آوای جنوب

خوزستان، پرمشکل اما مطالبه‌گر

آوای جنوب

مردم خوزستان در سال‌های اخیر، در خط مقدم مطالبه‌گری اصولی بوده‌اند و خیر آن را نیز دیده‌اند.

به گزارش آوای جنوب از اهواز، محمدامین ناصرین فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت:

تقریبا در تمام جوامع متمدن، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم، وجود راه‌هایی برای ابراز نیازها و مطالبه حقوق‌شان از حاکمیت است که در کشور ما نیز این دغدغه وجود داشته و دارد.

گزاره‌ای به‌نام #مطالبه_گری مدتی است در کشورمان باب شده و در سال‌های اخیر نیز شاهد حمایت و تاکید مقام معظم رهبری از این موضوع بوده‌ایم. اما همیشه این سوال مطرح بوده که از چه راهی و چگونه می‌توان مطالبه‌گری کرد؟

بی‌شک موثرترین ابزار مطالبه‌گری، رسانه است. رسانه هم در ایجاد فرهنگ مطالبه‌گری و هم در پیگیری مطالبات مردم نقش محوری دارد. در یکی دو سال اخیر نیز برخی رسانه‌ها، در قالب و چارچوب‌های تخصصی، ساز و کارهایی را برای ثبت و پیگیری مطالبات مردمی فراهم نموده‌اند.

وبسایت کارزار و سامانه فارس من(در خبرگزاری فارس)، محلی برای ثبت سوژه یا همان موضوع مطالبه و ایجاد کمپین‌های مردمی هستند که استقبال فوق‌العاده مردم از این سامانه‌ها، بیانگر ارتقاء سطح فرهنگ مطالبه‌گری در سال‌های اخیر است.

اما نکته مدنظر، چندی پیش سایت کارزار آماری از تعداد کمپین‌های ثبت‌شده در این سامانه را به تفکیک استانی منتشر کرد که خوزستان در صدر این آمار بود، همچنین با استعلام از خبرگزاری فارس دریافتم که در سامانه “فارس من” نیز خوزستان جزو استان‌های پر استقبال از نظر تعداد سوژه ثبت شده و تعداد امضا بوده است.

هر چند مشکلات عدیده‌ استان خوزستان در ثبت این آمارها اثر داشته اما به جرات می‌توان گفت مردم خوزستان نتیجه مطالبه‌گری صحیح خود را به‌خصوص در یکی دو سال اخیر گرفته‌اند و اصطلاحا خیر این مطالبه‌گری نوین را دیده‌اند.

عوامل متعددی در به ثمر نشستن و نتیجه دادن مطالبه‌گری مردم نقش دارد اما تجربه ثابت کرده اگر مطالبه‌گری، اصولی و قاعده‌مند باشد، زودتر و بهتر به نتیجه می‌انجامد. به‌عبارت دیگر، یک مطالبه‌ی اصولی و ساختارمند، مسوول مربوطه را مجبور به پاسخگویی می‌کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president