آوای جنوب

از کارگاه عمرانی مورد ادعای نماینده گچساران تا مشکلات بی‌شمار روستاها/دهیارانی که احساس امنیت شغلی نمی‌کنند

با توضیحاتی که دهیاران، اعضای شورا و شهرداران در این جلسه ارائه دادند کار خیلی عقب‌تر از آن است که مسوولان و نماینده در آمارها بیان می‌کنند.
آوای جنوب
نشست بررسی مشکلات شهرداران، اعضای شورای اسلامی و دهیاران گچساران و باشت با حضور معاون عمرانی وزارت کشور با موضوعات مختلفی از جمله مشکلات عدیده دهیاران برگزار شد.

 نشست بررسی مشکلات شهرداران، اعضای شورای اسلامی و دهیاران در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران  با حضور معاون عمرانی وزارت کشور، نماینده مردم گچساران و باشت و معاون استاندار برگزار شد.

نبود امکانات پزشکی و پزشک در روستاهای باشت

 در این نشست مزارعی دهیار بخش مرکزی باشت با بیان اینکه  برخی از روستاها در حوزه باشت در مناطق محروم واقع شده‌اند، اظهار کرد: روستاهایی به مانند شاه‌بهرام، تکیه، ده بزرگ، سرتنگ بیدک به دلیل محرومیت ساکنان این روستاها به شهر مهاجرت کرده‌اند.

 وی ادامه داد: مشکل بی‌آبی آن هم در فصل تابستان موجب شده که روستاییان برای تامین آب مورد نیاز خود به شهر مهاجرت کنند.

مزارعی به کمبود امکانات آموزشی و صعب‌العبور بودن برخی مناطق روستایی اشاره و ابراز کرد: این امر موجب شده تا دانش‌آموزان ترک تحصیل کنند.

 این مسوول عنوان کرد: به دلیل نبود اشتغال در روستاها در طول مدت ۲ سال تعداد پنج جوان روستایی در شهرستان باشت اقدام به خودکشی زده‌اند.

 وی ابراز کرد: نبود آنتن دهی‌ موبایل، بیمه دهیاران، نبود امکانات ورزشی از جمله زمین چمن مصنوعی و حمایت از طرح‌های روستایی از مشکلات روستاییان شهرستان باشت است.

 مزارعی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن طرح‌هایی را در مناطق روستایی آغاز کرده که به دلیل نبود امکانات و اعتبارات  به مرحله بهره‌ برداری نرسیده است.

 وی  به کمبود پزشک و آمبولانس در این روستاها اشاره کرد.

 تعطیلی پروژه احداث جاده باباکلان به گچساران

 در ادامه این نشست مهرزاد بهزادی دهیار منطقه باباکلان گچساران به مشکل بیکاری و اشتغال و عدم تخصیص اعتبارات اشتغال روستایی در روستاهای گچساران اشاره کرد و افزود: روستاییان در زمینه اشتغال سهم صفر درصدی را دارند.

 دهیار روستای بابا کلان ادامه داد: در زمینه دامداری روستایی و تبدیل صنایع تبدیلی به فرآورده‌های لبنی و اصلاح نژاد و همچنین دامداری مکانیزه ،ایجاد کارگاه‌های تولیدی، نبود اینترنت در روستاها، نبود جایگاه سوخت و اورژانس بین راهی از مشکلات روستاییان در گچساران است.

 وی اذعان کرد: ضرورت تاسیس شبعه‌ای از مراکز فنی و حرفه‌ای، حل مشکل آب آشامیدنی برخی روستاها در فصول گرم سال، توسعه خانه‌های بهداشت، ضرورت تاسیس شعبه بانکی، واگذاری اراضی ملی که موجب نارضایتی روستاییان شده است، قرار گرفتن برخی از روستاها در مسیر سیلاب‌ها و اختلاف بین مرزی با شهرستان‌های استان‌های همجوار از جمله شهرستان دیلم و بهبهان از جمله مشکلات روستاییان و عشایر این منطقه است.

 بهزادی  با بیان اینکه عمق محرومیت در روستاهای گچساران به چشم نمایان است، گفت: برخی از روستاهای این شهرستان در کار تاسیسات نفت قرار گرفته است که سهم روستاییان در جذب نیروی کار در زمینه حراست از تاسیسات نفتی در این منطقه صفر است.

وی به احداث جاده باباکلان به گچساران اشاره و عنوان کرد: جاده ارتباطی روستای باباکلان در فاز ۲ متوقف شده و روستاییان برای تردد از جاده فرعی درجه ۳ استفاده می‌کنند که این جاده در روزهای بارانی دچار سیلاب می‌شود.

 نبود امنیت شغلی دهیاران

 در ادامه این نشست حسینی یکی دیگر از نمایندگان دهیاران بخش بوستان باشت ابراز کرد: بخش بوستان در شهرستان باشت دارای ۱۵ دهیاری و ۲۲ شورا و با جمعیتی بیش از ۶ هزار نفر  و دارای ۲ دهستان است.

 وی با بیان اینکه عمده کار ساکنان روستاهای بخش‌های بوستان باشت کشاوررزی و باغداری است، گفت: در حال حاضر مشکل دهیاران دو گانگی به وصول عوارض تغییر کاربری بین بنیاد مسکن و دهیاری‌ها است.

 دهیار بخش بوستان باشت ادامه داد: نبود امنیت شغلی از دیگر مشکلات دهیاران است چرا که از سال ۱۳۸۲ تا کنون استخدامی صورت نگرفته است.

حسینی به نبود بیمه دهیاران اشاره کرد و اظهار کرد: در طول یک ماه فقط ۱۵ روز بیمه برای دهیاران واریز می‌شود.

وی افزود: برخوردار نبودن از بسته‌های حمایتی، کمبود و فرسوده بودن ماشین آلات دهیاری‌ها، نداشتن جایگاه مناسب و در شان دهیاری‌ها، بی‌توجهی به تخصیص اعتبار به دهیاری‌ها و تخصیص ماشین آلات شهرداری به دهیاری‌ها از مشکلات عمده دهیاران است.

 کمبود نیروی انسانی در شهرداری باشت

 در ادامه این نشست نادر گرامی با بیان اینکه در زمان فعالیت سومین دوره شورای اسلامی شهر باشت ۸۱  نفر در بدنه شهرداری  باشت مشغول به کار بودند، اظهار کرد: با بازنشستگی تعدادی از این افراد نیروی کار در شهرداری باشت به ۵۹ نفر رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر باشت ادامه اداد: کمبود نیروی انسانی در بدنه شهرداری، ارتقا درجه شهرداری، نبود کشتارگاه صنعتی دام و طیور از مشکلات شهرستان باشت است.

 نبود کشتارگاه صنعتی دام و طیور در گچساران و باشت

 وی با درخواست به احداث کشتارگاه صنعتی دام و طیور مشترک برای دو شهرستان گچساران و باشت عنوان کرد: این کشتارگاه در حد فاصل گچساران به باشت و با مدیریت شهرداری دوگنبدان راه‌اندازی شود.

 گرامی به نبود کارخانه بازیافت پسماند که برای روستاییان دچار معضلاتی شده است، گفت: در شهرستان گچساران روزانه ۱۲۰ تن زباله و در باشت ۱۵ تن زباله تولید می‌شود که جایگاه مناسبی برای دفع این پسماندها وجود ندارد.

 انتخاب نشدن رئیس شورای اسلامی شهرستان باشت بعد از گذشت ۱۷ ماه

رئیس شورای اسلامی شهر باشت در ادامه ابراز کرد: بعد از گذشت ۱۷ ماه از انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر باشت تا کنون رئیس شورای اسلامی شهرستان باشت انتخاب نشده و جلساتی تا کنون برگزار نشده است.

 تشکیل نشدن جلسات شورای اسلامی شهر باشت برای انتخاب رئیس شورا

 در ادامه این نشست فرماندار باشت در پاسخ به سوال رئیس شورای اسلامی شهر باشت گفت:خود شما به دنبال ریاست هستید.

 مسعود حسینی ادامه داد: یک سال شورای اسلامی شهر باشت تشکیل نشد و حالا سوال می‌کنید که چرا رئیس شورای شهرستان باشت تاکنون انتخاب نشده است.

وی افزود: وقتی که در جلسات حضور پیدا نمی‌کنید، چرا این گونه در جلسات پرسش می‌کنید.

 فرماندار باشت اذعان کرد: اگر برای کار باشد چرا تاکنون گزینه انتخاب نکرده‌اید نه اینکه خود شما به دنبال ریاست هستید.

 کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در دوگنبدان

 در ادامه این نشست رمضان عباسی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی گچساران و قرار گرفتن در شاهراه محورهای مواصلاتی و به دلیل داشتن ذخایر غنی خدادادی از جمله  نفت و گاز، رودخانه‌های خروشان  و طبیعت بکر و داشتن آب و هوای معتدل این شهرستان را نسبت به دیگر مناطق کهگیلویه وبویراحمد متمایز کرده است.

 این عضو شورای اسلامی شهر دوگنبدان به احداث راه‌آهن در این شهرستان اشاره و اذعان کرد: با کمترین هزینه و تخصیص اعتبارات می‌شود ایستگاه راه‌آهن از استان خوزستان را به استان فارس اتصال نمود.

 عباسی ادامه داد: کمبود تجهیزات آتش‌‌نشانی و نبود نردبان  برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی چند طبقه در این شهرستان  از مشکلات حوزه شهرداری در این بخش است.

 وی به تعطیلی کارخانه آسفالت و شن و ماسه در گچساران اشاره کرد و گفت:  تخصیص نیافتن قیر رایگان، کمبود نیرو، نبود درآمد پایدار در شوراها از مشکلات شوراهای اسلامی شهر دوگنبدان است.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در جلسات و در آمارهای ارائه داه شده از مسوولان از اجرای طرح هادی در روستاها سخن به میان می‌آید و مسوولان بارها تاکید دارند که بسیاری از روستاهای دو شهرستان گچساران و باشت دارای زیر ساخت‌های لازم از جمله آب، برق و گاز و آسفالت هستند لیکن هنوز هم شاهد کم و کاستی در روستاها و افزایش جمعیت شهری آن هم در حاشیه شهرها هستیم و این گونه مهاجرت‌ها و سکونت در حاشیه‌ها برای شهرها مشکلاتی را به وجود آورده است.

با توجه به اینکه بسیاری از دهیاران از تحصیلات عالیه برخوردار هستند اما نداشتن امنیت شغلی و نبود امکانات در بخش دهیاری نمی‌توان مشکل را برطرف کرد.

 نماینده مردم گچساران و باشت در این جلسه مطرح کرده بود، خوشبختانه دو شهرستان گچساران و باشت به حالت یک کارگاه عمرانی در آمده و در هر گوشه  از این دو شهرستان فعالیتی در حال انجام است.

 با توضیحاتی که دهیاران، اعضای شورا و شهرداران در این جلسه  ارائه دادند کار خیلی عقب‌تر از آن است که مسوولان و نماینده در آمارها بیان می‌کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president