آوای جنوب

ناظمی اردکانی: رئیسی درخواست دیدار با اصول‌گرایان را پذیرفته

در واکنش به انتقاد اصول‌گرایان نسبت به عملکرد رئیسی به سهم‌خواهی آنها از دولت تاکید می‌کند و می گوید این جریان‌ها توقع داشتند که حضور پررنگ‌تری در دولت و اداره کشور داشته باشند.

ناظمی اردکانی: رئیسی درخواست دیدار با اصول‌گرایان را پذیرفته / مردم سختی معیشت را از چشم دولت نمی‌بینند

«اصول گرایان چک سفید امضاء به دولت ندادند.» نکته‌ای که محمد ناظمی اردکانی، وزیر تعاون دولت نهم به آن اشاره می‌کند و بر این باور است که طیف‌های مختلف جریان اصول‌گرا اعم از جبهه پایداری تا شورای وحدت هر گاه نقطه ضعفی از رئیسی و کابینه او مشاهده می‌کنند، آن را مطرح می‌کنند.

ریزش حامیان اصولگرایِ رئیسی به روایت ایمانی /تندروها اطراف رئیسی را گرفته و در انتصابات موثرند

البته ناظمی اردکانی در واکنش به انتقاد اصول‌گرایان نسبت به عملکرد رئیسی به سهم‌خواهی آنها از دولت تاکید می‌کند و می‌گوید بسیاری از انتقادات چهره‌های اصول‌گرا به این دلیل از رئیسی انتقاد می‌کنند که رده مدیریتی دولت حضور ندارند اما با گذر زمان این انتقادات نسبت به دولت روند کاهشی دارد.

برخلاف ناصر ایمانی، که ریزش حامیان اصولگرای دولت سیزدهم را تایید می کند اما ناظمی اردکانی این موضوع را قبول ندارد و می گوید.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با وزیر تعاون دولت نهم را در ادامه بخوانید:

*********

آقای ناظمی اردکانی! برخی تحلیلگران معتقد به ریزش حامیان اصولگرای دولت بعد از دو سال از روی کار آمدن رئیسی هستند، نقدهای اصولگرایان به دولت نیز اخیرا بیشتر و صریحتر از قبل شده است، این تحلیل ها تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

هر اندازه فضای سیاسی کشور به سمت انتخابات نزدیک‌تر شود، قطعاً فراز و نشیب‌هایی در آن اتفاق می‌افتد چنانچه امکان دارد مواضع نسبت به عملکرد دولت روشن‌تر مطرح شود و نگاه‌هایی که جریان‌های سیاسی مختلف دارند مقداری با تبیین بیشتری صورت بگیرد. لذا برداشت بنده از برخورد رئیسی با جریان‌های مختلف سیاسی به این ترتیب است که او در این برخوردها یک توازن نسبی را رعایت می‌کند از این‌رو برداشت بنده به این ترتیب نیست که رئیسی به سمت جریان‌های تند چرخش داشته باشد و در طیف اصول‌گرایی برخی گروه‌ها را نسبت به گروه‌های دیگر ترجیح بدهد، هر چند ممکن است برخی از چهره‌های سیاسی به او نزدیک‌تر باشند و مسائلی را به او القا و مطرح کنند اما شخصیت رئیسی به این ترتیب نیست که نسبت به حزب یا جریان سیاسی جزمیت داشته باشد.

آنچه که بنده درباره نقدپذیری رئیسی اطلاع دارم به این ترتیب است که او پذیرای نقدها است، کما اینکه در ماه رمضان دو سال گذشته رئیسی طی ضیافتی چهره‌هایی از همه طیف‌های سیاسی دعوت کرد و از افراد حاضر خواست که پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند، بنده در آن نشست حضور داشتم و شاهد بودم که او در واکنش به انتقدات و پیشنهاداتی که درباره اداره کشور ارائه داده می‌شد، استقبال کرد.

رئیسی هنوز در جمع اعضای جبهه پایداری حاضر نشده است

اما برخی از اظهارات رئیسی و چهره‌های اصول‌گرا از قطع ارتباط رئیسی با طیف اصول‌گرای سنتی حکایت دارد و …

تا جایی که بنده اطلاع دارم جریان‌های مختلف سیاسی در جریان اصول‌گرا اعم از شورای ائتلاف، جبهه پایداری و شورای وحدت درخواست دیدار با رئیسی را داشتند که او این دیدارها را پذیرفته اما تاکنون در جمع‌های تشکل‌های مذکور حاضر نشده است.

البته مسئول اجرایی شورای وحدت و یا عضو شورای آن حدود دو هفته پیش با رئیسی دیدار کردند و نکات خود را به رئیسی ارائه دادند، لذا ارتباطات متوازن رئیس جمهور با جریان‌های سیاسی در جریان است.

نظرسنجی ها می گوید مشارکت مردم در انتخابات پایین است اما…

برآوردها از افکار عمومی نشان‎دهنده این نکته است که عملکرد دولت سیزدهم منجر به افزایش نارضایتی عمومی شده، آیا این نارضایتی منجر به ریزش میان حامیان رئیسی شده است؟

نظرسنجی‌هایی که از طریق مراکز معتبر صورت می‌گیرد ریزش حامیان رئیسی را نشان نمی‌دهد اما این نکته وجود دارد که مردم از نظر معیشتی در سختی هستند ولی این وضعیت اقتصادی را از چشم دولت نمی‌بینند چراکه در حال حاضر دولت با معضلاتی نظیر تحریم درگیر است.

با این وجود دولت همواره تلاش کرده که قشر محروم در مرکز توجه قرار بگیرد، از طرفی یارانه‌ها افزایش پیدا کرده، علاوه بر این رتبه‌بندی معلمان در این دولت اجرا شد که همین امر منجر به رضایت نسبی شد. لذا برداشت مردم از اقدامات دولت به این ترتیب است که رئیسی با همه توان خود به تحقق تعهدات خود است.

ناظمی اردکانی: رئیسی درخواست دیدار با اصول‌گرایان را پذیرفته

ناظمی اردکانی: رئیسی درخواست دیدار با اصول‌گرایان را پذیرفته

البته نظرسنجی‌ها پیرامون شرکت مردم در انتخابات، مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس را نشان می‌دهد که این رویکرد مردم مربوط به شرایط فضای کلان کشور است که با ورود منطقی صدا و سیما، فضای سیاسی در کشور شکل می‌گیرد و در نتیجه شاهد حضور پررنگ‌تر مردم در انتخابات خواهیم بود.

شما به فضاسازی رسانه‌ها علیه رئیسی اشاره کردید اما در عمل شاهد این نکته هستیم نمایندگانی که از رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهور دعوت به عمل آورده بودند، تندترین انتقادات را نسبت اقدامات دولت دارند، آیا ریزش حامیان رئیس جمهور به مجلس هم رسیده یا خیر؟

به نظر بنده همگرایی میان دولت و مجلس نسبت به مقاطع گذشته بیشتر شده البته گاهی گله‌هایی وجود دارد که این گله‌ها از هر دو طرف پذیرفته شده و در اسرع وقت رفع می‌شوند. برای نمونه درباره برنامه هفتم توسعه دولت گله‌هایی داشت که در نهایت منجر به تذکراتی از طرف مقام معظم رهبری شد و بلافاصله مجلس رویکرد خود را برای دنبال کردن فرآیند تصویب اصلاح کرد.

بنابراین در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه هم شاهد همگرایی دولت و مجلس بودیم. در مجموع انتقادات میان دولت و مجلس کش‌دار نمی‌شود و قضیه عمق پیدا نمی‌کند برای مثال در قضیه برکناری معاون سیاسی وزارت کشور که موضعی نسبت به نمایندگان در حوزه‌های انتخابی داشت، مجلس طی تذکراتی خواستار تغییراتی بودند که دولت این کار را انجام داد و قضیه ادامه پیدا نکرد. همین موضع می‌توانست باعث تنش سیاسی میان دولت و مجلس شود کما اینکه در گذشته شاهد چنین تنش‌هایی بودیم اما در حال حاضر دو قوه شرایط را درک می‌کنند و نمی‌خواهند حاشیه‌دار شوند.

بنابراین از نظر شما گله‌هایی که رئیسی از حامیان خود دارد یا برعکس حامیان از رئیسی دارند، زود برطرف می‌شود؟

بله. واقعیت امر این است که بیشترین گلایه جریان‌های سیاسی به دلیل این است که سهم آنها در دولت به خوبی ادا نشده به عبارت دیگر این جریان‌ها توقع داشتند که حضور پررنگ‌تری در دولت و اداره کشور داشته باشند. لذا جریان‌های سیاسی در این زمینه‌ها گلایه اولیه داشتند و در حال حاضر این قبیل گلایه‌ها کمتر شده و جریان‌های سیاسی مخصوصاً جریانی که بنده عضو آن هستم قائل به حمایت از دولت هستند که بتواند موفق باشد.

اصول‌گرایان منافع حزبی را نادیده می‌گیرند و ضعف‌های دولت را می‌گویند
حمایت اصول‌گرایان از دولت که به آن اشاره کردید به معنای این است که این جریان چک سفید امضاء به رئیسی داده و تا پایان با وجود همه کم و کاستی‌ها از او حمایت خواهد کرد؟

بنده چنین برداشتی ندارم، بلکه بر این باور هستم که شورای ائتلاف از دولت حمایت می‌کند و اگر ضعفی وجود داشته باشد آن ضعف را مطرح می‌کند البته امکان دارد آن ضعف را رسانه‌ای نکند اما در هر صورت ضعف را منعکس می‌کند و به گوش دولت می‌رساند.

البته نه تنها شورای ائتلاف، بلکه شورای وحدت و جبهه پایداری نیز به همین صورت عمل می‌کنند. در مجموع برداشت شخصی بنده به این ترتیب است که جریان‌های مذکور اگر ضعفی را مشاهده کنند منافع حزبی خود را ترجیح نمی‌دهند و مورد را مطرح می‌کنند. چنانچه نقاط قوت را هم می‌گویند و رسانه‌ای می‌کنند کما اینکه دولت در عرصه‌های مختلف اعم از سیاست خارجی، مهار تورم، کاهش کسری بودجه، راه‌اندازی واحدهای تولیدی، کاهش حجم نقدینگی، و مواردی از این قبیل موفق بوده است.

در ماموریت اخیری که بنده به تعدادی از استان‌ها داشتم شاهد بودم که کمتر واحد تولیدی تعطیل باشد. در نهایت همه موارد مذکور موفقیت‌هایی هستند که زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتری است. قطعاً اگر در انتخابات مجلس دوازدهم مشارکت مردم بالا باشد و حضور پررنگی داشته باشند به حل معضلات پیش‌رو کمک می‌کند. امروز شاهد تحولاتی در منطقه و جهان هستیم اما در میان این تحولات ایران توانسته موضع مناسب داشته باشد و اقتدار خود را حفظ کند. در حال حاضر قدرت‌های برتر جهان به اقتدار ایران اذعان دارند، بعضاً در مذاکرات و گاهاً در رسانه‌ها به این نکته اشاره می‌کنند.

در مجموع اگر اشکالی در عملکرد دولت وجود داشته باشد، اصول‌گرایان آن مورد را به دولت گوش‌زد می‌کنند و به عبارتی چک سفید امضاء به رئیسی ندادند؟

بله، اصول‌گرایان چک سفید امضاء به دولت ندادند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president