کد خبر : 48593
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1400 - 0:15

از تولید چغندر برای اولین بار تا تولید بیش از ۴۳ هزار تن محصول کشاورزی در گچساران

از تولید چغندر برای اولین بار تا تولید بیش از ۴۳ هزار تن محصول کشاورزی در گچساران

آوای جنوب مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: اخیرا ۴۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد. لیلا عطازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود:محصولات تولید شده در این شهرستان شامل گندم، کلزا، صیفی جات و چغندر قند بوده است. وی بیان کرد: ۱۵ هزار

آوای جنوب

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: اخیرا ۴۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

لیلا عطازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود:محصولات تولید شده در این شهرستان شامل گندم، کلزا، صیفی جات و چغندر قند بوده است.

وی بیان کرد: ۱۵ هزار و ۹۵۲ تن گندم سیلویی و بذری در زمین های آبی و دیم این شهرستان امسال برداشت شد.

عطازاده ابراز کرد: امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم سیلویی و سه هزار و ۴۵۲ تن گندم بذری از کشاورزان گچسارانی خرید تضمینی شد.

وی اظهار داشت: این میزان گندم از ۱۷هزار و ۹۴۶ هکتار مزارع دیم و آبی برداشت شده که از این میزان هفت هزارو ۶۳۳ هکتار آبی و ۱۰ هزارو ۳۱۳ هکتار دیم بوده است.

عطا زاده ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد از اراضی گندم دیم این شهرستان به دلیل عدم بارش و پراکنش نامناسب بارش امسال قابلیت برداشت را نداشت.

وی تصریح کرد: محصول گندم گچساران بوسیله ۷۸ دستگاه کمباین مهاجر و بومی در شهرستان برداشت شد.

عطا زاده همچنین به برداشت ۸۶۵ تن دانه‌های روغنی کلزا در گچساران اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت کلزا آبی و دیم در شهرستان ۸۷۵ هکتار بوده است که درصد بالایی از مزارع دیم کلزا بعلت کاهش نزولات آسمانی قابلیت برداشت را نداشت.

وی افزود: امسال برای اولین بار با نظارت کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سه هزارو ۸۵۰ تن محصول چغندر قند در این شهرستان تولید و برداشت شد.که این میزان محصول توسط ‌چند کشاورز در منطقه امام زاده جعفر با سطح زیر کشت ۵۵ هکتار کشت گردید.
عطا زاده تصریح کرد: در هر هکتار چغندر قند این شهرستان بطور میانگین ۶۰ تا ۸۰ تن چغندر تولید شد و عیار این محصول ۱۴.۵ تا ۱۵ درصد بوده است.
درضمن جهت کنترل عیار محصول تولیدی شهرستان و صحت آزمایش عیار آن نیز با توجه به اینکه این محصول برای اولین بار در شهرستان تولید می شد بنده شخصا به کارخانه قند مرودشت رفته و از بار ارسالی شهرستان با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی مرودشت در خواست نمونه برداری و عیارسنجی نمودم که این کار در راستای ایجاد انگیزه برای کشت بیشتر در سالهای آینده و حمایت از تولید کنندگان و کشاورزان شهرستان انجام گرفت.

وی ادامه داد: میزان صیفی تولید شده در کشت سال زراعی ۴۰۰-۹۹ این شهرستان، افزون بر ۲۵هزار تن است.

عطا زاده افزود: این میزان محصول در ۶۰۰ هکتار از زمین زیرکشت هندوانه،طالبی، خیار سبز و گوجه تولید شده است.
وی اضافه نمود اغلب کشت صیفی در شهرستان بصورت نواری آبیاری می شود ، محصول تولیدی علاوه بر تامین بازار شهرستان و استان به سایر نقاط کشور از جمله تهران صادر میشود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.