کشند، مگر اینکه قانون اجازه ندهد یا عزرائیل‌!

کهگیلویه و گچساران، نمونه‌های عینی این واقعیت‌اند‌، و هر گزینه‌ی دیگری نیز به صحنه بیاید، با تطمیع و تهدید بدنبال حذف آن حرکت می‌کنند.

وعده می‌دهند که شما را برای جایگاه بهتری در شهرستان در نظر گرفته‌ایم و فعلا کنار باش تا فقط ما در صحنه بمانیم. اگر موفق نشدند، تهدید و در نهایت تبلیغات مسموم معاویه صفتانه‌‌ را پیش می‌گیرند‌.

حربه‌ی کثیف “اگر ما نباشیم، اصلاح‌طلب رای می‌آورد” و اسلام عن‌قریب به پایان خط می‌رسد! مهمترین توجیه بظاهر معقولی‌ست که تحت عنوان “شرایط خطیر کنونی” جوانان مستعد و انقلابی و تحول‌خواه را از ورود به عرصه‌ی مهم انتخابات مجلس، منصرف کرده است.

تجربه‌ی تاریخی نشان داده است، که این جماعت تا وقتی که قانون و عزرائیل اجازه می‌دهد، می‌آیند، و اگر این دو رحم کنند، نسل جدید محافظه‌کار و مریدان خود را وارد عرصه می‌کنند و هیچ‌گاه فرصت را به دیگران نمی‌دهند.

عقل سلیم و تجربه‌ی تاریخی و ضرورت قطعی تحول در این مرگ‌آبادِ رکود و تکرار و ملامتِ ساحتِ سیاست، به ما می‌آموزد که باید طوفان ورود جوانان تحصیل‌کرده‌ی انقلابی مستقل گچساران راه‌اندازی گردد، و این جمود و انحصار را بشکنند و تا آخر در صحنه بمانند که در درازمدت، “نه” به این جماعت، واجب‌تر از عدم رای‌آوری اصلاحاتی‌ها در کوتاه مدت‌ است، که فرق زیادی میان اصلاح و اصول، در ایجاد تحول و بی‌مسئولیتی در مقابل فقر و فساد و تبعیض وجود ندارد.

چه زیبا و باشکوه است که ۱۰ جوان برادر و خواهر مستقل و خلاق و تحول‌خواه وارد انتخابات گچساران شوند و با هر میزانی از جلب آرا، صرفاً و صرفاً برای شکستن این انحصار و رکود تا آخر بمانند و در پایان انتخابات، جشن باشکوهِ انحصارشکنی و دمیدن روحِ “شدن” و “باور به بودن” را در فضای پرتکرار گچساران برگزار کنند‌.

راهکار این است که این ۱۰ جوان، ۱۰ حوزه تخصصی مهم کشور و گچساران را شناسایی کنند و در ایام پُربیننده‌ی انتخابات در کوی و برزن و مسجد و محل، جلسات تخصصی و علمی و مطالبه‌گرایانه‌ای برگزار کنند، تا ذائقه‌های مردم به طبیعت اولیه‌ی خود برگردد و به عناصر ناکارآمد پُرسروصدای بی‌خاصیت رای ندهند.

حتی می توانند سنتی های پرمدعا را هم دعوت کنند و آنان را مورد پرسش قرار دهند تا عیارشان رو شود.

امروز جوانان و مستقلین و نخبگان دلسوز گچساران، باید از شکل‌گیری “جمهوری ارثی” در اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جلوگیری کنند.
انتهای پیام/

سعید آتشبار؛ دبیر جریان مردمی عدالتخواه استان ک‌وب

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president