آوای جنوب

خروجی همایش اصلاحطلبان کهگیلویه چه بود؟/منطقیان و لاهوتی کجابودند؟

افرادی که خود را مالک تمام عیار اصلاحات می دیدند،که از نوع نشستن ونگاهشان به دیگران میزبان بودن خود را به رخ می کشیدند تا افرادی که…

اصلاح طلباندر نبود هدف در این همایش همین بس که دکتر زیبا کلم فی البدایه نامزد اصلاح طلبان را معرفی کرد! چیزی که به مذاق خیلی از اصلاح طلبان خوش نیامد و یا اعلام خبر حضور منطقیان در خانه سرهنگ حبیبی در زمانی که اصلاح طلبان در حال برنامه ریزی برای وحدتند!

آوای جنوب / مهدی مرادی

دکتر صادق زیبا کلام در سفر یک روزه خود با سخنرانی در جمع اصلاح طلبان کهگیلویه نشان داد که همچنان سخنان همیشگی خود مربوط به مسائل سیاسی واقتصادی خرد وکلان نظام را پیگیری می کند.

در این دیدار که بنابه دلایلی مکان آن تغییر کرده بود ، از همه ی گروهها افرادی به چشم می خورد.از افرادی که خود را مالک تمام عیار اصلاحات می دیدند،که از نوع نشستن ونگاهشان به دیگران میزبان بودن خود را به رخ می کشیدند تا افرادی که اصلا اعتقادی به اصلاح طلبان نداشتند و با غضب به دیگران می نگریستند. گرمی هوا ونبود امکانات ،مشخص نبودن هدف برگزاری همایش،نبود چهره های شاخص اصلاحات منطقه در جلسه، نقایص این نشست بود. در نبود هدف در این همایش همین بس که دکتر زیبا کلم فی البدایه نامزد اصلاح طلبان را معرفی کرد! چیزی که به مذاق خیلی از اصلاح طلبان خوش نیامد و یا اعلام خبر حضور منطقیان در خانه سرهنگ حبیبی در زمانی که اصلاح طلبان در حال برنامه ریزی برای وحدتند!

از نکات دیگر این همایش سخنرانی خود زیبا کلام بود واستفاده از کلمات و جمله ها وتحلیل های مختص به خودش ، که همیشه طرف های مخالف را در لفافه وگاهی به صراحت ،نادان معرفی می کند. خوانندگان این مطلب اگر سخنان ومقالات ونامه های دکتر زیبا کلام را بطور مرتب پیگیری کرده باشند ، دیده اند که وی همیشه سعی در تحقیر مخالفانش خصوصا اصول گرایان دارد نمونه بارز و جدید آن نامه به روحانی در خصوص توقیف هفته نامه ۹دی رسایی است.در آن نامه گفته بود که چرا ۹ دی را توقیف می کنید؟۹دی که خواننده ای ندارد! در این جلسه هم حرکات جبهه پایداری را به نوعی حماقت آنها نشان می داد چرا که اعلام کرد آنها با این اعتراضاتشان نمی دانند به نفع ما کار می کنند. بطور کلی ادبیات آقای زیبا کلام در مقابل مخالفانش همیشه تحقیر آمیز بوده وبرعکس در مقابل دوستانش بسیار اغراق آمیز است. بطور مثال آقای زیبا کلام هر حرکت ایران در مقابل آمریکا را اشتباه کامل می داند واز طرف دیگر تمام سیاست های آمریکا را درست معرفی می کند ضمن اینکه قانون اساسی آمریکا را معمولا در سخنرانی هایش کامل و جامع می داند.

صحبت های آقای زیبا کلام در مورد مشکلات سیاسی واقتصادی ایران بسیار آموزنده وقابل تامل هست البته تا زمانی که بصورت کارشناسانه صحبت می کند نه زمانی که جناحی صحبت می کند.نگارنده این مطلب به شخصه علاقه زیادی به خواندن مقالات ایشان دارد،چون در اوج تخصص صحبت می کند اما زمانی که وارد مسائل جناحی می شود تخصصش تحت تاثیر مواضع سیاسیش قرار می گیرد. به طوری که همیشه افسوس می خورم که کاش دکتر زیبا کلام بجای ورود به بحث احمدی نژاد وخاتمی و هاشمی ، به ارائه نظریات در خصوص توسعه یافتگی می پرداخت. و ای کاش بجای این همه تعریف وتمجید از غرب و آمریکا راه کارهایی برای پیشرفت می داد . مشکلی که دکتر زیبا کلام با آن مواجه است اینست که با این تخصصی که در علوم سیاسی دارد،خود را درگیر افرادی می کند که از لحاظ جایگاه علمی در حد واندازه ی وی نیستند. و دیگر مشکل وی عدم اعتماد به نفس خود وبه تبع آن انتقال آن به دیگران است. دکتر زیبا کلام می تواند به عنوان یک الگو در جهت توسعه سیاسی گام بردارد ، اما متاسفانه چیزی که در این جلسه به همه منتقل شد این بود که توسعه سیاسی از راه جناح اصلاحات می گذرد در این راه تمام قد از دولت روحانی حمایت کرد تا جایی که با چشم پوشی از وعده های ۱۰۰روزه روحانی اعلام کرد که هیچ کس از اصلاح طلبان قول تغییر سریع نداده است در صورتیکه باید بر این دولت هم نقد می کرد تا نقد در جامعه رواج پیدا کند. چه فرقی میان اصولگرایان واصلاح طلبان هست وقتی آنها به “به به” و”چه چه” از خود می پرداختند واینها هم همان کار را می کنند.

واما مورد آخر در خصوص ائتلاف اصلاحطلبان هست .به نظر می رسد اگر قبلا اصلاح طلبان دو طیف بودند با این همایش طیف سومی هم راه بیفتد و این طیف به اسم اتحاد آن دو نفر را شماتت کند،این همان عدم برنامه ریزی وعدم هدف گذاری بود که در این همایش به وضوح دیده می شد. بر هیچ کس پوشیده نیست که عامل شکست های پی در پی اصلاحطلبان بی برنامگی ودر کنار این ناهماهنگی ،غرور آنهاست.بعید نیست اصولگرایان با برنامه ریزی هایی که از آنها سراغ داریم سر بزنگاه ائتلافی تشکیل دهند ودوباره کار را برای اصلاح طلبان سخت کنندو حتی برخی آرای اصلاحطلبان را با وعده ووعید به سود خود ببرند. “وقتی قلم زنان ونخبگان اصلاحات تنها هنرشان تحقیر و تکذیب اصولگرایان باشد نمی توانند برای خود هدف وبرنامه ای منسجم داشته باشند.”

مهدی مرادی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president