آوای جنوب

ماندگاری عشایر در ییلاق ؛ عشایر گچساران نای راه رفتن ندارد

کوچ عشایردر حالی که یک ماه به کوچ عشایر به گچساران باقی مانده، شرایط برای کوچ عشایرنشینان به این شهرستان به دلیل کمبود آب و علوفه مناسب نیست.

آوای جنوب / احسان طالبی

عشایر گچساران در حالی کمتر از یک ماه دیگر باید به این شهرستان کوچ کنند که متأسفانه شرایط برای کوچ آن‌ها مناسب نیست.

عشایر گچساران براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته شده از سوی ستاد کوچ ۱۵ آبان‌ماه باید به این شهرستان کوچ کنند ولی متأسفانه این شهر در وضعیت کمبود آب و علوفه به سرمی‌برد.

متأسفانه کمبود آب و علوفه و فقر مراتع نگرانی‌هایی را برای عشایرنشینان گچساران برای کوچ به این شهرستان به وجود آورده است.

نبود آب و علوفه و فقر مراتع دلنگرانی‌های عشایر را دو چندان کرده است

رئیس اداره امور عشایر گچساران نیز در همین زمینه ، اظهار داشت: عشایر گچساران در آستانه ورود به قشلاق و گچساران بوده و آن‌ها چشم انتظار یاری مسئولان هستند.

قربان کرمی با اشاره به اینکه عشایر با دغدغه آب و علوفه دام‌هایشان در حال ورود به قشلاق هستند، گفت: متأسفانه به دلیل خشکسالی و تنگسالی‌های گذشته و امسال شرایط عشایر بسیار خاص و قابل تأمل است.

وی تصریح کرد: نبود آب و علوفه و فقر مراتع دلنگرانی‌های عشایر را دو چندان کرده و آن‌ها چشم انتظار همت مسئولان بوده و انتظار داریم که مسئولان در راستای برطرف شدن مشکلات آن‌ها تلاش کنند.

عشایر گچساران زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند

رئیس اداره امور عشایر گچساران خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز عشایرنشینان شهرستان گچساران به دلیل خشکسالی و کمبود آب با مشکلات و کمبودهای بسیاری مواجه شدند.

کرمی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ کیلومتر ایل راه در ۳ مسیر کوچ در شهرستان گچساران وجود دارد که ۱۰۰ کیلومتر آن دارای موانع بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایل راه‌ها از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به مردم واگذار شده است، افزود: متأسفانه عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.

مسئولان برای برطرف شدن مشکلات عشایر گچساران همت کنند

رئیس اداره امور عشایر گچساران با اشاره به اینکه ۹۷۵ کیلومتر راه و جاده عشایری در گچساران وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰ درصد از جاده‌ها و راه‌های عشایری در این شهرستن بازگشایی شده است.

کرمی ابراز کرد: از مسئولان گچساران و دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود که در راستای پیگیری و برطرف شدن مشکلات عشایرنشینان در این شهرستان تلاش و همکاری جدی مناسبی باشند.

وی عنوان کرد: جمعیت عشایر گچساران حدود ۱۰ هزار نفر در قالب حدود ۲ هزار خانوار بوده و عشایر گچساران در حال حاضر ۸ درصد جمعیت این شهرستان را شامل می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران ، اظهار داشت: امسال کوچ عشایرنشینان گچساران به این شهرستان از ۱۵ آبان ماه انجام می‌گیرد.

فرهام جلیلی گفت: کوچ عشایرنشینان به شهرستان گچساران به علت کمبود آب و علوفه مورد نیاز تا قبل از ۱۵ آبان ماه ممنوع است.

وی تصریح کرد: به دلیل کمبود آب و علوفه کوچ عشایر گچساران تا قبل از ۱۵ آبان ماه ممنوع بوده و از کوچ عشایر تا قبل از این تاریخ به این شهرستان جلوگیری می‌شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president