آوای جنوب

آقای استاندار؛ مار گزیده‌ای هستیم که از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسیم/نگین شهرمان را ارزان نمی‌فروشیم/قرارداد با نفت را باید ابتدا مردم و کارشناسان تأیید کنند

هر چند سهم ما از نفت با تولید ۲۵ درصد نفت کشور بیش از اشتغال و توسعه، آه و حسرت بوده اما باید دید که با واگذاری بهترین و زیباترین و ارزشمندترین نقطه شهر یاسوج به وزارت نفت برای ایجاد تفریح‌گاه قضیه فرق خواهد کرد یا که همان آش و کاسه‌ای است که در گچساران با آن مواجهیم.
آوای جنوب
هر چند سهم ما از نفت با تولید ۲۵ درصد نفت کشور بیش از اشتغال و توسعه، آه و حسرت بوده اما باید دید که با واگذاری بهترین و زیباترین و ارزشمندترین نقطه شهر یاسوج به وزارت نفت برای ایجاد تفریح‌گاه قضیه فرق خواهد کرد یا که همان آش و کاسه‌ای است که در گچساران با آن مواجهیم.

در همه سال‌هایی که ارتباطات گسترده شده و مردمان از خودروهای شخصی به وفور استفاده می‌کنند و بنزین برای مسافرت و تفریح همچنان ارزان است! و موبایل‌ها برای برقراری ارتباطات لحظه به لحظه به صدا در می‌آیند به تناسب آن صنعت گردشگری نیز باید رشد و توسعه پیدا کند.

گردشگری ما هنوز اندر خم یک کوچه است

به خصوص در شهری که نام پایتخت طبیعت ایران را به دنبال دارد و در میان شهرهای جنوبی و جنوب غربی ایران شهری ییلاقی و سردسیری به شمار می‌رود و نزدیکترین مسیر برای هواخوری در فصل تابستان است.

اما با همه این ظرفیت‌هایی که در یاسوج و دنا وجود دارد و از قلل دنا به عنوان آلپ ایران یاد می‌شود هنوز گردشگری این استان اندر خم یک کوچه است و تا رسیدن به نقطه مطلوب برای رونق اشتغال و توسعه استان راه زیادی در پیش رو دارد.

ساختارها و زیرساخت‌های گردشگری استان ما هنوز به درستی تعریف نشده و ایجاد نگردیده است و نمی‌دانیم که باید از کجا و چگونه کاری بزرگ را اجرا کنیم تا بتوانیم مسیر توسعه خود را در این مسیر هموار کنیم.

این روزها صحبت از واگذاری پارک جنگلی شهر یاسوج به وزارت نفت است تا در این پارک سرمایه‌گذاری شود و همانند قسمت‌هایی از سرزمین‌های شمالی کشور بخشی از خاک استان ما نیز ضمیمه وزارت نفت شود.

هر چند سهم ما از نفت با تولید ۲۵ درصد نفت کشور بیش از اشتغال و توسعه، آه و حسرت بوده اما باید دید که با واگذاری بهترین و زیباترین و ارزشمندترین نقطه شهر یاسوج به وزارت نفت برای ایجاد تفریح‌گاه قضیه فرق خواهد کرد یا که همان آش و کاسه‌ای است که در گچساران با آن مواجهیم.

آقای استاندار به حسن نیت شما واقفیم اما….

البته به حسن نیت استاندار محترم استانمان واقفیم و نیک می‌دانیم که احمدی هم بری توسعه گردشگری استان چنین برنامه‌ای را پی‌گیری می‌کند اما از این می‌ترسیم که پارک جنگلی را واگذار کنیم و سهمی جز جمع‌آوری زباله و به دنبال آن آه و حسرت نداشته باشیم.

در این بین برخی‌ها برای خود توجیهی دارند و می‌گویند وقتی در استان برای رونق پارک جنگلی سرمایه‌گذاری وجود ندارد پس چه بهتر که آن را واگذار کنیم اما از خود نپرسیده‌اند که به چه قیمت باید پارک جنگلی یاسوج واگذار شود.

این آقایان که وضعیت ایام تعطیل از نوروز تا تابستان‌ها را مشاهده می‌کنند و می‌بینند که سهم ما از گردشگری تنها جمع‌آوری زباله است پس چرا برای پارک جنگلی و استمرار سرنوشت گردشگریمان در پارک جنگلی هم اصرار می‌ورزند.

برخی دیگر هم البته ممکن است که با چشم بسته به مخالفت برخیزند و استاندار و مسوولان تصمیم گیرنده را متهم به بخشیدن قطعه‌ای از خاک استان کنند که البته نباید به صورت مطلق چنین فرضیه‌ای که نیمه خالی لیوان را در آن می‌بینند، مطرح کنند.

کسی منکر توسعه گردشگری استان نیست

هر چند در گردشگری همانند مار گزیده‌ای هستیم که از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسیم اما باید واقع‌بین باشیم و در هر صورت مصالح استان را مد نظر قرار دهیم.

در همین خصوص رامین حبیبی یکی از دوستداران طبیعت به خبرنگار فارس گفت: کسی منکر توسعه استان نیست و همه خواهان رونق کار و کاسبی و اشتغال هستیم اما نباید فراموش کنیم که هر طرحی را باید با مطالعه و آینده‌نگری انجام داد.

وی که عضو یکی از تشکل‌های مردم‌نهاد و دوستدار طبیعت است افزود: پارک جنگلی مشرف به شهر یاسوج است و مانند نگینی بر تارک شهر می‌درخشد و اگر قرار باشد در آن تفریح‌گاهی ایجاد شود و رونقی حاصل شود ابتدا باید سود مردم را در نظر گرفت.

این دوستدار طبیعت افزود: اگر قرار باشد وزارت نفت در این مکان برای خود نقطه‌ای امن بسازد که مردم شهر یاسوج به آن دسترسی نداشته باشند همان بهتر که چنین کاری انجام نشود.

آیا وزارت نفت تنها منافع خود را در نظر می‌گیرد؟

در ادامه نظرخواهی از کارشناسان و دوستداران طبیعت به سراغ علی رکان یکی از قدیمی‌ترین افراد عضو تشکل‌های زیست محیطی رفتیم و نظر وی را هم جویا شدیم.

مسؤول مؤسسه فرهنگی جمعیت دوستداران کوه نور در همین خصوص گفت: هر چند که دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست به دلایل مختلف در حال حاضر برای نگهداری از جنگل‌ها ضعیف هستند و کاری از دست آن‌ها بر نمی‌آید اما نباید فراموش کنیم که وزارت نفت هم در چنین مکان‌هایی دید زیست محیطی ندارد و تنها منافع خودشان را مد نظر قرار می‌دهند.

این فعال در حوزه زیست محیطی افزود: من هم این خبر را شنیده‌ام اما به عقیده ما در حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد آن کسی که تنها از این کار نفع می‌برد وزارت نفت و پرسنل آن هستند که باید با دقت بیشتری این قضیه بررسی شود.

این قرارداد را باید ابتدا مردم و کارشناسان تأیید کنند 

همچنین همت دانش از فعالان رسانه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که ما هم منکر توسعه استان نیستیم و باید در همه بخش‌ها شاهد تحول باشیم افزود: در پارک جنگلی یاسوج هم باید اتفاقی بیفتد.

مدیر مسوول اولین روزنامه استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وزارت نفت و یا هر ارگان و نهاد و دستگاه دیگری که می‌خواهد در این مکان سرمایه‌‌گذاری کند باید قبل از هر چیز سهم مردم شهر یاسوج را در نظر بگیرد.

دانش بیان کرد: قابل قبول نیست که پس فردا وزارت نفت در پارک جنگلی برج و بارویی بسازد و کیوسک نگهبانی سر راه مردم بگذارد و اجازه ندهد که مردم عادی در آن عبور و مرور کنند.

این فعال رسانه‌ای گفت: آقایان مسوول که در حال رایزنی هستند باید قبل از نهایی شدن این مسأله قرارداد ابتدایی را به سمع و نظر مردم و کارشناسان برسانند تا همه از محتوای آن با خبر شوند و سپس قرارداد نهایی بسته شود.

وی افزود: اینگونه نباشد که قراردادی امضا شود و وزارت نفت به صورت یک طرفه از آن سود ببرد و سر مردم ما بی‌کلاه بماند و نتوانند هیچ استفاده‌ای از بهترین نقطه شهر خود کنند.

به گزارش فارس، این موضوع همچنان توسط رسانه‌ها و خبرگزاری فارس پی‌گیری خواهد شد و امیدواریم که نفع مردم شهر یاسوج بیش از نیاز وزارت نفت مد نظر مسوولان استانی باشد.

=================

گزارش از داریوش بهنیا

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president