آوای جنوب

ورود زود هنگام برخی نامزدهای انتخاباتی در صحنه رقابت با چاشنی حضوردرفضای مجازی و جشن و عزا

این کاندیداهای احتمالی برای حضور در این صحنه به هردری می زنند تا در هر مجلس شادی و عزایی شرکت کنند تا خودی نشان دهند و ابراز وجود کنند

انتخاباتتبلیغاتی با چاشنی حضور در فضای مجازی و مراسم های جشن و عزا / آیا کاندیداها برای حضور در بهارستان در حال دور زدن قانون هستند؟

آوای جنوب؛

اگرچه تا هفتم اسفند امسال، زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان زیادی مانده است، ولی برخی نامزدهای احتمالی از هم اکنون خود را برای تصاحب کرسی های بهارستان آماده می کنند.

انتخابات و صحنه گزینش نمایندگان مردم در عرصه های مختلف قانون گذاری، مدیریت شهری ، مجلس خبرگان رهبری و اداره امور کلان اجرایی کشور همواره یکی از مولفه های ثبات و برتری نظام جمهوری اسلامی در قیاس با سایر کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای جهان بوده است.

سرنوشتی که به خود مردم وابسته است

انتخابات همواره به عنوان یک رویداد اجتماعی سیاسی است که علاوه بر تأمین سیادت مردم بر سرنوشت خویش، شور و نشاط ویژه سیاسی و اجتماعی را در جامعه تزریق می کند.

اما در کنار همه این نکات مثبت آسیب هایی نیز در جریان برگزاری این انتخابات ها وجود دارد که در صورت عدم فرهنگ سازی و مدیریت آنها می توانند بر سایر پارامتر های مثبت عرصه دموکراسی اثرگذار باشند.

انتخابات از دریچه دموکراسی

در همین زمینه می توان انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس شورای خبرگان و شورای اسلامی شهر را می توان آز آن جمله انتخابات تأثیر گذار در قانون دموکراسی کشور دانست که رأی مستقیم مردم در سرنوشت خودشان تأثیر گذار است.

هنوز ۷ماه باقی است؟

اگرچه تا هفتم اسفند امسال، زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان زیادی مانده است، ولی برخی نامزدهای احتمالی از هم اکنون خود را برای تصاحب کرسی های سبز بهارستان آماده می کنند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم خبرگان رهبری همزمان، هفتم اسفند امسال برگزار می شود، ولی اقداماتی که از سوی برخی نامزدها حضور در انتخابات می رسد چیز درگیری را می رساند.

دور زدن قانون یا چهره شدن در بین مردم!

هر روز که به موعد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۷اسفنده ماه نزدیک می شویم ،شاهد افزایش جنب وجوش ورفت وآمدهای کاندیداهای نمایندگی مجلس در محافل ومجالس خصوص وعمومی هستیم که حضور در حوزه های انتخابی استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله گچساران؛ بویراحمد و دنا از پدیده مستثنی نیست.

این کاندیداهای احتمالی برای حضور در این صحنه به هردری می زنند تا در هر مجلس شادی و عزایی شرکت کنند تا خودی نشان دهند و ابراز وجود کنند.

تنوری که زود روشن شد؟

در حالیکه تا زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷ماه باقی مانده ،تنور انتخاباتی حوزه های انتخابی کهگیلویه وبویراحمد در مناطق سه گانه، همانند سالهای گذشته خیلی زودتر ازسایر نقاط کشور روشن شده است.

برخی نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی که ترجیح می دهند، شخصی تبلیغات کنند، به محض اینکه مناسبتی در تقویم بیابند از این ظرفیت نیز استفاده کرده و در راستای معرفی خود و تبریک آن مناسبت اقدام می کنند.

وقتی پای پیامک ها هم در میان است

طبق شواهد و پیامک های ارسال شده، مناسبت ها بهانه ای مناسب برای تبلیغات غیر رسمی برخی کاندیداهای احتمالی بوده به طوریکه از برخی سامانه های ارسال پیامک، پیامک های تبریکی از سوی برخی کاندیداهای احتمالی ارسال می شود که به نظر می رسد بیشتر رنگ و بوی تبلیغاتی داشته است نه تبریک یا تسلیت ایام.

از جمله تبریک های ارسال شده این نمایندگان را می توان تبریک اعیاد، تسلیت شهادت ائمه ، روزها و ایام سال دانست هرچند که در برخی از رسانه که به نوعی حامی برخی از گروهها و احزاب را بر عهده گرفته اند، تبلیغات زودتر از این موعد با معرفی این چهره ها آغاز شده است.

شانتاژ تبلیغاتی با استفاده از سایت های خبری

اما قضیه فقط به پیامک های مناسبتی و حضور چهره های انتخاباتی در سایت ها و خبرگزاری ها ختم نمی شود و شیوه دیگر برخی از این کاندیداها برای تبلیغات و جمع آوری آرا، حضور در مراسم ختم و یا فاتحه خوانی یا سرکشی از سران ایلات، دلجویی و دعوت کردن خود نماینده در خانه برخی متنفذین بوده که شاید همین امر هم نوعی تبلیغات طایفه ای باشد.

وقتی فضای مجازی هم نوعی تبلیغ می شود؟

عده ای دیگر از نامزدهای احتمالی هم از هم اکنون به فکر ارتباط گرفتن با رسانه های مجازی هستند و با استفاده از دو استراتژی تاسیس رسانه جدید برای خود یا برقراری ارتباط با دیگر رسانه ها برای رقابت در این میدان مهیا می شوند که نمونه بارز آن ارسال برخی پوستر ها نامزدهای احتمالی در فضای مجازی از واتسآپ ، اینستاگرام و دیگر فضاهای مجازی است.

چرا؟!

حال جای سئوال اینجاست، که دلایل ورود زودهنگام این افراد به انتخابات و رفتار شتاب‌ زده آ‌نها و نیز سیاسی کردن جو عمومی استان چیست، سانتاژ تبلیغاتی یا معروفیت در بین اقوام؟

باید گفت این کار موجب می ‌شود که فضا از حالت عادی خارج شده و علاوه بر اینکه ذهن افراد را به خود مشغول می ‌کند، تبعات و پیامدهای زیان باری را نیز به بار آورد.

متأسفانه این اتفاقات در حالی رخ می ‌دهند که مقام معظم رهبری بارها گوشزد نموده ‌اند که از ورود زود هنگام به مباحث انتخاباتی و درگیر نمودن افکار عمومی با این ‌گونه مسائل باید پرهیز شودواز طرفی وزارت کشور که مسئول رسیدگی به چنین موضوعات مهم سیاسی در برهه کنونی است، نیز در خصوص تبلیغات زود هنگام کاندیداهای احتمالی هشدارهای لازم را داده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president