آوای جنوب

روستای سربیشه شاهکار هنرمندی های انسان و طبیعت

۴۵۲۹۸۲۰۳_۳۸۹۱۳۴۸۸dbcadروستای سربیشه در شهرستان گچساران با جاذبه های طبیعی و مردم شناسی شاهکار هنرمندی انسان و طبیعت است.

آوای جنوب؛

این روستا که در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز قرار دارد به دلیل آب و هوای بهاری در فصل زمستان، تولیدات صنایع دستی، پوشش محلی و زیبای زنان و مردان نزدیکی به رودخانه و قرار داشتن در دشتی با مزارع و کشتزارهای زیبا از مناطق منحصر به فرد جنوب ایران است.

زنان و دختران این خطه افزون بر این که در کشت و زرع محصولات کشاورزی و دامی همدوش مردان فعالیت می کنند با تولید محصولات صنایع دستی برای کسب درآمد و تولید در تکاپو هستند.

سالانه ده ها تن محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه ،لیموترش، گوشت قرمز، ماست شیر و پنیر به همت اهالی ترک زبان روستای سربیشه تولید و روانه بازار مصرف می شود.

این روستا از سال های دور تاکنون مرکز آموزش و تولید صنایع دستی، داری مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده است.

گردشگرانی که از این روستا دیدن می کنند افزون بر به یادگار بردن تولیدات صنایع دستی بانوان این خطه، با چشیدن غذاهای محلی مانند آش دوغ، انواع کباب، نان های محلی سفر خود را ماندگار می کنند.

یک بانوی ساکن روستای سربیشه می گوید: با فعالیت در تولید صنایع دستی توانسته است به بهبود درآمد خانواده خود کمک کند.

زهرا جعفری افزود:رونق صنایع دستی افزون بر ایجاد فرصت های شغلی پایدار و ارزان قیمت زمینه افزایش درآمد روستاییان و کاهش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها را در پی دارد.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: این روستا با عنوان روستای هدف گردشگری و صنایع دستی این شهرستان در سال ۱۳۹۰ معرفی شد.

هومن عنایی افزود:در تمام خانه های روستای سربیشه دار بافندگی وجود دارد.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۸۰ هنرمند این روستا با همکاری صندوق امید و کارآفرینی تسهیلات خوداشتغالی دریافت کردند.

وی تصریح کرد: ماهانه سه متر مربع صنایع دستی قالیچه، گلیم و جاجیم از سوی هر یک از ۵۰ خانوار این روستا تولید و روانه بازار مصرف می شود.

عنایی تصریح کرد: بقیه خانوارهای این روستا هر شش ماه یا به صورت سالانه بین سه تا شش مترمربع تولید دارند.

وی ابراز داشت: به دلیل استقبال و علاقه زیاد مردم روستای سربیشه سالانه چهار دوره آموزشی صنایع دستی در این روستا دایر می شود.

هومن عنایی افزود: سالانه ۱۶۰ نفر از علاقه مندان به صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی گچساران مهارت های تخصصی را در این روستا فرا می گیرند.

وی بیان کرد:در سال های اخیر رشته های صنایع دستی رو به فراموشی مانند گلیم برجسته، گلیم اوی،گچمه بافی ، فرم بافی و گلیم رند به همت بانویی به نام شهین نادره دره شوری احیا شده است.

وی بیان کرد:ایجاد بازارچه فروش محصولات صنایع دستی در این شهرستان از مهمترین برنامه های متولیان برای حمایت از هنرمندان است.

عنایی افزود: به دلیل نبودن مرکزی برای معرفی و فروش صنایع دستی در گچساران محصولات تولیدی هنرمندان این شهرستان با قیمت پایین به وسیله دلالان خریداری و با نام استان های دیگر به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی به عنوان صنعتی خودکفا و ارزان قیمت که نیاز به تخصص بیگانگان ندارد و مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می شود و راهکاری برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار در مناطق روستایی است.

عنایی ابراز داشت: برپایی دوره های آموزشی ۷۵ ساعته در مناطق روستایی و شهری ،برگزاری آزمون مهارت، صدور کارت شناسایی مهارت، معرفی به بیمه اجتماعی از حمایت های این اداره متولی برای رونق صنایع دستی در گچساران است.

وی بیان کرد: سالانه ۲۳ هزار متر گلیم و جاجیم از سوی هنرمندان این شهرستان تولید و روانه بازار می شود که در صورت هدایت به سوی مهارت های تخصصی می تواند افزایش یابد.

دهیار روستای چهاربیشه گفت: رونق تولید و اشتغال در این روستا دستاورد تلاش اهالی و اجرای طرح های عمرانی در این روستا از سوی دولت است.

فرهاد دلاورفر افزود: ساخت زمین فوتبال خاکی، زمین چمن مصنوعی فوتبال، آبیاری تحت فشار در ۴۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این روستا، راه اندازی طرح گیرنده دیجیتال و آسفالت معابر از طرح های عمرانی مهم دو ساله گذشته تاکنون در این روستا است.

وی بیان کرد: هم اکنون سه طرح مهم عمرانی دیگر در سربیشه در حال اجراست.

دلاورفر تصریح کرد: احداث پارک تفریحی با امکاناتی مانند فضای سبز، بازی کودک و سکوهای نشیمن با پیشرفت ۸۰درصد در این روستا در حال اجراست.

وی گفت: اجرای ۷۵۰ متر مربع پیاده روسازی و ۲۵ هزار مترمربع آسفالت از دیگر طرح های دردست اجرای روستای سربیشه است.

روستای سربیشه با یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت در ۱۸ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران دارای ۹۰ روستای دارای سکنه با ۲۶ هزار نفر است.

بر چسب ها:
با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president