آوای جنوب

اهدای مدرسه جدید و خوشحالی دانش‎آموزان تاسک پشتکوه جلیل + تصاویر

۱۳۹۴۰۷۰۳۰۰۰۵۱۸_PhotoLبا اهدای یک باب مدرسه پیش‌ساخته به دانش‌آموزان تاسک پشتکوه جلیل گل لبخند بر لبان آن‌ها ماندگار شد.

آوای جنوب؛

همواره در کهگیلویه و بویراحمد خصوصا شهرستان بویراحمد که مسئولان آن را محروم می‎دانند مناطقی وجود دارد که فراتر از محروم هستند و شاید کمتر مسئولی به آنجا رفته باشد.

شهرستان بویراحمد با وجود گستردگی به نسبت دیگر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت‌های تاریخی رنج می‌برد که هرچه هزینه شود باز هم گویی کاری صورت نگرفته و رنگ محرومیت به سادگی از رخسار این دیار نمی‌رود.

در دل شهرستان بویراحمد مناطق روستایی متعددی هستند که عمق محرمیت آن‌ها فاجعه‌آفرین است و دل هر هم‌وطنی را به درد می‎آورد.

روستای تاسک پشتکوه جلیل از چندین روستای محروم بویراحمد است که در مرز بویراحمد و ممسنی واقع شده و شاید یکی از دلایل محرومیت آن‌ها هم قرار گرفتن در مرز دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده که تاکنون این چنین به امان خدا رها شده است.

راه ارتباطی آن که گویی به تازگی آسفالت شده شاید از مشکلات آن‌ها در این حوزه کاسته ولی با این وجود مسافت طولانی آن و قرار گرفتن در نوار مرزی استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است.

برای رسیدن به پشتکوه جلیل دو مسیر وجود دارد که هر کدام در نوع خود بسیار سخت و طولانی است. اگر از مسیر بابامیدان به سمت کوپن و پس از طی کردن مسافت طولانی به گردنه‌های مارپیچ در چندین کلیومتری تاسک می‌رسید که با وجود راه آسفالته بسیار طولانی و خطرناک است و مسیر دیگر از سمت روستای سپیدار بویراحمد است که با وجود نزدیک‌تر بودن به دلیل اینکه چند کیلومتر آن خاکی است شاید کمتر کسی این مسیر را انتخاب کند و همان مسافت طولانی و گردنه‌های مارپیچ را به جان بخرد تا به تاسک پشتکوه جلیل برسد.

روستای تاسک پشتکوه جلیل با وجود اینکه مردم منطقه‌اش همه لر زبان و از دلیرمردان جلیلی و حماسه‌آفرینان تنگ گجستان(نبرد عشایر بویراحمد با رژیم پهلوی دوم در سال ۱۳۴۲) هستند اما در محدوده جغرافیایی استان فارس واقع هستند که همچنان محروم باقی مانده‌اند.

منطقه پشتکوه جلیل از لحاظ جغرافیایی در محدوده استان فارس واقع شده و خدمات لازم را باید از آن استان پیگیری کنند از شواهد پیدا است که به این روستا توجهی نشده است.

این روزها با آغاز سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان روستای تاسک پشتکوه جلیل از توابع شهرستان بویراحمد بعد از ۳۰ سال تحمل و مشقت در مدرسه‌ای که نشانی از مدرسه بودن نداشت را امروز با همت خیرین مدرسه‌ساز در شرایط بهتری به سر می‎برند.

جشن شکوفه‌های دانش‌آموزان عشایری تاسک پشتکوه جلیل متفاوت از سال‌های گذشته بود. همه آمده بودند تا از نزدیک خوشحالی دانش‌آموزان و حتی والدین آن‌ها را که هزاران امید برای فرزندان خود داشتند را ببیند.

هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش استان، اسماعیل رضایی‌نیک رئیس آموزش و پرورش عشایر معاونین مدیرکل، مدیرکل نوسازی مدارس، اصحاب رسانه همه و همه حضور داشتند تا از نزدیک گل لبخند شکوفه‌های این دیار را ببینند.

در آن روز اهالی تاسک مهمان عزیزی داشتند، کسی که فرزندان آن‌ها را در آن اتاقک تاریک و سنگی نجات داده بود و آن کسی نبود جز مهرداد آقایی که برای اهالی تاسک عزیز و محترم بود؛ دانش‌آموزان با پوشیدن لباس مدرسه با لبخند شادی همچون پروانه به دور حامی خود می‌چرخیدند.

این خیر که چندی پیش با انعکاس گزارش خبری خبرگزاری مهر از وضعیت فضای آموزشی دانش‌آموزان تاسک پشتکوه جلیل آگاه شده بود، عزم خود را برای رفع مشکلات آن‌ها جزم کرد و از نزدیک پیگیر امورات آن‌ها شد تا بالاخره در ۳۱ شهریورماه ۹۴ با حضور مسئولان استانی مدرسه دو کلاسه آن افتتاح و لبخند بر لبان اهالی ماندگار شد و تا همیشه دعای خیر آن‌ها بدرقه راه این تاجر ایرانی با احساس است.

بر همین اساس به سراغ مهرداد آقایی خیر مدرسه‌ساز و تاجر ایرانی مقیم باکو رفتیم تا از حس و حال خودش برایمان بگوید.

او که از خوشحالی دانش‌آموزان و جوش و خروش آن‌ها بسیار خرسند بود و این اقدام را تنها لطف خداوند دانست که شامل وی شده تا بتواند باری از مشکلات هم‌وطنان خود در این نقطه دورافتاده را بردارد.

آقایی اهدای مدرسه به دانش‌آموزان پشتکوه جلیل را بزرگترین لذت زندگی خود خواند و گفت: مدرسه قبلی تاسک بسیار قدیمی بود و جای مناسب برای درس خواندن این عزیزان نبود.

وی به گذشته برمی‌گردد و از آشنایی خود با منطقه و اهالی روستا می‌گوید؛ گزارشی از خبرگزاری مهر دیدم که توجهم را جلب کرد، در آن زمان باکو بودم و با ورودم به ایران پیگیر شدم تا به روستای تاسک رسیدم و از نزدیک مشکلات را دیدم تا برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهم.

مدرسه قدیمی تاسک

آقایی که از وضعیت فضای آموزشی دانش‎آموزان عشایری در کهگیلویه و بویراحمد بسیار ناراحت بود، با این سخن که «تا زمانی که محرومیت‌ها در دنیا هست مسلمانی در دنیا نیست» حجت را بر ما تمام کرد و اکنون نیت خیر و خداپسندانه آن نور امید را در دل دانش‌آموزان تاسک روشن کرد.

این خیر مدرسه‌ساز ادامه داد: اگر ما به دستورات دینی خود عمل کنیم بدون شک هیچ فقیری در دنیا نخواهیم داشت چرا که از همان خمس و زکاتی که دین اسلام بر آن تاکید دارد می‌تواند گام‌های بلندی برداریم.

آقایی که کارش را تنها موکول به تاسک نکرده برای دیگر روستاهای محروم بویراحمد که از آن‌ها بازدید داشته برنامه دارد و می‌گوید: روستای دیگری که چهار دانش‌آموز و دیگری ۵۲ دانش‌آموز دارد را در دستور کار دارم و حتما آن‌ها را حمایت خواهم کرد و اگر خداوند توفیق دهد مدرسه اهداء می‌کنم.

به سراغ هاشم براتی دهیار تاسک رفتیم تا از زبان وی جویای مشکلات این منطقه باشیم.

وی گفت: تعداد جمعیت روستای تاسک پشتکوه جلیل را ۱۰۰ نفر بوده که متاسفانه با قرار گرفتن این روستا در بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در سایه بی‌توجهی مسئولان واقع شده و همچنان در عمق محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

دهیار روستای تاسک پشتکوه جلیل عمده مشکلات این منطقه را مربوط به حوزه‌های آب، برق و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه عنوان کرد و گفت: خدمات‌دهی به روستا از سوی مسئولان استان فارس شهرستان رستم بوده که متاسفانه آن گونه که باید و شاید توجهی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات آب شرب منطقه پیگیری‌های لازم را از طریق آب و فاضلاب روستایی انجام دادیم که متاسفانه جواب قانع‌کننده و قطعی برای رفع مشکلات آب شرب دریافت نکردیم.

براتی با تاکید بر اینکه غسال‌خانه و مسجد نداریم، گفت: با توجه به اینکه یک ماه از دوران خدمتم به عنوان دهیار این منطقه می‌گذرد و پس از آن به عنوان شورا پیگیر مشکلات از طریق مسئولان بودم که تاکنون جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردم و مردم منطقه همچنان در سایه بی‌توجهی مسئولان استان فارس با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

دهیار روستای تاسک پشتکوه جلیل خدمات‌رسانی به روستا را مربوط به حوزه ممسنی استان فارس عنوان کرد و گفت: متاسفانه آنگونه که باید و شاید به این منطقه توجه نمی‌شود و مردم همچنان در عمق محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند تا شاید مسئولی آن‌ها را ببیند که تاکنون کسی به داد این مردم مظلوم اما غیور نرسیده است.فارس

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president