آوای جنوب

فردا روز انتخابات کانون مداحان است/ سخنی با کاندیدها

۱۴۱۴۹۶۶۹۱۷_۱۷زمانی که خیلی جوانتر بودم پسرخاله ام در آبادان دائماً این آیه را در گوشم می خواند: “قل لا اسئلکم اجراً “
و می گفت مداح کوچک ! به مردم همیشه بگو که من از شما مزدی نمی خواهم!
سخنی با مداحان / علیمراد کاظمپور

فردا روز جمعه روز انتخابات کانون مداحان در سراسر کشور است، تا دیشب دوست داشتم یادداشتی در این باب بنویسم اما با خود گفتم از آنجا که من نیز کاندید شده ام شاید دوستان بگویند برای خودش می خواهد تبلیغاتی راه بیاندازد اما صبح پنج شنبه با این نیت از خواب بلند شدم که با دوستانم مشورتی داشته باشم و پس از آن استعفای خود را به ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی گچساران تقدیم نمایم.
حال که انصراف داده ام چند خطی می نویسم باشد باشد که دوستان با بصیرتمان مطالعه نمایند:

بیاییم مداح خود نباشیم

بیاییم در دستگاه امام حسین علیه السلام با ارباب معامله کنیم و هدف هم این باشد که از خود ارباب صله دریافت کنیم حال اگر صله ای هم از سایرین رسید،که رسید،اگر هم نرسید که نرسید
دوستان عزیزم برانگیختن کبر و غرور و خودستائی؛این خاصیت میکروفون و تریبون است،آنقدر خودیّت خود و منیّت من را پیش چشمت بزرگ می کند که هیچکس را نمی بینی و پای منبر هیچ مداحی نمی نشینی
دوستان خوبم ، به خاطر تشویق و تمجیدها مداحی نکنیم،بیایید با هم رقابت نکنیم،بیایید مبلّغ دینمان باشیم نه مبلّغ خودمان،بیایید برای دینمان مشتری جمع کنیم نه برای خودمان،عَلَم اسلام را بالا ببریم نه عَلَم خودمان

** مجالس محرّم باید سخنران محور باشد نه مدّاح محور/ روحانیت را فراموش نکنید که اگر چنین شد…

همواره از قرون گذشته وعظ و خطابه با عزاداری همراه بوده و حتی رکن اصلی مجالس اهل بیت ، همین حضور خطبا و سخنرانان بوده است اما متاسفانه یکی از معضلات امروز مجالس عزاداری این است که یا واعظ و خطیب آشنا به تعالیم اسلام در مجالس وجود ندارد (و احیاناً دیده و شنیده شده که مداحان محترم می گویند نیازی به آوردن سخنران نیست بلکه خود ما کار سخنران و عالم دینی را نیز انجام می دهیم) و یا در صورت حضور روحانی، متاسفانه سخنرانی، تحت الشعاع مداحی قرارگرفته و عده ای از شرکت کنندگان تنها قصد استفاده از عزاداری را دارند و به تبع آن لحظاتی نیز به خطابه سخنرانان گوش فرا می دهند و مجالس عزاداری به اصطلاح مداح محور شده نه خطیب محور ، حال آنکه سخنرانان به عشق و شور حسینی ، شعور و بینش اسلامی می دهند .
لذا در خصوص ازش والای گریه و چشم گریان بر امام حسین علیه‌السلام تعدادی روایت را از نظر می گذرانیم که توانستم در این چند روزجمع آوری نمایم :

– من بکی او ابکی او تباکی للحسین وجبت له الجنه بحارالانوار/۴۴/۲۸۸ : هر که بر حسین بگرید یا بگریاند و یا خود را به سیمای گریه کنندگان دربیاورد، بهشت بر او واجب می شود.

– محبوب ترین چشم ها در پیشگاه خداست. بحارالانوار: ج ۴۵، ص ۲۰۶و ۲۰۷

– هر که بر حسین علیه‌السلام بگرید یا بگریاند و یا خود را به سیمای گریه کنندگان در بیاورد، بهشت بر او واجب می شود. بحارالانوار/۴۴/۲۸۸

– همه چشم ها در سخت ترین مراحل روز رستاخیز گریانند، مگر چشمی که بر حسین علیه‌السلام گریه کند، چنین چشمی با صاحبش خندان و به نعمت های پرارزش بهشت شادمان و بشارت داده می شود.بحارالانوار: ج ۴۴، ص ۲۹۳

– در روز رستاخیز همه دیدگان به حوض کوثر تنها نظاره می کنند، اما دیدگانی که از آن برخوردار خواهند گشت و نظاره بهرورانه خواهند داشت، چشمانی هستند که برای حسین علیه‌السلام گریسته باشند. بحارالانوار: ج ۴۴، ص ۲۸۹و ۲۹۰.

فراموش نکنید در چه جایگاهی قرار دارید

مداحان محترم بایستی همواره این را برای خود تکرار کنند که جهت مدیحه سرایی و مرثیه خوانی جایی تکیه می زنند و می‌نشینند که پیامبر نشسته ، امام سجادعلیه السلام نشسته ، حضرت زینب نشسته ،پس یادشان نرود که حضرت زینب سلام الله علیها کجا خودش را نشان داده ، ایشان همه جا حسینش را نشان داده ، همه جا مولایِ حسینش را نشان داده ، اگر غیر این بود حتی خبر واقعه نینوا هم به ماها نمی رسید چرا که ایشان اصلاً خودی نمی‌دید ، پس مداحان اهل بیت باید مواظب باشند دنبال مطرح کردن خود و به نمایش گذاشتن صدای خویش نباشند چون در اینصورت چند صباحی چرب و شیرین از طعام و مادیات به ما می رسد و به به و چه چهی هم می شنویم اما بالاخره تمام می‌شود و این علم را از ما می گیرند پس بیاییم در دستگاه امام حسین علیه السلام با ارباب معامله کنیم و هدف هم این باشد که از خود ارباب صله دریافت کنیم حال اگر صله ای هم از سایرین رسید ، که رسید ، و اگر هم نرسید که نرسید ،نه اینکه خدای ناکرده مثل بعضی مداحان،در قبول برنامه های خود جاهایی را اولویت قرار دهیم که تشریفات بیشتری دارند و صله بیشتری می دهند و یا مثل بعضی نادرمداحان پا را فراتر گذاشته و ابتداءً مبلغ را طی کرده و با دادن شماره حساب،آمدن خود را منوط به واریز نمودن مَبلغ مورد نظر نمایند، پس کمی بیشتر به خود بیاییم چون مداح ، نوکر است ، نوکرِ ارباب ،نوکر اهل بیت، نوکر ، نوکری خویش را می کند و منتظر تشکر این و آن نمی شود ؛ تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند

خاصیت میکروفون و تریبون و دوربین های صدا وسیما

لذا باز هم این نکته ضروری است که متوجه باشیم که این خاصیت میکروفون و تریبون و دوربین های صدا وسیما است،برانگیختن کبر و غرور و خودستائی ، آنقدر خودیّت خود و منیّت من را پیش چشمت بزرگ می کند که هیچکس را نمی بینی و پای منبر هیچ مداحی نمی نشینی ، مدح هیچکس را قبول نداری ! پس بیشتر مواظبت کنیم ، چرا که وقتی عبد ، بندگی و نوکری ارباب را پذیرفت با همین پذیرفتن بندگی ، دیگر تمام دریچه های کبر و غرور را بر خود می ببندد و برای خود کلاس نمی گذارد و منتظر تشویق و تشکر غیر ارباب نمی ماند که اگر مجلسی رفت و تشریفاتی برپا نشد و یا احیاناً کسی یادش رفت از وی تشکر کند باعث دلگیری شود و زمین و زمان را به هم بدوزد و یا پا به گِلِه گذاری باز کند که چرا سیستم صوت فلان بود و مجلس بهمان بود و همنوایی نکردند و چرا به فلانی اینقدر وقت خواندن دادند و به ما اینقدر و صد ایراد و بهانه دیگر ، اینجاست که اگر اینها پیش آمد باید به نیت خویش تردید کنیم که ؛ ما برای که خواندیم ؟؟؟
پس بیاییم با مولای خویش قرار بگذاریم که به خاطر تشویق و تمجید این و آن ، مداحی نکنیم ،بیایید با هم رقابت نکنیم، بیایید مبلّغ دینمان باشیم نه مبلّغ خودمان ، بیایید برای ارباب مشتری جمع کنیم نه برای خودمان

مداح باید به روز باشد و شعرهایش به قولی آنلاین باشد

مداح و واعظ باید مطالعه داشته باشد و نسبت به مسائل روز کشور و جهان اسلام ، نیازمندی‌ها و مقتضیات زمان و مکان آگاهی و درایت لازم را داشته باشد.
مداح باید به روز باشد، مداح باید نهم دی رابشناسد ، تکفیری ها، شیرازی ها، را بشناسد، کشتار شیعیان مصر و بحرین را ببیند، غزه و لبنان را بشناسد، حاج قاسم سلیمانی ها را بشناسد چرا که امروز دشمن از طریق فضای مجازی و ماهواره در صدد است از طریق دین به انقلاب ضربه بزند. همان طور که می دانید، مردم اعتماد خاصی به مداحان دارند و ما باید از این فرصت برای بیان حقایق و انتقال معارف متعالی اهل بیت و انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

و فراموش نمی کنم روزی را که با بچه های هیئت کفن پوش به خیابانهای گچساران آمدیم

هیئت های خواهران را تقویت کنید

باتوجه به اینکه شغل اصلی من خبرنگاری است با تحقیقاتی که در این چند سال انجام داده ام در مکانهایی که هیات های مذهبی خواهران وجود دارد توانسته است به شکلی تاثیر گذار و در آرامی به دور از هیاهو با تهاجم فرهنگی مبارزه نمایند.
و در آخر در احوالات مرحوم شیخ عباس قمی آمده که در مسجد گوهرشاد بر منبر مشغول وعظ بود ، دیده بود که مرحوم شیخ عباس تربتی در حال آمدن است ، وسط صحبت‌هایش اعلام کرده بود که مردم حاج شیخ دارند می‌آیند ، من هم پایین می‌آیم تا حاج شیخ بالای منبر بروند و همه ما از ایشان استفاده کنیم ، ببینید ما چند تا منبری این جوری داریم؟ چند مداح دیدید که پای منبر سایر مداحان بنشیند ؟
والسلام / خادم شما مداحان با بصیرت گچساران علیمرادکاظمپور

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. ميرزاهاشم گفت:

    سلام،عالی است انشاالله موفق باشید.

  2. ر ..زز گفت:

    من با توکل به خدا وهمراهی اکثریت مداحان بنام شهرستان به عنوان عضو کوچکی در کانون مداحان شهرستان باشت راه پیدا میکنم وصحنه را به کلی واصولی دگرگون خواهم ساخت …………..

  3. نرگس احمدپور گفت:

    درود.عالی بود.صداقت ویگانگی کلام ویژه ی کلمات آقای کاظمپور است.پایدار باشید.آوایتان برقرار

  4. یدالله مرادی گفت:

    علی مراد جان چون مطالب سیاسی و تحلیلی ات هم دقیق و درست نوشتی و هم بموقع و بجا و هم تذذذذذذذذذذذکرات ارزنده ای را با مداحان عزیز یادآور شدید. نکته ای مهم که از نگاه شما جا مانده اینه که مداح چون در جامعه و برای جوانان نقش مرجعیت یافته حتما هم باید آنچه را میگوید از عمق وجودش باشد و خود بدان معتقد تا کلامش بر دل نشیند و هم در انظار عموم فعل نامناسب و اخلاق رذیله ولو کوچک از خود بروز ندهد و در انجام مناسک مذهبی و امر واجبات پیشقدم و پیشگام باشد . راه جلوگیری از هر نوع منیت آراستگی به مظاهر تقواست .
    عالی و ارزشمند بود.

  5. میلادقنواتی گفت:

    من بچه اصفهان هستم بچهای گچساران خیلی بامحبت هستن خودمدرمراسم بودم یکی ازطرف دارهای حاجی هستم بیشترمراسم هایش راشرکت میکنم

  6. بهمن سمغانی گفت:

    با سلام ، آقای کاظمپور حرفهای شما از دل بلند شد و بر دل نشست…انشااله که همه ما پیروان راه انبیا و اولیا باشیم والسلام

  7. رضاپور گفت:

    سلام جناب کاظم پور عزیز/استفاده کردم ولذت بردم/درپناه حضرت ارباب موفق و منصور باشید/

  8. برومند گفت:

    سلام جناب کاظم پور مطالب بسیار آموزنده و منطقی بود / استفاده کردم

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president