آوای جنوب

ضرورت تغییر مکانیسم‌های ضعیف نظارتی در بازار گچساران/ضعف نظارت، بهترین هدیه به متخلفان

خبرنگار ما از کاهش قیمت دلار و ارز در بازار و پایین نیامدن قیمت اجناس و کالاهای مصرفی خانوار در بازار گچساران گزارش می‌دهد.
آوای جنوب
خبرنگار ما از کاهش قیمت دلار و ارز در بازار و پایین نیامدن قیمت اجناس و کالاهای مصرفی خانوار در بازار گچساران گزارش می‌دهد.

در حالی که از شب گذشته قیمت دلار و ارز روند نزولی  به خود گرفته است، انتظار می‌رود که مسوولان امر در زمینه نظارت بر بازار به خصوص اقلام مصرفی خانوار نظارت بیشتری داشته باشند.

 با توجه به اینکه  از شب گذشته در فضای مجازی و اخبار با اعلام خبر کاهش قیمت ارز و دلار، دوباره به تولیدکنندگان  جان تازه‌ای بخشیده شد اما متاسفانه هنوز شاهدیم که فروشندگان در بازار اقلام خریداری شده خود را به قیمت همان چند روز گذشته به فروش می‌رسانند.

 این در حالی است که در چند روز گذشته فروشندگان در حال فروش اجناس خود به صورت آنلاین قیمت‌ها را بررسی و به همان قیمت اعلام شده در تهران اجناس و اقلام مصرفی را به خریداران و یا مصرف‌کنندگان به فروش می‌رساندند.

 حال این فروشندگانی که در آن روزها اجناس خود را به قیمت نسبتا کمتری خریداری می‌کردند و با همان قیمت که به صورت آنلاین بر گوشی‌های همراه خود می‌آمدند به فروش می‌رساندند و امروز نیز با کاهش قیمت ارز و دلار این فروشندگان هنوز اجناس خود را به همان قیمت که به قول خودشان گران خریده‌اند به فروش می‌رسانند، نیاز به بازرسی هر چه بیشتری دارد.

 البته آن چیزی که جلب توجه می‌کرد، نبود اجناس ضروری در قفسه‌های فروشگاه‌ها  در شب گذشته بود که صبح امروز به یک‌باره تمامی قفسه‌های مغازه‌داران و فروشگاه‌ها از اقلام ضروری و مصرفی خانوار پر شده بود.

این نوعی احتکار بود که برخی فروشندگان با پنهان کردن اجناس خود نه در انبار مغازه‌ها بلکه  در خانه‌هایشان و جاهای دیگر موجب افزایش قیمت کالاها  در این چند روز گذشته شده بودند که می‌طللبید بازرسان صنعت، معدن و تجارت نظارت بیشتری بر خرده‌فروشان در چند روز گذشته داشته باشند.

 **سه دلیل نظارت ضعیف بر بازار کهگیلویه و بویراحمد

این در حالی است که روز گذشته استاندار کهگیلویه وبویراحمد در نشست ستاد تنظیم بازار از مشکلات اقتصادی رخ داده در یک ماه اخیر و افزایش قیمت کالاهای مصرفی  در بازار اظهار کرد: نظارت بر بازار از سوی متولیان امر در این استان ضعیف بوده است.

 احمدی در این نشست سه دلیل برای ضعیف بودن نظارت بر بازار آورد و گفت اولین دلیل به مسائل فرهنگی و قومی و دوستی‌ها برمی‌گردد که ناظران و بازرسان دچار ملاحظه‌کاری می‌شوند چرا که ناظر نباید تفاوتی میان فامیل و دوست با سایرین بگذارد.

وی در ادامه به دومین دلیل اشاره کرد و گفت: برخی جاها ناظرین تطمیع می‌شوند که چنین افرادی ضعیف‌النفس هستند.

علی‌محمد احمدی دلیل دیگر نظارت ضعیف بر بازار استان را جدی نبودن عزم ناظرین برای کنترل و پایش بازار دانست و گفت: این کار آن‌ها یا عمدی است و یا سهوا کوتاهی در امر نظارت بر بازار می‌شود.

**کشف ۵۳۲ مورد تخلف از اصناف گچساران

هر چند در این خصوص رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران در روز گذشته در نشست کمیسیون نظارت بر بازار اظهار کرد: در نیمه نخست امسال تعداد ۱۰ هزار و ۵۲۲ مورد بازرسی از واحدهای تولید، توزیع و عرضه کالاهای مصرفی خانوار‌ها و اصناف در سطح شهرستان گچساران انجام گرفته است.

وی گفت: در این مدت زمان تعداد ۵۳۲ مورد تخلف از اصناف گچساران کشف شده و متخلفان به مبلغ ۳ میلیارد و ۲۷۴میلیون  و ۶۰۳ هزار و ۸۸۰ریال جریمه شده‌ و برای اعمال قانون  به اداره تعزیرات حکومتی گچساران معرفی شده‌اند.

 شریفی با اشاره به تخلف واحدهای صنفی عنوان کرد:  این بازرسی از صنف‌های پوشاک، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشت افزار و کالاهای ساختمانی از جمله شن، ماسه و تیرآهن  انجام گرفته است.

 وی عنوان کرد: این تخلفات بیشتر  در زمینه کم فروشی، گران فروشی، نداشتن پروانه کسب، عدم درج  قیمت و عدم ارائه فاکتور بوده است.

این مسوول با بیان اینکه شهروندان می‌توانند هرگونه گرانفروشی را با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفین برخورد قانونی صورت بگیرد، گفت:  در ۶ ماهه نخست سالجاری  ۸۴ مورد گزارش مردمی به اداره صنعت، معدن و تجارت استعلام شده که در کمترین زمان  مورد رسیدگی قرار گرفت.

 براساس این گزارش و بازدید میدانی خبرنگاران ما در گچساران به نظر می‌رسد باید بازار به صورت شبانه‌روزی و نامحسوس کنترل شود تا به حالت عادی باز گردد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president