آوای جنوب

یادداشت / محرومیت لوداب سریالی پایان‌ ناپذیر

بخش لوداب با وجود خدمات ارزنده‌ای که با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به آن شده اما همچنان از محرومیت‌های بزرگی رنج می‌برد و این محرومیت‌ها برای مردم به سریالی پایان‌ناپذیر تبدیل شده است.

۱۳۹۳۱۲۰۱۰۰۰۳۸۸_PhotoA آوای جنوب/ یادداشت از اسما وفابین

با توسعه مناطق روستایی بخش زیادی از نیروی انسانی این مناطق در سطح روستاها مشغول به کار و درآمدزایی می‌شوند و دیگر نیازی به خروج از روستا و استان نخواهند بود.

بر اساس گزارشات نمایندگان دولت در سطح استان‌ها همواره توسعه مناطق روستایی را از اهداف اصلی و اساسی دولت عنوان می‌کنند که حال باید دید در استان کهگیلویه و بویراحمد چه میزان به این هدف جامه عمل پوشانده شده و نسبت به توسعه روستاها گام برداشته شده است.

بخش لوداب از آن دسته مناطق روستایی است که با وجود نیروهای توانمند در سطح استان همچنان مردمان این دیار با وجود مشکلات متعدد دل از دیار و سرزمین مادری خود نکندند و همواره به کار و تلاش در زمین‌های کشاورزی مشغول هستند و با مشکلات در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخش لوداب که در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است، یکی از بخش‌های زیبای شهرستان بویراحمد و استان می‌باشد که در ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان یعنی یاسوج واقع شده است.

مردم لوداب ولایتمدار بوده و ارادت خاصی به اهل بیت پیامبر (ص)، امامان معصوم و امامزادگان (ع) دارند، در این بخش چندین امامزاده والامرتبه و معجزه‌دار وجود دارد.

دو امامزاده معروف که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می‌باشند بیشتر از دیگران مورد توجه بوده و هستند؛ امامزاده محمدطاهر(ع) که بقعه متبرکه‌اش در شهر گراب سفلی و در ساحل رودخانه مارون و امامزاده ولی حسین (ع) که در دهستان چین و در روستای مورنا که خود بر نوک قله کوه چال قرار گرفته است.

بخش لوداب در جریان جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس بیش از ۵۱ شهید گلگون‌کفن تقدیم انقلاب نموده است.

شغل بیش از ۹۰ درصد مردم لوداب کشاورزی و دامپروری است و تنها منبع درآمد آنها از همین راه است که به دلیل عدم توجه مسئولین و همچنین شرایط کوهستانی و صعب‎العبور بودن این بخش پیشرفت و توسعه لازم را در زمینه‌های شهری، علمی و زیربناهای لازم جهت معیشت توام با رفاه نداشته است.

همین امر باعث شده که هر ساله شماری به اجبار از خانواده‌های ساکن در این بخش به مهاجرت و ساکن شدن در شهر یاسوج روی آورند.

با هر سفر مسئولی که کارناوالی به راه می‌اندازد تا به مناطق محروم سرکشی کند و از نزدیک مشکلات آن‌ها را بررسی کنند بخش لوداب در گذر زمان از گذشته تاکنون شاهد حضور و بازدید مکرر مدیران و مسئولان زیادی بوده که مشکلات را به اصطلاح بررسی می‌کنند.


راه مناسب یکی از خواسته‌های اصلی مردم لوداب

بخش لوداب با وجود پتانسیل‌های فراوان در بخش کشاورزی، دامداری، گردشگری و… همچنان از بسیاری از زیرساخت‌های اولیه محروم بوده و کمتر مدیر و مسئولی به مناطقی چون لوداب توجه می‌کند.

مردم که دل پری از بی‌مهری مسئولان دارند همچنان چشم به راه و امیدوار به پیگیری‌های مسئولان برای رفع مشکلات خود هستند.

یادداشت از اسما وفابین

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president