آوای جنوب

شهر ما، سطل زباله ما /بیگانگی شهروندان چرامی با سطل زباله+تصاویر

۱۳۹۴۰۸۲۱۰۰۰۰۱۴_PhotoLنسرین هاشمی  از بیگانگی شهروندان چرامی با سطل زباله گزارش می‌دهد.
مواد مفید یا اشیائی که از منابع شیمیایی ساخته می‌شوند، سرانجام روزی به صورت زباله درمی‌آیند.

آوای جنوب؛ نسرین هاشمی

بهره‌برداری از یک منبع، اغلب به تولید مواد تازه و ناخواسته‌ای می‌انجامد، برای مثال با استخراج آهن ناخالصی‌های همراه آن پس از جداسازی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند که در واقع همه این کارها مقدار زیادی زباله شهری و صنعتی به وجود می‌آورند.

مقوله سلامت، مقوله مهم و ارزشمندی است که هم در زمینه فیزیولوژیکی و جسمانی و هم اجتماعی و فرهنگی مطرح می‌شود و در این بین یکی از مخاطراتی که جامعه امروز را تهدید می‌کند، بحث زباله‌ها است.

توجه به مسائل بهداشتی افراد که با زندگی روزمره آنان سر و کار دارد از جمله مسائلی است که اگر در آن سهل‌انگاری شود چه بسا شاهد بیماری‌های جبران‌ناپذیر در خانواده‌ها باشیم و با این حال سهل‌انگاری در دفع زباله می‌تواند به عنوان یک معضل اساسی باشد.

عدم جمع‌آوری صحیح و به موقع زباله در بسیاری از شهرها، منجر به ایجاد حالت غیربهداشتی و شیوع بسیاری از بیماری‌ها و نیز ابتلای تعداد زیادی از مردم به این بیماری‌ها می‌شود.

یکی از مشکلات عمده شهرها، ناتوانی مسئولان شهری در جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌های شهروندان بوده و این در حالی است که با استناد به ماده ۷ قانون مدیریت اجرایی شهر، جمع‌آوری زباله‌های شهری به عهده شهرداری است.

*چرام، شهری در معرض آلودگی‌های زیست محیطی

چرام یکی از شهرهایی است که مردم آن از عملکرد شهرداری و شورای شهر به شدت انتقاد کرده و از مشکلات بهداشتی و روانی ناشی از رهاسازی فاضلاب و گنداب در این منطقه ابراز نارضایتی دارند.

 

 

دلایل متعددی برای این مسئله ذکر شده است که عدم وجود ارتباط قوی و همراه با احترام متقابل بین شهروندان و مسئولان در جمع‌آوری زباله‌های شهری، عدم وجود یا ناکافی بودن نیروهای متخصص و علمی مرتبط با نظافت شهری، عدم رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی مامورین تنظیف شهری از جمله این موارد است.

 

 

با توجه به وضعیت اسفبار جمع‌آوری زباله در شهر چرام بر آن شدیم تا سخنان جمعی از شهروندان را در این زمینه شنوا باشیم که یکی از این شهروندان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کارهای عمرانی این همه هزینه میلیاردی صرف می‌شود تا امنیت اجتماعی و روانی داشته باشیم، اظهار کرد: تغییر در شبکه فاضلاب و کانال کشی جدید نه تنها مشکل طولانی سال‌های گذشته را مرتفع نکرد، بلکه در فصول مختلف سرما و گرما برای شهروندان مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزود: در زمان بارندگی آب‌های سطحی و فاضلاب با هم ادغام شده و در جدول و کانال قدیمی که از یک طرف باز و از طرف دیگر مسدود است معجونی کشنده به وجود می‌آورد که حتی فکرش خاطر را آزرده و اعصاب و روان را مکدر می‌کند.

 

 

 

*انتقاد از مردم به دلیل عدم مشارکت در طرح‌های زیباسازی شهر

 انباشت زباله در بسیاری از محله‌های چرام، وضعیت مطلوبی نداشته و رعایت نکردن استانداردهای دفع زباله و پراکندگی آنها، مشکلاتی زیست محیطی و بهداشتی را برای شهروندان به وجود آورده که عامل به وجود آمدن این مشکلات خود مردم هستند چرا که شهرداری به تنهایی قادر نخواهد بود به صورت کامل نیازهای موجود را برطرف کند.

 

 

 

آنچه در این بین قابل ذکر است، بیگانه بودن عده‌ای از شهروندان چرامی با سطل زباله است، به طوری که در حرکتی عجیب در ۵ متری سطل زباله اقدام به ریختن زباله می‌کنند.

 

 

 

انتهای خیابان ولی‌عصر، منطقه‌ای که موسوم به “کورکی” است و زمانی جاذبه طبیعی خاص خود را داشت، اکنون‌ یکی از محله‌هایی است که به محل دفع زباله تبدیل شده و بوی گنداب آن، داد ساکنان آن منطقه را درآورده است؛ به طوری که این محله با انبوهی از زباله به محیطی پر از مخاطره و تهدیدآمیز برای سلامت مردم تبدیل شده است.

 

 

 

*اگر برای دفع زباله ها از سوی شهرداری اقدام مناسبی صورت نگیرد؛ سلامت مردم دبه خطر می‌افتد.

یکی از ساکنان این محله می‌گوید؛ خیابان درست و حسابی که نداریم؛ شهرداری حداقل زباله‌ها را جمع کند.

 

 

 

مرتضی فضلی‌زاده خبرنگار کبنانیوز نیز در این خصوص ابراز کرد: در همه شهرها ماموران جمع‌آوری زباله در ساعاتی خاص به درب منزل‌ها مراجعه می‌کنند که این کار هنوز در شهرداری چرام نهادینه نشده و مردم بلاتکلیف هستند.

وی، افزود: زباله‌ها گاهی چند روزی روی هم تلنبار می‌شوند و به علت وجود حیوانات نظیر گربه و سگ در ساعات پایانی شب این زباله‌ها به صورت نامنظم در سطح شهر پخش می‌شوند.

این شهروند چرامی، یکی از دلایل عدم جمع‌آوری زباله‌ها را بی‌انگیزگی کارگران به علت عقب افتادن حقوق ماهانه ذکر کرد.

*عدم مشارکت شهروندان با شهرداری مشهود است و در این موضوع می‌توان با نصب یک سطل زباله آهنی و محافظ‌دار از پخش شدن زباله‌ها توسط حیوانات شهری و باران جلوگیری کرد.

*مشخص کردن یک وقت مشخص برای جمع‌آوری زباله و فرهنگ‌سازی آن، ساماندهی کارگران شهرداری و مشخص کردن پست‌های ثابت جمع‌آوری و تقسیم کردن شهر به چندین بخش و قسمت در این راستا نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

*نصب سطل‌های ۶۶۰ لیتری در چرام

رحمت‌الله تیموری‌فر با توضیحی از فرآیند جمع‌آوری زباله در سال‌های گذشته از در دستور کار قرار گرفتن نصب ۸۰۰ سطل بزرگ ۶۶۰ لیتری در چرام خبر داد و اظهار کرد: تهیه این سطل‌ها از نیازهای اولیه در شهر بوده که در مرحله اول ۱۵۰ عدد خریداری کرده‌ایم.

شهردار چرام، اضافه کرد: این سطل‌ها در مرکز شهر و به فاصله موازی در تمام نقاط شهر نصب می‌شوند.

وی با تاکید بر همکاری مردم در جهت مکانیزه کردن جمع‌آوری زباله، خاطرنشان کرد: ماشین جمع‌آوری زباله نیز مجهز به دستگاه مخصوص شده که به صورت مکانیزه، سطل زباله را تخلیه می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه نیروهای خدمات شهری چرام ۱۴ نفر هستند، ابراز کرد: جمع‌آوری زباله در این شهر به صورت روزانه راس ساعت ۶:۳۰ در مراکز تجاری و شلوغ و یک روز در میان در مناطق مسکونی انجام می‌گیرد.

تیموری‌فر همچنین از تخلیه و نظافت فاضلاب جمع‌آوری شده در “کورکی” و ورودی شهر چرام ظرف یک روز آینده خبر داد.

 

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president