آوای جنوب

حضور کارگردان فتنه ۸۸ بر سر قبر مرحوم حسین پناهی + تصویر

46479_726وی یکی از کارگردانان و فعالان حوادث بعد از فتنه ۸۸ بود که به دلیل اقدام علیه امنیت ملی، مدتی بازداشت شد و سپس از ایران گریخت.

آوای جنوب؛

جعفر پناهی کارگردان و یکی از فعالان حوادث بعد از فتنه ۸۸ در روزهای اخیر با سفر به شهرستان کهگیلویه و شهر سوق بر سر مزار هنرمند محبوب استان و کشور زنده یاد حسین پناهی حاضر شد و ادای احترام کرد.

حسین پناهی شاعر، نویسنده، کارگردان و بازیگر کهگیلویه و بویراحمدی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی درگذشت و در قبرستان شهر سوق واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد به خاک سپرده شد.

پناهی با سفر به شهر دهدشت با هادی محقق کارگردان فیلم ممیرو نیز دیدار کرد.

جعفر پناهی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما و یکی از فعالان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ بود که به دلیل اقدام علیه امنیت ملی، مدتی بازداشت شد و سپس از ایران گریخت.

پناهی در روز ۴ خرداد ۱۳۸۹ به دستور بازپرس و تایید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقهٔ ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

بر اساس حکم دادگاه پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.

جعفر پناهی ۲۰ تیر ماه ۱۳۳۹، در شهرستان میانه به دنیا آمد. او هنگامی که مستقلاً شروع به ساخت فیلم کرد، بسیاری از فیلم هایش ارائه دهنده تصویری سیاه و غیر واقعی از ایران بود. «دایره» ساخته جعفر پناهی از جمله آثاری بود که به دلیل سیاه نمایی از وضعیت نظام و جامعه پخش آن از سوی خود وزارت ارشاد با مشکل روبرو شد به گونه ای که تاکنون نیز موفق به اخذ مجوز اکران نشده است.

فیلم مذکور در معرفی یک چهره بد از نظام شیوه ناجوانمردانه ای را اتخاذ کرده بود و سینما در همان سال و سال های بعدی با انبوهی از آثاری روبرو بوده است که همانند  فیلم پناهی تند و توهین آمیز بود.

جعفرپناهی فیلمسازی کم مخاطب است که حداقل سهم مخاطب را از این ۲ درصد تماشاگر و مخاطب سینمای ایران داراست و بسیاری از مردم به ندرت فیلم های او را دیده اند. فیلمسازی که نهایتا با “بادکنک سفید”(۱۳۷۳) شناخته شد و سپس “آینه” (۱۳۷۶) را ساخت. پس از آن، پناهی به جریان فیلمسازان جشنواره پسند تن سپرد و چشم به جوایز فستیوال های بین المللی دوخت. آخرین فیلم پناهی “طلای سرخ” است که این نیز با سناریوئی از عباس کیارستمی ساخته شده است.

پناهی به پاس وطن فروشی و سیاه نمایی اوضاع کشور اسلامی‏مان، نشان شوالیه هنر را از وزیر فرهنگ فرانسه دریافت کرده ‏است!

حال مشخص نیست که این کارگردان فتنه ۸۸ و وطن فروش خارج نشین چگونه و با چه هدفی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است و مسئولان فرهنگی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president