آوای جنوب

قفل‌هایی که شکسته نمی‌شود!/صنعت در کهگیلویه‌وبویراحمد در مخاطره شدید/ تلاشی برای رهایی از رکود استان وجود ندارد

آوای جنوب
تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و قفل‌های بسته نمایان بر درب های زنگ زده روایتگر مخاطره شدید وضعیت صنعت در استان است.

به گزارش آوای جنوب ،حوزه تولید و صنعت کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد ملی در سال های گذشته با چالش های متعددی مواجه بوده، چالش هایی که گاهی بهره برداری سیاسی از آن شده و حتی در پاره ای از اوقات باعث به کما رفتن این حوزه شده است.

مشکلات غیرقابل انکار اقتصادی در اثر تحریم های ظالمانه و بعضا سوء مدیریت در سال های پایانی دولت قبل بستری به وجود آورده که باعت شده صنعت در کهگیلویه وبویراحمد درمخاطره شدید قرار گرفته باشد.

جنب و جوش دولت و مدیران بیخیال صنعت

هرچند که دولت سیزدهم به دنبال سر و سامان دادن به این شهرک ها بوده که بتواند با ورود دوباره آنها به چرخه تولید اسباب کار بیش از ۵هزار نفر را مهیا کند، اما شواهد نشان از غافل شدن مسئولان اجرایی و اصلی از این فرضیه بوده که تلاشی برای به مدار برگشتن این شهرک ها از خود بروز نداده اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی و ظرفیت های بالقوه فراوانی برخوردار است ولی از وجود کارخانه های تولیدی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان بی بهره بوده و تاکنون نیز نتوانسته است برای تعداد زیاد دانش آموختگان بیکار خود چاره ای اساسی بیندیشد.

نبود مدیریت و کمبود نقدینگی

بروکراسی های اداری دست و پاگیر در کنار کمبود نقدینگی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نیز مزید بر علت شده تا روند توسعه و سرمایه گذاری در استان محروم اما غنی کهگیلویه و بویراحمد به کندی طی شود و برخی کارخانه ها و مراکز تولیدی که در سالهای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده اند نیز با رکود و ورشکستگی مواجه شوند.

از سویی دیگر صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت های چشمگیرآن قابل توجه نیست و واردات کالاهای مختلف و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات استان نیز برخی کارگاه های تولیدی که توانسته اند برای شماری از بیکاران شغل ایجاد کنند را متوقف و نوعی بی ثباتی را بوجود آورده است.

وجود بیش از ۱۲شهرک های صنعتی در یاسوج،گچساران و حتی برخی دیگر از شهرهای استان که چندین چندین هزار میلیارد بودجه برای احداث آنان هزینه شده است امروز با مخاطره ای دیگر روبه رو است و آن هم مستهلک شدن این کارخانجات است.

قفل هایی که شکسته نمی‌شود!

دولت پیشین در حالی آخرین روزهای سپهر سیاسی خود را به پایان رسانده که قریب ۹۰درصد از کارخانجان شهرک های صنعتی در این استان به تعطیلی کشیده شدند و سه شهرک صنعتی مهم در مرکز استان که متشکل از بلکو، سرابتاوه و بلهزار شهرک فرودگاه هستند با تعطیلی ۹۰ درصدی مواجه شدند.

هرچند که در اویل دولت سیزدهم با عزمی راسخ به دنبال رفع موانع تولید و استفاده از ظرفیت های موجود برای بازگشت دوباره بسیاری از این کارخانجات به عرصه تولید بود، اما بعد از قریب یک و سال اندی از عمر این دولت، وجود برخی مدیران فشل،طایفه سالار وابسته به نمایندگان و حتی بیخیال در امر تولید و صنعت باعث شده که این ظرفیت بالقوه در این استان به مخاطره بیفتد.

بسیاری از تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.

به عنوان مثال شهرک صنعتی شماره ۳ یاسوج که دارای ۴۰شرکت خصوصی است امروز دیگر توان بار سنگین تعطیلی های گسترده را ندارد و طبق شواهد شاید فقط چند شرکت که عمدتاً شرکت های خدماتی فروش محصولات بیرون از استان هستند در این شهرک فعال باشد و مابقی به دلایلی مانند ورشکستگی ،نداشتن بودجه کافی و یا مصادره شدن از سوی بانک های عامل راکد مانده اند.

شهرک بلکو چسپده به قسمت جنوبی شهر یاسوج که دارای بیش از ۳۰ کارخانه تولیدی بوده امروز در تعطیلی کامل به سر می برد و دیگر سرمایه داری نیست که سرمایه های خود را در این شهرک خرج کند.

شهرک شماره یک یاسوج و قدیمی شهرک صنعتی در ورودی جاده یاسوج به شیراز و در منطقه سرآبتاوه امروز به کلی از صحنه اقتصادی استان حذف شده و به غیر از مرکز معاینات فنی خودروها و یک کارخانه دوغ سازی، دیگر کارخانه ای تولیدی در آن پیدا نمی شود و همه کارخانه های این شهرک ها در تعطیلی به سر می برند.

بر اساس آمار ثبتی ۷۰۳ واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۳۲ درصد معادل ۲۲۵ مورد راکد است اما با مراجعه به شهرک های صنعتی می توان دریافت که بیش از۴۰۰ واحد تولیدی تعطیل و هیچگونه تولیدی در آنها انجام نمی شود و تنها نام کارگاه تولیدی را با خود یدک می کشند و حتی در۱۲شهرک موجود در استان واحدهایی وجود دارد که ۱۵ تا ۲۰سال از رونق خارج شده اند

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president