آوای جنوب

مهار آتش سوزی جنگل و مراتع کوه خامی گچساران پس از ۳روز / منطقه در حال پایش است

آوای جنوب

فرماندار گچساران گفت: پس از ۳ روز تلاش طاقت‌فرسا نیروهای امدادی و مردمی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه خامی گچساران ساعاتی پیش مهار شد.

علیرضا اتابک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در گچساران اظهار کرد: پس از ۳ روز تلاش طاقت‌فرسا نیروهای امدادی و مردمی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه خامی گچساران ساعاتی پیش مهار شد.

وی با بیان اینکه تا کنون در ۲ مرحله آتش سوزی در مراتع کوه خامی مهار شد،گفت: به دلیل وزش باد و صعب العبور البودن و کوهستانی بودن منطقه موجب شد آتش مجددا شعله ور و پس از ۳ روز تلاش آتش مهار شد.

فرماندار گچساران ادامه داد: آتش سوزی در منطقه کوه خامی ساعت ١٩ روز جمعه گذشته رخ داد که با تلاش نیروهای طبیعت دوست منطقه دیل، مارین، اسپر و نیروهای اداره منابع طبیعی پس از مهار در بامداد شنبه ، شب گذشته به دلیل شعله های جا مانده در جنگل ها و مراتع مجددا شعله ور شد.

وی اذعان کرد: برای مهار آتش در مراتع و جنگل های کوه خامی بیش از ۳۰ نفر به منطقه اعزام شدند و هم اکنون نیرو های مردمی، محیط زیست و منابع طبیعی در حال پایش منطقه هستند.

اتابک با بیان اینکه علت این گونه آتش سوزی‌ها دقیق مشخص نیست و پس از بررسی عمدی یا سهوی بودن آن مشخص می‌شود، عنوان کرد: عامل بسیاری از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها انسانی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر خسارت وارده ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگلهای کوه خامی مشخص نیست و پس از ارزیابی منطقه توسط کارشناسان مشخص خواهد شد.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه این نخستین آتش سوزی امسال در کوه خامی است که در ۳ روز گذشته رخ داد، گفت: سال گذشته۶۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های گچساران طعمه حریق شدند.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران در سال گذشته با رشد ۵۱ درصدی نسبت به سال مشابه ۹۸ داشته است.

اتابک تصریح کرد: سال گذشته آتش سوزی های در مناطق پلاک انبار شاهی، پشه کان اولیا، نارک، ، دیل ، خنگ بنار و کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داد.

به گزارش آوای جنوب، منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار متری خامی در حد فاصل میان شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است.

انتهای پیام/۸۲۰۳۱

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president