آوای جنوب

ابهام درمرگ دختر ۹ ساله دهدشتی/ نبود سرم ضد زهرعقرب در دهدشت فاجعه ای که مسئولان باید پاسخگو باشند!

هشدارشب گذشته حدود ساعت ۲۱ شب دختربچه ۹ ساله ای بنام فاطمه رستخیز توسط والدین وهمراهانش به اورژانس بیمارستان امام خمینی دهدشت مراجعه میکنند طبق اظهارات خانواده این دختر بعلت عقرب زدگی وشرایط حادی که داشت به اورژانس انتقال داده شد.

آوای جنوب؛

پس حدود ۲ ساعت از مراجعه ومعاینه این کودک پذیرش برای انتقال آن به یاسوج صورت پذیرفت وحدودا ساعت ۲۳:۴۰دقیقه پرونده اعزام آن به یاسوج درمرکز استان کهگیلویه وبویراحمد تکمیل دردقایق اولیه بامداد امروز بیمار را اعزام اما متاسفانه بعلت شرایط حاد وعلت زهرناشی از نیش زدگی درمیانه راه درمنطقه آب حیات سرفاریاب این کودک فوت کرده و جسدش به دهدشت انتقال داده میشود.

علی رستخیز عموی کودک متوفی درگفتگو  میگوید : متاسفانه نحوه خدمات دهی در اورژانس دهدشت تاسف بار است .

وی میگوید در اورژانس دهدشت سرم پادزهر عقرب وجود ندارد واگر چنین سرمی وجود داشت این نونهال جان خود را ازدست نمی داد.

وی نارضایتی خود ووالدین داغدار این حادثه را از نبود سرم ضدزهرعقرب درشهرستان و ازطرفی سهل انگاری پرسنل را در بروز حادثه تاثیرگذار میداندواضافه میکند اکنون که فاطمه ما مظلومانه جان باخت شماها پیگیری کنید تا فاطمه های دیگر این منطقه اینگونه دراثر سهل انگاری وعدم پیگیری مسئولان جان خود را از دست ندهند .

رستخیز درادامه با بیان اینکه مانظام ،انقلاب ، کشور ودولت خود را دوست داریم از دکترچمن ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد گلایه داردو اضافه کرد:چرا باید وضعیت بهداشت ما از نظر سخت افزاری ضعیف باشد و در شهر دهدشت امروز یکی براثر نبود سرم جان بدهد وماه قبل مادری باردار درفلان بیمارستان درمرکز استان سرنوشتش آنگونه رقم بخورد.

این عموی داغدیده با اشاره به اینکه برای پیگیری شکایت خود به مراجع قضایی بایستی نظرپزشکی قانونی را درپرونده داشته باشیم یاد آورمیشود ما در منطقه ای زندگی میکنیم که تابع قوانین قومی وعشیره ای هستیم ، وقتی بستگان ما مطلع شدند که فاطمه فوت کرده برای تشیع وابراز همدردی ازنقاط مختلف استان تشریف آوردند واگر ما بخواهیم کالبد شکافی صورت بپذیرد بایستی جسد به یاسوج انتقال داده شود و ما به این همه مردمی که با ما ابراز همدردی نمودند اعلام کنیم که مراسم به تاریخ دیگری موکول شده است که این اقدام شایسته نیست.

وی درپایان با ابراز اینکه این سهل انگاری ها را به خدا وپیغمبر می بخشیم ازپیگیری حضوری خود در روز شنبه در دانشگاه علوم پزشکی استان در یاسوج خبر داد.

بنا براین گزارش درشرایطی درمهم ترین مرکز درمانی سه شهرستان کهگیلویه، لنده وچرام با کمبود ویا نبودسرم پادزهر عقرب روبرو هست که هرسه شهرستان درمنطقه گرمسیری قرار دارند و گونه جانوری از عقرب ومار دراین مناطق به وفور یافت میشود.

این درحالیست که براساس مطالعات علمی وجانوری «همی سکورپیوس لپتوروس»که عقربی زرد رنگ و کوچک است ، زیستگاه اصلی آن در نواحی جنوبی و جنوب غربی ایران خصوصادر خوزستان وکهگیلویه وبویراحمد میباشدکه به آن «گادیم» می‌گویند

سوال اساسی اینجاست در تابستان امسال که بحران بی آبی و از طرفی گرمای طاقت فرسا باعث فراوانی این گونه جانوری درمناطق گرمسیری شده است مسئولین بهداشتی شهرستان اکنون که کشور درشرایط تحریم نیست و تبعات آن به گفته مسئولان ارشد دولت در بخش دارو ازبین رفته است ،برای نبود این داروی اساسی چه پاسخی خواهند داشت.

یکی از پزشکان شاغل در اورژانس دولتی دهدشت درگفتگو ضمن تایید نبود سرم ضد زهر عقرب اضافه میکند که مراتب عواقب ناشی از نبود این سرم را بامسئولان حراست نیز درمیان گذاشتم .

انتقال این کودک از طریق جاده باغچه سادات به یاسوج اگرچه انتخابی برای رساندن بیمار باکم ترین فرجه زمانی میباشد اما اگر جاده دهدشت گچساران یاسوج درنظر گرفته میشد شاید وقتی دربین راه شرایط کودک حادشده بود با مراجعه به بیمارستان شهید رجایی درگچساران میشد اقدامات اورژانسی را بر روی وی انجام داد.

درحالیکه تعداد زیادی از پرسنل بیمارستان امام خمینی نبود این سرم در مدت زیادی درشهرستان را تایید کردند ومستنداتی مبنی بر مکاتباتی دراین زمینه دراختیار داریم اما تا کنون مسئولان شبکه بهداشت ورئیس بیمارستان از هرگونه پاسخگویی به خبرنگار راک نیوز صرف ننظرنمودند.

گفتنی است پیکر فاطمه رستخیز عصر امروز در روستای تنگ هیگون از توابع شهرستان کهگیلویه بخاک سپرده شد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president