آوای جنوب

انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و باشت/معمایی پیچیده؛ از نقش قشقایی ها تا رد صلاحیت ها

آوای جنوب

با رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در مجلس شورای اسلامی انتخابات میان دوره‌ای ۱۴۰۰ گچساران و باشت به معادلات پیچیده ای تبدیل شده است .
تحلیلگران سیاسی به خوبی می دانند در انتخابات گذشته شاهد دوقطبی شدن انتخابات در این حوزه بودیم اما قصه انتخابات پیش رو معمایی است که به گواه اکثر کارشناسان هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی خود را پیروز میدان نمی دانند .

با رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون رفیق و یار قدیمی اش اولین فردی بود که اعلام کاندیداتوری کرد و از مسوولیت خود استعفا داد .
شنیده ها حکایت از آن دارد رحیمی قبل از استعفای خود از فرمانداری در ابتدا با غلامرضا تاجگردون و پس از آن با ساسان تاجگردون مشورت کرده است اما بعد از اعلام رسمی او ساسان تاجگردون نیز اعلام کاندیداتوری می کند و آنگونه که در محافل شنیده می شود دلیل حضور ساسان تاجگردون به این دلیل است که اگر او نباشد قشقایی ها و بویراحمد از غلامرضا تاجگردون انتظار حمایت دارند و این کار را برای فرد پیروز انتخابات سخت و سخت تر خواهد کرد و از این رو غلامرضا تاجگردون تصمیم میگیرد برای فرار از توقعات دیگر طوایف برادر را به میدان بفرستد اما این پایان ماجرا نیست و در همان روزها فرزند حاج بهرام تاجگردون نیز استعفا می دهد تا در صورت رد صلاحیت ساسان تاجگردون به صحنه بیاید .
اما عبدالرحیم رحیمی که چنین شرایطی را مشاهده می کند با قاطعیت اعلام می کند در صورت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان تا آخر در صحنه خواهد ماند هر چند دلاویز رییس اسبق شورای شهر دوگنبدان و از اصلاحاتی های شناسنامه دار نیز اعلام کاندیداتوری کرده است .
این پایان ماجرا نیست و اینبار فقط رقابت بین تاجگردون و مرد چشم سبز باوی نیست بلکه علیمراد جعفری نیز به صحنه می آید و اعلام کاندیداتوری می کند و هنوز هیچ‌کس نمی داند آیا اردلان زینل زاده نیز ثبت نام خواهد کرد یا که خیر ‌.

ریحان محمدپور ده بزرگ به صحنه انتخابات ورود می کند و نشان می دهد سعی کرده است با دوری ازحاشیه کار خود را انجام دهد و تا امروز نیز در این زمینه موفق بوده است .
دکتر امین بابویی بعد از ماجرای استخدامی هایی که از طریق لایو مطرح کرد نشان داد با هیچ کدام از سیاسیون تعارف ندارد و اهل کنار رفتن نخواهد بود و او نیز به مانند محمدپور و رحیمی اعلام می کند به نفع هیچکس کنار نخواهد رفت .
هر چند از شیخ کرمی و دکتر فاطمی رییس اسبق حراست نفت گچساران نیز به عنوان نامزدهای انتخاباتی نام برده می شود اما به نظر می رسد پیچیده ترین اتفاق را قشقایی ها در این دوره رقم خواهند زد .

شنیده ها از منابع آگاه حکایت از آن دارد پس از قرار نگرفتن نام حتی یک قشقایی در میان ۹ نفر هیبت اجرایی انتخابات همین امر موجب وحدت قشقایی های چپ و راست در پشت صحنه انتخابات شده است.

قشقایی و وحدت آنها از یک سو و حمایت آنها از یک کاندیدای انتخاباتی می تواند می تواند معادلات انتخابات را بر هم بزند و این پایان ماجرا نیست و باید ماجرا را در پیام علی فولادی جستجو کرد چنان که او در مصاحبه اخیر خود با آوای جنوب با صراحت گفت ما با اقتدار می آییم اما از کاندیداتوری خود چیزی نگفت….

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president