آوای جنوب

تحلیل رفتار ۳ نماینده کهگیلویه و بویراحمد در موضوع اشتغال/از شعار تا عمل در بیکارترین استان کشور

اگر نمایندگان ما کارشان را خوب بلد باشند و در عمل اهل شعار نباشند قطعا می‌دانند برای رفع موانع اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد چه امتیاز و بسته ویژه‌ای باید به مسئولان کشوری پیشنهاد دهند؟ در مجلس شورای اسلامی چه طرحی را می‌توانیم پیشنهاد دهیم تا قانون شود؟ اما چرا پیشنهادی برای معاون وزیر کار و رئیس کمیسیون اشتغال مجلس نداشتند؟ چرا خودشان بانی یک طرح ویژه برای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد به کمک نمایندگان استان‌های مشابه نمی‌شوند؟.
اگر نمایندگان ما کارشان را خوب بلد باشند و در عمل اهل شعار نباشند قطعا می‌دانند برای رفع موانع اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد چه امتیاز و بسته ویژه‌ای باید به مسئولان کشوری پیشنهاد دهند؟ در مجلس شورای اسلامی چه طرحی را می‌توانیم پیشنهاد دهیم تا قانون شود؟ اما چرا پیشنهادی برای معاون وزیر کار و رئیس کمیسیون اشتغال مجلس نداشتند؟ چرا خودشان بانی یک طرح ویژه برای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد به کمک نمایندگان استان‌های مشابه نمی‌شوند؟.

حضور مقامات کشوری و تصمیم‌گیرندگان ارشد در استان‌ها همیشه فرصت‌ها و گشایش‌هایی را در مشکلات مردم ایجاد می‌کنند، اگر وکلای مردم در میدان اجرا و قانون‌گذاری نقش خود را به خوبی بازی کنند؛ نقشی که در شورای اشتغال با حضور ۲ مقام ارشد کشوری به خوبی ایفا نشد.

عدل هاشمی‌پور نماینده شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده که اتفاقا” حوزه انتخابیه‌اش هم، محروم‌ترین شهرستان‌ها هستند و هم بیشترین بیکاری را دارند، در نشست شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور ۲ مسئول کشوری برگزار شد ترجیح داد تا به جای بهره‌گیری از این فرصت برای کاهش مشکلات شهرستانش به یک مدیر هم‌استانی حمله کند.

او در حضور محمدرضا کاتب، رئیس کمیسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی و عیسی منصوری معاون اشتغال‌زایی وزیر کار به یک مشکل عمومی و رایج کشور مبنی بر کم و زیاد بودن آمارها صحبت کرد و گفت که آمارهای اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد کیلویی و الکی هستند.

احمدی چگونه جواب عدل هاشمی را داد

اظهارنظری که با واکنش صریح استاندار و حتی دیگر مسئولان کشوری مواجه شد؛ علی‌محمد احمدی تلویحا” به نماینده کهگیلویه گفت که آمارهایی که اعلام می‌شود، آمارهای رسمی کشور هستند، اینطور هم نیست که الکی باشند بلکه گاهی برای یک شاخص مشترک، یک پایه در نظر می‌گیریم و گاهی یک پایه دیگر و بنابراین برخی آمارها یکسان نیستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که بهتر است اکنون به جای اینکه روی چالش‌ها و اختلافات آماری متمرکز شویم و وقت بگیریم که آمار درست است یا نیست روی مسئله اصلی تمرکز کنیم و ببینیم برای اشتغال چه کاری می‌توایم انجام دهیم؛ درست است باید پایه‌های آماری تجدیدنظر شود اما مسئله اساسی الان چیز دیگری است.

نوک پیکان انتقادات متوجه یک مدیر استانی

عدل هاشمی همچنین در این نشست مهم، با بیان اینکه اهل شعار و حرف علمی زدن نیستم، یک شعار دیگر داد و گفت با این همه ظرفیت و فرصت اشتغال‌زایی که داریم، نباید این وضع اشتغال جوانان ما باشد! باید از خود بپرسیم چرا این وضعیت ماست؟

او روی سخنش با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان بود ادامه داد: این همه گزارش پاورپوینتی قشنگ، حرف خوب، طرح مسائل علمی اما یکبار شده که آسیب‌شناسی کنیم که چرا این همه بیکار داریم؟ خدا می‌داند در این استانداری چقدر مصوبه صادر شد اما اجرا نشدند؟ حالا ۱۸ ماه من بودم و بقیه را گذشتگان، اما باید فکری کنیم.

او که پیکان انتقاداتش در یک مشکل اساسی و کشوری با حضور چند تصمیم‌گیرنده ارشد در این حوزه، متوجه یک مدیر استانی است، ادامه داد: گزارشات آقای مدیرکل باید به روز شود، درصدها همه کیلویی است، ما اطلاعی از بیکاری مردم نداریم، نباید خودمان را فریب دهیم؛ آقای استاندار هم این پاورپوینت‌ها و گزارشات مکتوب را باور نکند و تدبیری بیاندیشد.

هاشمی البته این را هم گفت که با روحیه‌ای که از استاندار جدید این استان سراغ دارم که در جلسات ابتدا مصوبات قبلی را مرور می‌کند، امیداورم که دیگر شاهد مصوبات بیهوده و بی‌فایده نباشیم و روی چند مصوبه عملیاتی وقت بگذاریم.

نماینده کهگیلویه بزرگ از آقای مظاهری پرسید صادقانه بگویید که از سهم ۲۲۲۵ نفری اشتغال چند نفر واقعا صاحب شغل شدند؟ نباید خودمان را فریب دهیم.

بهره نبردن از یک فرصت و اعتراف به ناکامی

به گزارش فارس از یاسوج، این اظهارات عدل هاشمی اگر چه واقعیت دارند و آمارها در این مملکت حساب و کتابی ندارد اما او علاوه بر اینکه از فرصت حضور مقامات کشوری در این استان می‌توانست استفاده بهتری کند.

همه ما می‌دانیم که بیکاری امان مردم و خانواده‌ها را در کهگیلویه و بویراحمد بریده است، و خود عدل هاشمی‌پور هم بارها گفته که بیکاری در بسیاری از مناطق حوزه انتخابیه‌اش بالای ۳۵ درصد است؛ بنابراین مشکل ما این نیست که آمار کم نوشته شده یا زیاد بلکه مشکل ما این است که چرا قفل‌های اشتغال از کلیدهای اشتغال بیشتر است و چه نسخه‌ای برای این درد کهنه و مزمن باید بنویسیم؟

پس عدل در این نشست خاص، دقیقا به کدام عملکرد صابر مظاهری ایراد گرفت؟

مدیرکل کار هم می‌گوید ما هم منتقدیم که چرا شغل ایجاد نمی‌شود

با این انتقادات صریح، اما صابر مظاهری، مدیرکل کار کهگیلویه و بویراحمد که دبیر شورای اشتغال بود اگرچه تقابلی پاسخ نماینده کهگیلویه را نداد و با قدردانی از او سخنران بعدی را معرفی کرد اما تلویحا در توضیحاتی گفت که ما از خودمان آمار نمی‌سازیم، هر آماری که از اشتغال ارائه می‌شود بر اساس آمار مرکز آمار ایران است که مرجع رسمی آمارهای کشوری است.

مظاهری همچنین گفت: خود ما هم منتقدیم از اینکه در ایجاد اشتغال و تحقق سهمیه اشتغال مشکلاتی داریم اما باید بدانیم که برای ایجاد اشتغال نیاز به همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و مدیران است و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

زارعی چه گفت

زارعی هم حرف خاص و تحرکی برای ایجاد اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد نداشت و به نوعی همان حرف‌های آماری عدل هاشمی را در قالبی معقول‌تر، آرام‌تر و غیرشعاری زد.

او گفت که نمی‌توان به آمار کشوری در حوزه اشتغال کاملا مطمئن باشیم؛ باید کار زیربنایی کنیم و همه احساس مسئولیت کنند.

زارعی نهایتا پیشنهاد داد که کهگیلویه و بویراحمد استان پایلوت کشوری شود.

پیشنهاد چاره‌ساز استانداری، که قبلا نماینده مجلس بود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما بر خلاف نمایندگان با تشریح وضعیت این استان از تصمیم‌گیرندگان ارشد حوزه اشتغال کشور خواست تا با دیدن مشکلات ساختاری و موانع زیاد ایجاد اشتغال در این استان، نسخه جدیدی برای بیکاری آن بنویسند و کهگیلویه و بویراحمد را ویژه ببینند.

احمدی افزود: نسخه‌های ملی اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد به علت چسندگی‌ها و موانع متعدد و ضعف‌های ساختاری کارساز نیستند و حداقل انتظار ما این است که استان‌های همگن و شبیه به هم با سیاست مجزا و یک بسته ویژه دیده شوند.

او گفت که دیگر میز دولتی برای اشتغال وجود ندارد و باید خانواده‌ها و بیکاران را به سمت کارهای فنی و رشته‌های آموزشی کار و دانش و فنی و حرفه‌ای ترغیب کنیم.

یک تناقض در حرف‌های استاندار

پیشنهاد آقای استاندار یک پیشنهاد چاره‌ساز است اما برای تحقق آن نیازمند پیگیری همه مدیران، نمایندگان مجلس و مهمتر از آن خود استاندار هستیم.

اگر حرف‌های آقای استاندار درست باشند، پیشنهاد نماینده بویراحمد و دنا برای پایلوت شدن این استان در کشور آن همه با نسخه‌های ملی عملا راه به جایی نمی‌برد چرا که حرف آقای استاندار این است که کهگیلویه و بویراحمد شرایط خاصی دارد و باید بسته جداگانه‌ای برای آن طراحی کرد.

البته آقای استاندار از پیشنهاد زارعی برای پایلوت شدن این استان در اشتغال استقبال کرد و آن را تأیید کرد.

او گفت که اگر هم این استان را پایلوت نمی‌کنید حداقل نسخه‌ای جداگانه برای اشتغال آن بنویسید.

زارعی می‌گوید کهگیلویه و بویراحمد در ایجاد اشتغال موفق عمل کرده و باید پایلوت کشوری شود

نکته دیگری که در این بین قابل اشاره است این اظهارنظر غلام‌محمد زارعی بود که گفته که کهگیلویه و بویراحمد در ایجاد اشتغال حوزه گردشگری، کشاورزی، خدمات، صنایع دستی موفق عمل کرده است؛ او تقریبا همه بخش‌ها را موفق خواند و همین تحلیل او بود که پیشنهاد داد کهگیلویه و بویراحمد، پایلوت کشوری طرح‌های اشتغال شود.

نکته‌ای که اگر اینگونه باشد و ما موفق عمل کردیم نباید نگرانی از بابت بیکاری مردم داشته باشیم؛ اما واقعیت چیز دیگری است و حداقل در حوزه انتخابیه عدل هاشمی‌پور و بسیاری از مناطق کهگیلویه بزرگ به گفته خود هاشمی بیکاری بالای ۳۵ درصد است!

تناقض دیگری در رفتارهای مدیریتی کهگیلویه و بویراحمد

اگر هم این استان با هزاران مانع و مشکلی که دارد، در اشتغال موفق عمل کرده چرا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار که نکته روشن کارنامه‌اش در این چهار سال، کاهش نرخ بیکاری است امروز گزینه اصلی تغییر است؟

مگر همین آمارهای رسمی اشتغال در این استان که آقای استاندار هم از آن‌ها دفاع می‌کند، نمی‌گوید در چهار سال گذشته بیکاری این استان از حدود ۱۷ درصد به حدود ۱۳ درصد رسیده است؟

کدام چرخ اشتغال و توسعه این استان روی ریل نیست که این تناقضات وجود دارد؟

مسیرهای خاص تاجگردون در پیشبرد اهدافش و عقیم شدن شورای اشتغال

با این توضیحات و بررسی رفتارهای گفتمانی مسئولان این استان، می‌توان گفت که اگر چه غلام‌محمد زارعی و عدل هاشمی عضو شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد هستند اما نباید از غیبت غلامرضا تاجگردونی که اهدافش را همیشه از مسیرهای دیگری و در خفا جلو می‌برد در این نشست مهم بگذریم.

شاید او به این نشست‌ها نیازی ندارد و کارهایش به شیوه‌های دیگری جلو می‌روند اما ذکر این نکته مهم است که حضور نمایندگان در این جلسات و نقش آن‌ها در کاهش مشکلات کمتر از دیگر مدیران حوزه اجرایی نیست؛ زارعی و عدل هاشمی باید در این نشست برای درد بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد نسخه می‌داشتند و برای درمان آن امروز طرح و قانون پیشنهاد می‌دادند اما این کار را نکردند و آن‌گونه که اشاره شد این نشست را هم با حرف‌های کلی و شعاری به پایان بردند.

قانون‌گذارانی که برای اشتغال موکلینشان قانونی ندارند

اگر نمایندگان ما کارشان را خوب بلد باشند و در عمل اهل شعار نباشند قطعا می‌دانند برای رفع موانع اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد چه امتیاز و بسته ویژه‌ای باید به مسئولان کشوری پیشنهاد دهند؟ در مجلس شورای اسلامی چه طرحی را می‌توانیم پیشنهاد دهیم تا قانون شود؟

چرا پیشنهادی برای معاون وزیر کار و رئیس کمیسیون اشتغال مجلس نداشتند؟ چرا خودشان بانی یک طرح ویژه برای اشتغال کهگگیلویه و بویراحمد به کمک نمایندگان استان‌های مشابه نمی‌شوند؟

حالا مدیرکل کار این استان هم مدیری ضعیف اما وکلای مردم در این استان اکنون باید از وظیفه خودشان و عمل کردن یا نکردن به آن بگویند.

کار نماینده مجلس عزل و نصب مدیر نیست هر چند این کار را خوب یاد گرفتند و در آن خبره هستند اما آنها کارهای دیگری هم می‌توانند برای دردهای مردم این استان انجام دهند!

این استان یک نسخه مجزا می‌خواهد و این نسخه مجزا باید در مجلس شورای اسلامی و یا دیگر مراکز تصمیم‌گیری تصویب و ابلاغ شود؛ این کار دست نمایندگان مجلس را می‌بوسد حالا مدیرکل کار این استان ضعیف باشد یا قدر راه‌حل خودش را دارد، اما راهکار خروج از قفل بیکاری کلید قانون‌گذاری است.

==============

گزارش از کریم بنام

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president