آوای جنوب

بودجه استان‌ها را در سال ۱۴۰۱ تغییر داده‌اند/روشنفکر: شکایت میکنم/حاجی بابایی: هر کس ثابت کرد جایزه دارد

آوای جنوب

یکی از نمایندگان مجلس گفته جدول‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ را دستکاری کرده‌اند و سهم استان‌ها در آن تغییر داشته است.

نماینده صومعه سرا در نشست علنی امروز مجلس گفت که جدول اعتبارات شهرستان‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۱ دچار تغییراتی شده.

آقای سید کاظم دلخوش در نمایشگر صحن مجلس جدول‌هایی را نشان داد و گفت که بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد منفی ۱۴ درصد، خوزستان منفی ۷ درصد، تهران مثبت ۲۱ درصد، همدان ۱۱.۵ درصد و البرز ۲۹.۱ درصد در قانون بودجه تغییر داشته است.

نماینده صومعه سرا اضافه کرد که در برخی استان‌ها و مناطق محروم کشور، تنها برای یک شهر بودجه اختصاص داده شده اما همان استان چند شهر محروم داشته. او گفت که «معلوم نیست با وزیر کشور یا کدام یک از مسئولان در این باره مذاکره کرده‌اند.»

آقای دلخوش گفت: مگر می‌شود بعد از نوشتن قانون بودجه به جدول‌هایش دست بزنیم؟ باید بررسی شود کدام قسمت این جدول‌ها را دستکاری کرده‌اند.

نماینده کهگیلویه و بویراحمد: اگر بودجه استان را اصلاح نکنید، شکایت می‌کنم

پس از این اظهار نظر، یکی از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار اصلاح بودجه استانی‌اش شد. آقای روشنفکر تهدید کرد اگر این اتفاق نیفتد، «به تمام مراجع قانونی کشور شکایت می‌کند.» او اضافه کرد «کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تورم و بیکاری را در ایران دارد.»

آقای قالیباف رئیس مجلس دستور داده هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون تلفیق ادعای نماینده صومعه سرا را بررسی کنند.

او گفته برای اختصاص بودجه مناطق محروم، در هر استان یک شهر به عنوان محروم‌ترین شهر در کشور در نظر گرفته می‌شود؛ اما جدول‌ها باید براساس مصوبات باشد.»

حاجی بابایی: هر کس اثبات کرد بودجه استان‌ها جا‌به‌جا شده، جایزه دارد
رئیس کمیسیون تلفیق اما نظر متفاوتی داشت؛ آقای حاجی بابایی در نشست علنی گفت که ادعای آقای دلخوش، غلط است. به گفته رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، مجلس در مصوباتش ۴۰۷ پروژه ملی استانی شده را به پروژه ملی تبدیل کرده و دست آخر، از میان بودجه‌های استانی خارج شده است.

آقای حاجی بابایی گفت که برای نمونه استان تهران فقط ۵۰ میلیارد تومان و استان خوزستان هم هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه ملی استانی داشته؛ او اضافه کرد این اتفاق به معنای اضافه کردن هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بودجه خوزستان است.

حاجی بابایی گفت که «اگر کسی اثبات کند یک ریال در بودجه استانی جابه‌جا شده، جایزه دارد. استان‌هایی که درصد سهم پایین‌تری دارند، تعداد پروژه‌های متفاوتی هم داشته‌اند.»

پیگیری ها نشان می‌دهد، دولت بودجه برخی پروژه‌ها را به جداول استانی انتقال داده است؛ در حالیکه این پروژه‌ها پارسال در پیوست یک قانون بودجه قرار داشته.

پروژه‌های قرار گرفته در پیوست یک قانون بودجه این ویژگی را دارند که بودجه‌هایشان تا چند سال آینده هم پیش بینی می‌شود و تنها به یک سال محدود نیست؛ در جدول‌های استانی اما، این پروژه‌ها تنها در سال ۱۴۰۱ می‌توانند بودجه دریافت کنند.

بر اساس این پیگیری اولیه، با جا‌به‌جایی این پروژه‌ها از جداول استانی به پیوست یک قانون بودجه، بودجه‌های قرار گرفته در جدول استان‌ها کمتر شده است.

در حالیکه آقای مصری نایب رئیس مجلس، بخشی از نشست علنی امروز را اداره می‌کرد، گفت که کارگروهی در هیئت رئیسه ادعای تغییر در جدول‌های قانون بودجه امسال را بررسی می‌کند

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president