کد خبر : 48864
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1400 - 22:56

تصمیم مهم معاون اقتصادی استاندار و فرماندار گچساران: در کنار بازاریان گچساران هستیم/ممنوعیت ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در گچساران

تصمیم مهم معاون اقتصادی استاندار و فرماندار گچساران: در کنار بازاریان گچساران هستیم/ممنوعیت ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در گچساران

آوای جنوب/علیمراد کاظم پور فروشگاه زنجیره ای که این روزها بر سلسله حلقه هاشان مدام افزوده می شود دکان کسب و کارهای کوچک در بسیاری نقاط کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد را در تمامی شهرهای آن تخته کرده اند. این فروشگاه ها با عناوین زنجیره ای مختلف هر روز بی هیچ قاعده ای

آوای جنوب/علیمراد کاظم پور

فروشگاه زنجیره ای که این روزها بر سلسله حلقه هاشان مدام افزوده می شود دکان کسب و کارهای کوچک در بسیاری نقاط کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد را در تمامی شهرهای آن تخته کرده اند.

این فروشگاه ها با عناوین زنجیره ای مختلف هر روز بی هیچ قاعده ای از گوشه گوشه شهرها سربرمی آورند مانند روزگاری که صندوق های قرض الحسنه و بانکها قارچ گونه رشد می کردند و در نهایت هم گریبان اقتصاد را فشردند، اینک این فروشگاه ها که تعدادشان هم این روزها به وفور زیاد می شود بر کسب و کارها خرد چنگ انداخته اند و با انواع تبلیغات رنگارنگ مشتریان را به خود جذب می کنند؛تخفیف هایی که تبلیغات آن مدت ها از آن گذشته است اما هنوز برچسب تبلیغات بر روی کالا مانده است و مردم ساده در چنین شرایط اقتصادی فریب تخفیف ها را می خورند بی آنکه بدانند سرشان کلاه رفته است .
اما درد فقط این نیست .

فروشگاههایی که هر روز مانند قارچ از زمین سر بر می آوردند و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره شبکه مویرگی بازار در شهرهای استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد وارد کرده اند بطوریکه بسیاری از مغازه داران را به ورطه ورشکستگی کشانده و بر تعداد بیکاران استان افزوده اند.
فراموش نکنیم اینجا استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد است و در کوچه و پس کوچه های این شهر مغازه های کوچکی هستند که نان آور چندین خانواده هستند و با افزایش بی رویه این فروشگاه های زنجیره ای تعطیل شده اند
اما در روزهای گذشته معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وارد میدان کار شد و اعلام کرد در کنار بازاریان استان استان است .

صمیمی دوست گفت: در خصوص فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه این مجوزها به صورت کشوری صادر می شود و استان دخالتی در این قضیه ندارد، بیان کرد: از طرفی به نظر می رسد ایجاد این فروشگاه ها به نحوی خرده فروشان را تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی صنوف خرده فروش را در سطح استان شاهد هستیم بنابراین مصوب نمودیم تا اطلاع ثانوی فروشگاه های جدید زنجیره ای در استان ایجاد نشود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای ادامه کار مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موضوع را از طریق وزارت صمت پیگیری کند تا با حضور کارشناسانی از وزارت صمت و اتاق اصناف در تهران و یا استان نشستی در این زمینه برگزار شود.

صمیمی دوست تصریح کرد: هدف از این نشست اتخاذ تصمیمات منطقی در خصوص نحوه ادامه فعالیت این فروشگاه ها در استان خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما به عنوان مجموعه اقتصادی استان نسبت به نحوه کار این فروشگاه ها نگران هستیم چرا که در ابتدا این فروشگاه ها هیچگونه مالیات بر درآمد و یا مالیات بر ارزش افزوده به استان پرداخت نمی کنند و منابعی که دریافت می کنند در بانک های عامل استان نیست و این ها به صورت متمرکز در بانک های عامل تهران نسبت به این امر اقدام می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این یکی از ایرادات اساسی است و باتوجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد، استان کوچکی است و ما برای اشتغال، تولید و سرمایه گذاری نیاز به منابع داریم و به نحوی باید برنامه ریزی شود که این منابع در استان مصرف شود.

صمیمی دوست بیان کرد: برای استان قابل قبول نخواهد بود که برای ایجاد ۲ شغل، ۲۰۰ شغل را از دست دهیم، برای ما قابل قبول نخواهد بود تمامی فروشگاه های خرد در استان مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده به حساب استان واریز نمایند ولی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای نقشی در توسعه استان نداشته باشند، برای ما قابل قبول نخواهد بود این فروشگاه ها ریالی در بانک های استان واریز نکنند و کل منابع استان به حساب متمرکز در بانک های عامل در مرکز واریز شود برای استان قابل قبول نخواهد بود، مدیران مرکزی این فروشگاه ها بدون هماهنگی با مسئولان استان از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان نسبت به راه اندازی این مراکز اقدام کنند.

وی ادامه داد: مسئولان فروشگاه ها باید پیش از استقرار این فروشگاه ها با مسئولان استان مذاکره کنند تا بعد از بررسی شرایط مجوزات صادر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از این تاریخ به بعد در صورت راه اندازی چنین فروشگاه هایی سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف موظف به برخورد هستند.
اما علیرضا اتابک فرماندار شهرستان گچساران در این خصوص به خبرنگار آوای جنوب گفت: من در کنار بازاریان شهر هستم و اجازه نخواهم داد از این لحظه فروشگاه های زنجیره ای در شهر راه اندازی شود .

اتابک اظهار کرد: وجود فروشگاه های زنجیره ای در شهرهای کوچک نظیر گچساران موجب شده است که بازاریان و کسبه محلات شهر با تعطیلی مواجه شوند و در این خصوص اجازه نخواهم داد دیگر فروشگاه زنجیره ای دیگری در شهر راه اندازی شود .

به گزارش آوای جنوب از گچساران با وجود ورود فرماندار گچساران و معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به این مهم اما به نظر می رسد باید در این خصوص شورای تأمین به صورت جدی ورود کند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.