آوای جنوب

آخرین فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان، در شرکت‌های بیمه و سازمان تامین اجتماعی (آذر ۱۴۰۰)

آوای جنوب

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

هیچ‎کس نمی‎تواند جلوی گذر زمان را بگیرد. بازنشستگی بخشی از زندگی انسان‎ها است که آمادگی‎‌های خاص خود را می‌‎طلبد. داشتن مستمری کافی برای سال‌‎های بازنشستگی شاید یکی از مهم‎ترین آینده‎‌نگری‌‎هایی است که باید برای خود داشته باشیم. ما با یک انتخاب صحیح می‎توانیم آسودگی خاطر را به آینده‎‌مان هدیه بدهیم. در هنگام مطالعه و بررسی قراردادهای بیمه عمر و بازنشستگی لازم است به چند بخش دقت کنیم. مواردی مانند: این بیمه‌‎ها چه شرایطی را برای آینده فرد ترسیم می‎‌کنند؟ محاسبه حقوق بازنشستگان در این شرکت‎‌ها به چه صورت است؟ دانستن پاسخ این پرسش‎‌ها، قطعا از ابهام شرایط دوران بازنشستگی شما می‎‌کاهد. با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی
بیمه تامین اجتماعی، به عنوان معمول‌‎ترین بیمه در بین کسب‌‎وکارها شناخته می‌‎شود. در این سازمان، بخشی از حق بیمه توسط فرد و بخشی از آن توسط کارفرما پرداخت می‌‎شود. تامین اجتماعی یک سیستم بیمه‌ای همگانی است که: بیمه‌های بازنشستگی، بیمه‌های دولتی درمانی، بیمه‌های بیکاری، بیمه حوادث و تصادف‌ها را پوشش می‌دهد. در این بیمه شما همچنین می‎توانید کارفرمای خود باشید. اگر شاغل نیستید یا آنکه خانم خانه‌دار هستید نیز می‎توانید خود را تحت پوشش بیمه خویش فرما و بیمه زنان خانه دار قرار دهید. بخشی از حق بیمه پرداختی شما در پایان مدت قرارداد، حقوق بازنشستگی شما را به خود اختصاص می‎‌دهد.
تعریف بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی
بر اساس ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی، عدم اشتغال بیمه‌‎گزار به کار، به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی بیان شده‌است. شرایط سنی فرد توسط قانون‎گذار تعیین می‎شود. زمانی که این شرایط برای فرد محرز شد، می‎‌تواند از سازمان تامین اجتماعی تقاضای حقوق بازنشستگی کند.
در متن قانون، شرایط بازنشستگی متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند: تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه، سن شخص بیمه‌شده، میزان سختیِ کار در محل کار، شرایط بیمه‌شده و جنسیت(زن یا مرد) در تعیین آن تاثیرگذار هستند.
شرایط سنی فرد بازنشسته در قانون تامین اجتماعی

طبق ماده ٧۶ قانون تامین اجتماعی، برای دریافت حقوق بازنشستگی لازم است موارد زیر مسجّل شود:
مردان به سن ۶۰ سالگی و زنان به ۵۵ سالگی رسیده باشند.
بیمه‎‌گزار، حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق ‎بیمه داشته باشد.
این ماده هم‌چنین چند تبصره مهم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
تبصره ۱: این ماده به افرادی اشاره دارد که به حداقل شرایط سنی بازنشستگی نرسیده‌اند. این افراد در صورتی می‌توانند بازنشسته شوند که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. البته شرایط سنی مردان ۵۰ ساله و زنان ۴۵ ساله هم باید رعایت شود.
تبصره ۲: این مورد، به افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور مربوط می‎شود. افرادی که سابقه ۲۰ سال پرداخت حق‎بیمه متوالی یا ۲۵ سال سابقه پرداخت  حق بیمه متناوب دارند. البته پذیرش درخواست بازنشستگی پیش از موعد آنها مشروط به این است که در کارهای سخت اشتغال داشته باشند.
تبصره ۳: به افرادی اشاره دارد که ۳۵ سال سابقه مفید پرداخت حق بیمه دارند. این افراد هم بدون در نظر گرفتن شرایط سنی بازنشسته می‌شوند.
تبصره ۴: این ماده به شرایط خاصِ زنان ِکارگرِ مشمولِ قانون کار اشاره دارد. این زنان در صورت داشتن ۲۰ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق‎بیمه می‎توانند در سن ۴۲ سالگی بازنشسته شوند.
آیا می‎شود با سابقه خدمت کمتر از ۲۰ سال، بازنشسته شد؟

مطابق متن قانون، پاسخ این پرسش در دو حالت زیر مثبت است:
اول: مردانی که به سن ۶۰ سالگی و زنانی که به سن ۵۵ سالگی رسیده‌اند. اگر سابقه پرداخت حق‎ بیمه آنها بین ۱۰ تا ۱۹ سال باشد آنها می‌توانند تقاضاى بازنشستگی کنند. البته لازم به ذکر است که در محاسبه حقوق بازنشستگان آنها، میزان سال‎‌های خدمت‎شان لحاظ می‎‌شود.
برای مثال، اگر شخصی ۱۸ سال سابقه بیمه داشته باشد و درخواست بازنشستگی نماید. در صورت رعایت شرایط سنی که در قانون است، او با مستمری ۱۸ روزه بازنشسته می‌شود.
دوم: اگر فرد به شرایط سنی مدنظر قانون رسیده باشد اما سابقه پرداخت حق بیمه‌‎اش کمتر از ۱۰ سال باشد. در این‌صورت او می‌‎تواند با خریدِ مابه‌تفاوت سابقه تا ۱۰ سال تقاضای بازنشستگی کند.

محاسبه حقوق بازنشستگان در بیمه تامین اجتماعی
محاسبه حقوق بازنشستگان در تامین اجتماعی
مهم‌‎ترین موضوعی که باعث آسودگی خاطر دوران بازنشستگی می‎شود، آگاهی دقیق از میزان و نحوه دریافت حقوق بازنشستگی است. دانستن میزان دقیق مستمری به افراد کمک می‎‌کند تا برای خود برنامه‌‎ریزی مالی بهتری داشته باشند. برای محاسبه حقوق بازنشستگان، تنها کافی است به بعضی از بندهای قرارداد بیمه آگاهی داشته باشید. این محاسبات فرمول پیچیده‎ ای ندارد. شما می‎‌توانید با حساب و کتاب‌های ساده‌، میزان نقدینگی قابل دریافت در دوران بازنشستگی خود را محاسبه کنید.

دو عامل کلیدی در محاسبه حقوق بازنشستگان
باید بدانید که دو عامل در تعیین حقوق بازنشستگی نقش دارد:
متوسط حقوق دو سال آخر
سنوات یا سابقه پرداخت حق بیمه
هر چه سابقه پرداخت حق‎بیمه و حقوق دریافتی در طی خدمت بیشتر باشد، پس حقوق بازنشستگی بیشتری برای‎تان تعیین می‌‎شود.
برای کسب اطلاعات کامل در مورد بیمه بازنشستگی به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://bimeh.com/mag/retirement-insurance/
نکات محاسبه حقوق بازنشستگان
در زمان محاسبه حقوق بازنشستگان باید به نکات زیر توجه کرد:
متوسط دستمزد از مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق‎بیمه در دو سالِ آخر، تقسیم بر ۲۴ بدست می‌آید.
سنوات خدمت، مجموع کل روزهایی است که برای آن بیمه واریز شده است. البته لازم است بدانید که در محاسبه سنوات، ابتدا از روز به جای ماه و سال استفاده می‎‌شود. در نهایت تعداد روز بیمه، به ماه و سال تبدیل می‌‎شوند.
محاسبه متوسط دستمزد در شرایط خاص
افرادی که حق بیمه‌ی کمتری پرداخت کرده‌اند، در نهایت نیز حقوق بازنشستگی کمتری دریافت خواهند کرد. حال ممکن است شرایط خاصی پیش بیاید:
مثلا اگر افراد در دو سال آخر میزان حقوقِ مبنا را افزایش دهند و حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. آن‌گاه، متوسط دستمزدِ آنان چگونه محاسبه خواهد شد؟
قانون‌گذار در اینجا تدابیری اندیشیده است. اگر دو سال پایانی نرخ رشدِ حقوق و دستمزد غیر طبیعی باشد، مبنای محاسبه‌ی متوسط دستمزد برای این افراد پنج سالِ آخر خدمتشان در نظر گرفته می‌شود.
فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی، مطابق با متن ماده ۷۷ قانون کار به روش زیر بدست می‎‌آید:
حقوق بازنشستگی=  ۳۰ / سنوات پرداخت حق بیمه ( حداکثر ۳۵ سال) × متوسط دستمزد

محاسبه حقوق بازنشستگی در سایر رشته‌ها و شرکت‌های بیمه
حقوق بازنشستگی بیمه عمر، ابتدای خرید بیمه ‎نامه به صورت دقیق قابل محاسبه نیست. اگر به جدول بیمه ‎نامه خود دقت کنید، متوجه می‎شوید که تنها سود تضمینی در آن ذکر شده است. علاوه بر این شرکت بیمه انتخابی، سود مشارکت نیز به شما پرداخت خواهد کرد
دوران بازنشستگی را با دریافت مستمری شیرین کنید
. هر چند برای محاسبه مستمری برای راه‎‌های متفاوتی وجود دارد. البته این‎کار معمولا به صورت سیستمی، توسط شرکت بیمه محاسبه می‎‌گردد.

میزان حقوق بازنشستگی، یکی از دغدغه‎ های مهم افراد است. در این مقاله در مورد بیمه تامین اجتماعی، سن و شرایط بازنشستگی و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان صحبت کردیم..
برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president