آوای جنوب

نامه سرگشاده بیژن عالی‌پور مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب به سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز

شاید بیشتر بخاطر سکوت‌های معنی‌دارتان در مقابل عملکرد خلاف بعضی از دولتمردان گذشته باشد که در چنگال عدالت نظام مقدس جمهوری اسلامی گرفتار و به سزای اعمالشان رسیده و می‌رسند

عالی پورمدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب روز دوشنبه ۹ شهریور درنامه سرگشاده ای در خصوص اظهارات و تذکر شفاهی سید شکر خدا موسوی به وزیر نفت توضیحاتی ارائه داد.

آوای جنوب؛

متن کامل نامه مهندس بیژن عالی پور به شرح زیر می باشد:

جناب آقای سید شکرخدا موسوی

نماینده محترم مردم شریف اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی

احتراماً در پاسخ به مطالب مذکور در تذکر شفاهی مورخ ۴/۶/۹۴ جنابعالی در صحن علنی مجلس به وزیر محترم نفت و در جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند:

۱) همانگونه که مستحضرید نفت وزارتخانه‌ای تخصصی و استراتژیک است و به لحاظ رسالت ملی‌اش در اقتصاد کشور به مدیریت علمی، همسو و همنوا نیاز دارد و تک صدایی در این وزارتخانه معنایی ندارد. با نگاهی به سوابق مدیران نفتی در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و پخش و پالایش به وضوح مشاهده خواهید فرمود که تک صدایی محمل و مصداق ندارد.

۲) به‌یقین بر این امر واقف هستید که حضرت آیت‌ا… هاشمی شاهرودی ریاست محترم قوه قضائیه وقت پس از بررسی‌های صورت گرفته طی نامه‌ای اعلام فرمودند که اموال شخصی جناب آقای مهندس زنگنه وزیر دانشمند و محبوب نفت در دوران وزارتش افزایشی نداشته است و ضمن صحه بر پاک‌دستی، مشارالیه را از هر نوع تخلف مبری دانسته‌اند.

۳) برخلاف اتهامات مطرح شده از سوی جنابعالی، در مدت ۸ سال مدیریت مهندس زنگنه بر وزارت نفت تحولات عظیمی در کلیه شرکت‌های تابعه وزارت صورت پذیرفت و انقلابی صنعتی در منطقه ویژه انرژی (پارس جنوبی و شمالی) به وقوع پیوسته است و باید عنوان نمود که بر اساس آمار و اطلاعات موجود پس از اتمام دوره ۸ ساله وزارت ایشان در نفت، هیچکدام از فازهای پارس جنوبی که عملیات اجرائی آنها قبلاً آغاز شده بود با موفقیت راه‌اندازی نگردید و یا بصورت نمایشی و غیرواقعی اظهار به راه‌اندازی شد که خوشبختانه پس از تصدی وزارت نفت توسط ایشان در دولت تدبیر و امید، دو فاز دیگر از پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید که حاصل آن افزایش تولید ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید گاز کشور و جلوگیری از واردات گاز و خروج ارز از کشور بود و مهم‌تر از آن، عدم قطعی گاز مصرفی مردم در زمستان گذشته بود.

همچنین در شرایط تحریم، علی‌رغم ۵۰ میلیارد دلار بدهی وزارت نفت به بانکهای کشور با راهبری جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت و استفاده از توان و خرد جمعی مدیران لایق، متخصص و سخت‌کوش و اجرائی کردن اقتصاد مقاومتی مطابق رئوس برنامه های ابلاغی مقام معظم رهبری در این خصوص توانسته با اتحاد و انسجامی که در بخش صنعت نفت بوجود آورد، ضمن استفاده از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی به ساخت و بومی‌سازی هزاران قطعه صنعتی موردنیاز این صنعت عظیم دست یابد. و ضمن برون‌رفت از تحریم‌های ظالمانه قدرتهای جهانی، میلیاردها ریال صرفه‌جویی ارزی داشته باشد. این تلاش قابل تقدیر و افتخاربرانگیز، حاصل درایت، اعتماد، همدلی و شناختی بود که مجموعه مدیریت و پرسنل نفت، پیمانکاران، سازندگان و شرکتهای حفاری و صنعتی از وزیر دانشمند نفت داشتند.

۴) فرموده اید در سال ۷۶ بدون حتی یک روز سابقه علمی و مدیریتی و کلای ملت از سر اعتماد به جناب مهندس زنگنه رأی داده و ایشان ردای وزارت نفت را پوشید. باید عرض کنم که نمایندگان محترم مجلس در سال ۷۶ با شناخت کافی و بینش دقیق به ایشان رأی اعتماد دادند و در ادوار قبلی نیز در پُست وزارت جهاد و نیز وزارت نیرو (در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری) هم نمایندگان واقعی مردم به ایشان رأی اعتماد را بر اساس توانمندی، لیاقت، مدیریت صحیح و سایر خصایص حسنه به مشارالیه داده بودند و باید پرسید که آیا دوره وزارت ایشان در وزارت نیرو و جهاد سابقه مدیریتی و علمی محسوب نمی‌شود؟ همچنین باید عنوان نمود، آیا شایسته است وزیری که در طول سنوات پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در وزارتخانه‌های جهاد، نیرو و نفت همچنان در سنگر خدمت به فعالیت مشغول است را خائن نامید؟ آیا دوره وزارت ایشان در زمان ریاست جمهوری مقام عظمای ولایت هم مشمول این اظهارنظر می‌شود؟ این اظهار جفائی در حق ایشان محسوب نمی‌شود؟

۵) آیا تا زمانی که توسط مقامات قضایی جرم فرد یا افرادی به اثبات نرسد، شایسته است نماینده‌ای از تریبون مجلس این‌گونه بی‌پروا اتهامات ناخوشایندی را به مدیران خادم در صنعت نفت نسبت دهد؟

و آیا مدیران فعلی صنعت نفت که سابقه وزارت، معاونت وزارت، نمایندگی مجلس، استانداری، فرمانداری و … در نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارند، از نظر شما نالایق و غیرانقلابی هستند؟

۶) چرا برگشت یکی از مدیران صنعت نفت به سازمان متبوعه‌اش (بنیاد مستضعفان) به درخواست رئیس آن سازمان، برای نماینده محترم اینقدر نگران کننده شده است که الباقی مدیران این صنعت را خائن، رشوه‌خوار، مفسد و معامله‌گر خطاب نموده و این را دشمنی قلمداد کرده‌اید؟

۷) ضمن احترام به جناب مهندس خادمی، طرح این ادعا که ایشان تنها کاشف نفت در دریای خزر و فنی‌ترین مدیر نفتی ایران است بر اساس چه شاخص و مبنائی عنوان گردیده است؟

۸) جنابعالی ضمن ابراز تأسف برای جناب آقای سعیدی‌کیا رئیس محترم بنیاد مستضعفان که منصوب مقام معظم رهبری هستند، از ایشان می‌خواهید که انقلابی و در خط رهبری باشند که طرح این درخواست جای تأمل دارد و به دنبال آن جناب آقای مهندس زنگنه را وزیری غیرانقلابی می‌خوانید که باید گفت اگر ایشان انقلابی نیست چرا جنابعالی و یارانتان و همچنین نمایندگان حداقل سه دوره قبل به ایشان رأی اعتماد داده‌اید؟

۹) جناب آقای موسوی، تاکنون داشتن دو پاسپورت بر حسب قانون جرم محسوب نشده است. همچنانکه بعضی از مدیران هنوز یک پاسپورت دارند و بعضی هم امثال بنده با عنوان مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که بیش از ۸۰% تولید نفت کشور را در تعهد دارد هنوز پاسپورتی نگرفته ام. ولی اگر جنابعالی و سایر نمایندگان محترم هم قطارتان در آینده جرم بودن دو پاسپورتی را به تصویب رسانده و ابلاغ نمایید، یقیناً این مصوبه در وزارت نفت هم جاری‌سازی خواهد شد.

۱۰) در خاتمه، اظهار می‌دارد جایگاه تعیین کننده خائنین و خادمین ملت ایران، تذکر شفاهی جنابعالی از سر عصبانیت و قهر نیست، بلکه مقامات صالحه کشور در این خصوص به مسئولیت خود وقوف کامل دارند و در نهایت آیندگان اگر قرار است شما را نبخشند، شاید بیشتر بخاطر سکوت‌های معنی‌دارتان در مقابل عملکرد خلاف بعضی از دولتمردان گذشته باشد که در چنگال عدالت نظام مقدس جمهوری اسلامی گرفتار و به سزای اعمالشان رسیده و می‌رسند.

درضمن چنانچه بخاطر داشته باشید در مذاکره حضوری چند هفته پیش با اینجانب فرمودید که جناب آقای مهندس زنگنه در حضور خودم (آقای موسوی) با جناب آقای سعیدی‌کیا تماس گرفته و از ایشان (سعیدی‌کیا) تقاضا نمود، که درخصوص جابجائی آقای مهندس خادمی تجدیدنظر فرمایند. همچنین علاوه بر مذاکره حضوری در مکالمه تلفنی با اینجانب نیز اظهار فرمودید که «واقعاً آقای مهندس زنگنه انسانی شریف و لایق و دارای صفات مردانگی ویژه می‌باشد» اما مطالبی که به نقل از جنابعالی در سایت‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده با اظهارات حضوری و تلفنی شما کاملاً در تناقض بوده و برای رفع ابهامات و شُبهات بوجود آمده نیاز به بازنگری و اصلاح مجدد دارد.

به هر حال شایان ذکر است در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت پرداختن به این گونه مباحث چالش برانگیز نتایج مثبتی را به همراه نخواهد داشت.

و من‌ا… التوفیق

بیژن عالی‌پور

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. ارمین گفت:

    جناب اقای بیژن عالی پور یکی یا یه جرات بگم بهترین مدیر نفتی ایران است خدا حفظشون کنه.

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president