آوای جنوب

موج مخالفت‌ها با تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد/ دردی که با تغییر نام درمان نمی‌شود

با مطرح شدن تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد مخالفت‌هایی از سوی نمایندگان مجلس، هنرمندان و نخبگان هستیم.

 آوای جنوب؛

موضوع تغییر نام استان در چند سال گذشته مطرح شد و با وجود اقدامات صورت گرفته برای تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، اما موضوع با مخالفت‌های مواجه شد و پرونده تغییر نام استان بسته شد.

اما روز گذشته بار دیگر موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد در شورای فرهنگ عمومی کلید خورد، موضوعی که گرچه موافقانی نیز به همراه دارد اما شاهد موجی از مخالفت‌ها از سوی نمایندگان استان در مجلس، هنرمندان، نخبگان، فعالان فرهنگی و … هستیم.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع، نام کهگیلویه و بویراحمد را دربرگیرنده هویت، تاریخ و فرهنگ مردم استان دانست و گفت: مردم دغدغه مهمتری دارند و تغییر نام استان در اولویت قرار ندارد.

 

 

غلام‌محمد زارعی بیان کرد: تاریخ، فرهنگ و هویت مردم کهگیلویه و بویراحمد جزو ارزش‌ها و هنجارهای مردم است و مردم این استان نسبت به این ارزش‌های پایبند هستند.

وی، طرح این موضوع را سبب ایجاد نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی برای مردم دانست و گفت: قبل از هرگونه تصمیمی در این خصوص، نگرانی‌ها و حساسیت‌های مردم مورد توجه باشد و این موضوع نباید سبب ایجاد نگرانی مردم شود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تغییر نام استان باید نظر همه مردم لحاظ شود، تبیین کرد: در حال حاضر ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، توجه به جوان‌های تحصیلکرده بیکار و ایجاد اشتغال برای آنها از اولویت‌های استان است.

زارعی اضافه کرد: اگر این اولویت‌ها روزی به سرانجام برسد آنوقت می‌توانیم در فضای آرام و بدون نگرانی در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.

عدل هاشمی‌پور نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص گفت: تغییر نام استان جزو ضروریات نیست و تغییر نام هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند.

 

 

وی با اشاره به اینکه نباید فرصت‌ها را صرف تغییر نام کنیم، توضیح داد: تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد کمکی به توسعه‌یافتگی و رفع مشکل بیکاری جوانان و دیگر مشکلات مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و … نمی‌کند.

نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تغییر نام اولویت کاری مدیران سیاسی، اجرایی، فرهنگی و نخبگان نیست، تأکید کرد: در حال حاضر باید دست به دست هم بدهیم و به فکر رفع مشکلات و رسیدن به اولویت‌های باشیم و این موضوع را به وقت دیگری منتقل کنیم.

اما تغییر نام استان تنها باعث مخالفت سیاسیون و نمایندگان استان در مجلس نشده بلکه هنرمندان برجسته استان به تغییر نام در شرایط کنونی که استان دارای اولویت‌های مهمتری است واکنش نشان دادند.

حسن غفاری هنرمند و عکاس برجسته ملی استان کهگیلویه و بویراحمد نام استان را بیانگر هویت تاریخی استان دانست و گفت: کسی نمی‌تواند و اجازه ندارد که نام استان را تغییر دهد.

 

 

این عکاس برجسته کهگیلویه و بویراحمدی با بیان اینکه مسؤولان استان به جای تغییر نام و گرفتن هویت استان به فکر ایجاد اشتغال جوانان باشند، گفت: امروزه کهگیلویه و بویراحمد شایسته داشتن رتبه‌های بالای بیکاری، طلاق و … نیست.

غفاری تشریح کرد: تغییر نام استان سرپوشی بر کم‌کاری مسؤولان استان است چراکه مردم استان نسبت به نام استان خود هیچ اعتراضی ندارند و قطعاً علاقمندان به فرهنگ و تاریخ استان نسبت به این موضوع مقاومت خواهند کرد.

کورش رضوانی هنرمند مطرح موسیقی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نام کهگیلویه و بویراحمد شناسنامه و هویت‌بخش مردم این استان است، گفت: نام کهگیلویه و بویراحمد سالیان سال در همه جای کشور پیچیده و نیاکان ما از دیر باز ما را با نام کهگیلویه و بویراحمد هویت بخشیده‌اند.

 

 

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد نام ایلی،عِرقی و عشایری ما است، بیان کرد: آنچه در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تغییر است وضعیت بیکاری جوانان، توسعه زیرساخت‌ها و رفع محرومیت‌ها و مشکلات است چرا که با تغییر نام این مشکلات رفع نخواهد شد.

اما اعضای شورای شهر یاسوج نیز به این موضوع واکنش نشان دادند سعید پایدار عضو شورای شهر یاسوج با اشاره به اینکه نام کهگیلویه و بویراحمد ریشه در حماسه، غیرت و رشادت دارد، متذکر شد: اولویت استان تغییر نام استان نیست بلکه مردم کهگیلویه و بویراحمد دغدغه‌های مهمتری دارد.

علی علی‌پور دیگر عضو شورای شهر یاسوج عنوان کرد: ضرورتی برای تغییر نام استان نیست چراکه نام کهگیلویه و بویراحمد هویت مردم این استان است و این نام بیانگر تاریخ، گذشته و جغرافیای مردم استان است.

علی محمودی یکی از نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: تغییر نام استان چهار فصل و تمدن ساز کهگیلویه و بویراحمد، یعنى به خاک سپردن و فراموشى کردن تمدن و تاریخ استان است.

به گزارش فارس، مردم کهگیلویه و بویراحمد همواره در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با رژیم پهلوی در جنگ تنگ تامرادی، جنگ گجستان و سمیرم دلاوری‌های خود را به منصه ظهور قرار دارند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هشت دفاع مقدس و در سال‌های پس از جنگ همواره در کنار انقلاب بود و آوازه همراهی مردم استان با انقلاب اسلامی زبانزد است.

محمد بهمن‌بیگی پدر تعلیمات عشایری ایران در کتاب ایل من بخاری من در خصوص ایل بویراحمدی می‌نویسید« در میان ایلات به ایل بویراحمدی علاقه خاصی داشتم»، « سرزمین بویراحمد سرزمین آفتاب و ستاره بود. از توجیه علاقه‌ام به بویراحمد عاجزم».

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president