آوای جنوب

بارگاه امام‌زاده سید فخرالدین احمد(ع) جاذبه مذهبی گردشگرپذیر در دل باشت و باوی + تصاویر

منطقه عنا با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، آثار باستانی معروف و وجود دو بارگاه امام‌زاده سید فخرالدین احمد(ع) و زاد احمد (ع) که فرزند امام‌زاده سید فخرالدین احمد(ع) می‌باشد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان باشت محسوب می‌شود.
گزارش از سیده فوزیه احمدی فرد
بقعه امام‌زاده سید فخرالدین احمد (ع) واقع در ضلع شرقی روستای «انا» و یا عنا از توابع شهرستان باشت در میانکوهی معتدل و مرطوب در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر باشت قرار گرفته است.

بنای اولیه بارگاه امام‌زاده سید فخرالدین احمد (ع)  به اعتباری از آثار مربوط به قرن دهم هجری قمری می‌باشد که از روزگاران پیش بر اساس باور و اعتقاد مردم به کرامات این امام‌زاده عظیم‌الاشأن مورد توجه مردم باشت و باوی قرار گرفته و هرساله حجم زیاد زائران از اقصی نقاط کشور به خصوص استان‌ها و شهرستان‌های همجوار جهت زیارت به این منطقه سفر می‌کنند.

 

 

 

در فاصله نزدیکی از بقعه امام‌زاده سید فخرالدین احمد (ع) و در محوطه کنونی بارگاه امام‌زاده قبری وجود دارد که متعلق به خواهر امام‌زاده و معروف به بی‌بی است.

 

 

 

شجره طیبه امام‌زاده سید فخرالدین احمد (ع) به استناد بزرگان، اعتقادات و باورهای مردمی، دست‌نوشته‌های قدیمی و برخی از اسناد موجود چهارمین نسل منتسب به امام چهارم شیعیان امام سجاد (ع) است.

لازم به ذکر است امام‌زاده سید فخرالدین احمد (ع) دارای اولاد و اعقاب زیادی می‌باشد که به سادات انا و یا عنا معروف هستند دارای پنج اولاد بزرگ میر درویشی،میر گدایی،لشکری،علی‌خانی و ناصری است.

به گزارش فارس، منطقه عنا با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، آثار باستانی معروف و وجود دو امام‌زاده سید فخرالدین احمد(ع) و زاد احمد (ع) که فرزند امام‌زاده سید فخرالدین احمد(ع) می‌باشد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان باشت محسوب می‌شود.

 

 

 

 

امام‌زاده سید فخرالدین احمد دارای کرامات بسیاری است و یکی از کرامات و معجزات این امام‌زاده عظیم‌الشأن که در معرض دید عموم زائران و مسافران قرار داده شده بمبی است که توسط رژیم طاغوت بر سادات این منطقه ریخته شد اما به برکت وجود این امام‌زاده منفجر نشده و پس از گذشت سال‌ها از دل کوه بیرون کشیده و خنثی شد و به عنوان نمونه‌ای از کرامات امام‌زاده در محوطه امام‌زاده نصب شد.

 

 

کوه انا در شمال، کوه منشتر در جنوب، کوه چرمکیو، گر کوسه در مغرب و گر تینگی و بنارک در مشرق روستا واقع شده است.

گزارش از سیده فوزیه احمدی فرد

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president