آوای جنوب

گزارش تکمیلی از بازار گچساران /گفتگو با بازاریان/ بازارناموس من است/تاجگردون را دوست داریم/تاجگردون: این طرح مثل زیرگذر نمی شود+تصاویر

.

photo_2016-10-23_12-57-07سنگ‌فرش خیابان بلادیان این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و کسبه معتقدند که بازار دوگنبدان با این کار از رونق می‌افتد.

 آوای جنوب؛

این روزها داغ‌ترین بحث بازار و مردم شهرستان گچساران سنگ‌فرش خیابان بلادیان این شهر است.

خیابان بلادیان تنها خیابان قدیمی و به نوعی جایی که بازار گچساران در آن خلاصه می‌شود.

این خیابان با طولی به اندازه ۷۰۰ متر مدت‌ها است نقل هر محفل و جلسه‌ای شده است، هر جا بروی سخن از آینده خیابان اصلی شهر است.

این روزها اگر در فضای مجازی و رسانه‌های استان نگاهی کوتاه داشته باشیم روزی نیست که خبری یا حاشیه‌ای از بازار در آن نباشد.

 


خیابان بلادیان گچساران

 

خبرگزاری فارس در گچساران بر اساس رسالتی که دارد به میان بازاریان رفته و با تعدادی از کسبه بازار در این خصوص گفت‌وگو کرده است.

 

 

مرد اول بازار که این‌روزها منتقد اصلی سنگ‌فرش بازار است کسی نیست به جز حاج خدادوست که هر لحظه آماده پاسخ دادن است.

حاج خدادوست این بار نه تنها خود بلکه همسرش را نیز در کنارش دارد تا به سوال فارس مبنی بر دلایل قانع کننده شما با مخالفت با سنگفرش خیابان بلادیان چیست.

او و همسرش در پاسخ به خبرنگار فارس با صراحت هر چه تمام گفت: بازار حکم ناموس من را دارد و من از ناموس خودم دفاع می‌کنم.

وی ادامه داد: سالی که ما به گچساران آمدیم اینجا کلاغ هم پر نمی‌زد، مشکل شهرستان گچساران سنگ فرش کردن خیابان بلادیان نیست مشکل این شهر رسیدگی به محلات بافت فرسوده و بیکاری جوانان است.

حاج خدادوست اظهار کرد: با سنگ فرش کردن خیابان بلادیان پشیمان خواهند شد با اجرای این طرح خیلی از خانواده از خوردن نان محروم می‌شوند.

همسر حاج خدادوست در ادامه حرف‌های همسرش افزود: انسان تا زنده هست باید از حق خودش دفاع کند و در برابر حق ایستادگی کند.

وی در ادامه بیان کرد: آبروی ما همین بازار است.

وی تصریح کرد: آقای تاجگردون نماینده مجلس است نه نماینده بازار، او باید بگوید بیمارانی که در این خیابان با وسیله نقلیه یا آمبولانس رفت و آمد دارند تکلیفشان از فردا چه خواهد شد.

خدادوست گفت: شهر از امروز قفل شده است وای به حال فردا، وی نماینده مردم هستند و اجازه ملک و زمین خود را دارد نه اجازه ورود به ملک اشخاص و بازار.

وی گفت: ما انتظار داریم ایشان بیاید و چند روزی در شهر بماند و بررسی دقیق‌تری را انجام دهد.

خدادوست خاطرنشان کرد: امروز محله‌های بافت فرسوده این شهر فاضلاب منازل خود را با سطل به درون جوی آب می‌ریزند خدا جای حق است.

وی یادآور شد: دو نامه به رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان داده‌ام و تنها دوست دارم که وی به صورت کارشناسانه جواب ما را بدهد.

حاج خدادوست بیان کرد: انتظار ما از امام جمعه شهرستان بود که او هم حمایتمان نکرد.

 

 

در ادامه به سراغ یکی دیگر از بازاریان این شهرستان رفتیم یکی از قدیمی‌ترین بازاریان گچساران حاج محمود نیک‌روز، وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا شما با سنگ‌فرش کردن خیابان بلادیان رضایت دارید یا خیر؟

حاج محمود نیک روز در جواب گفت: به جای سنگ فرش کردن یک خیابان می‌شود کارهای دیگری را انجام داد تمام ساختمان‌های این بازار فرسوده هستند با سنگ فرش کردن این خیابان دیگر هیچ ماشینی نمی‌تواند در این خیابان رفت و آمد کند.

وی ادامه داد: مغازه‌داران اگر بخواهند اقدام به نوسازی ملک تجاری خود کنند چگونه ماشین‌های حمله نخاله ساختمانی و یا آوردن مصالح ساختمانی به این خیابان و رود پیدا کنند.

حاج نیک‌روز بیان کرد: اگر مغازه‌ای بخواهد اجناسی خریداری کند و به داخل مغازه بیاورد با مشکل روبرو می‌شود قصاب، خواربار فروش، فروشنده لوازم خانگی، ابزار فروش و پارچه فروش چگونه این وسایل را خریداری و وارد مغازه‌های خود کنند.

وی گفت: تمام جمعیت این شهرستان ۱۰۰هزار نفر است این طرح برای شهری خوب است که بالای ۵۰۰هزار نفر جمعیت داشته باشد.

نیک‌روز تصریح کرد: تمام متراژ خیابان بلادیان ۷۰۰متر است و به جای هزینه سنگ فرش کردن خیابان بلادیان این هزینه جاهای دیگری برای آبادانی شهرمان صرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نماینده شهرمان را دوست داریم  و به وی احترام می‌گذاریم دکتر تاجگردون نماینده خوش فکری است ولی ایشان هم باید به فکر ما مغازه‌داران و اصناف بازار باشند.

 

 

در ادامه خبرنگار فارس به سراغ یکی دیگر از کسبه بازار می‌رود و سوال خود را مطرح می‌کند وی در جواب اظهار کرد: طرح سنگ فرش کردن خیابان بلادیان باعت ورشکستگی بسیاری از مغازه‌داران می‌شود.

قاصدی ادامه داد: در این خیابان بیشتر کسبه‌ها در این ملک‌ها استیجاری هستند و ماهانه بین ۳الی ۴میلیون تومان کرایه می‌دهند که با اجرای این طرح یک مستاجر از کدام درآمد باید ماهانه کرایه ملک استیجاری را بدهد.

قاصدی افزود: امروز که صحبت بسته شدن این مغازه شده ما روزانه باید ۲۰۰ هزار تومان باید از جیب خود کرایه را کنار بگذاریم آیا با بسته شدن مغازه‌ها ما می‌توانیم کرایه و خرج خانواده خود را بدهیم.

وی عنوان کرد: یک روزی بانک‌ها بر درآمد مغازه‌داران حساب می‌کردند و به بازاریان دسته چک و وام می‌دادند ولی با اجرای این طرح دیگر هیچ بانکی بر درآمد بازاریان حساب باز نمی‌کند.

قاصدی تصریح کرد: قول داده بودند فاضلاب خیابان بلادیان دو ماه بیشتر طول نکشد که این این کار قریب بر یک سال طول کشید تا انجام شد و هنوز گرد و خاک کندن خیابان بلادیان در مغازه‌های این خیابان مانده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کس از آبادانی شهر بدش نمی‌آید ولی باید به فکر بازاریان هم باشند سنگ فرش کردن خیابان بلادیان باید با مدیریت انجام شود و پیمانکار طوری کار کند که کار را نیمه کاره به جا نگذارد.

 

 

خبرنگار فارس به سراغ یکی دیگر از کسبه بازار می‌رود و سوال خود را مبنی بر اینکه نظر شما درباره سنگ فرش کردن خیابان بلادیان چیست می‌پرسد؟
این کسبه بازار که جز قدیمی‌های این شهر است اظهار کرد: ما راضی به سنگ فرش کردن خیابان بلادیان نیستیم این طرح در شهرهای اطراف گچساران انجام شده و این طرح به نتیجه نرسیده است.

حاج احترامی در ادامه گفت: هر انسانی اگر بخواهد کاری را انجام بدهد در مرحله اول باید اطلاعات کافی در این زمینه‌ها جمع‌آوری کند.

وی افزود: با سنگ فرش کردن این خیابان فساد رواج پیدا می‌کند فساد یعنی گسترش دست فروش در این خیابان و جنگ بین دست فروش و مغازه‌داران تشدید پیدا می‌کند.

حاج احترامی اذعان کرد: امروز مامور سازمان برق می‌گوید کار برق‌رسانی به این خیابان ۸ماه طول می‌کشد تا انجام شود اگر دو سال مغازه‌های این خیابان تعطیل شود چه کسی قسط و خرج زندگی را می‌دهد مگر ما درآمد دیگری هم داریم.

وی تصریح کرد: چک‌های ما در دست بازاریان تهرانی است با تعطیل شدن مغازه‌های ما چه کسی قسط بانک و بازار را می‌دهد بانک چک‌های ما را برگشت می‌زند و ما روانه زندان خواهیم شد.

حاج احترامی ابراز کرد: اول نماینده شهرمان باید به فکر جایگزین برای مغازه‌های ما باشد و بعد شروع کند به اجرای طرح سنگ فرش کردن خیابان بلادیان.

وی اظهار کرد: من از سال ۱۳۳۶ تا الان در بازار گچساران مشغول به کار هستم و اعتقاد دارم با توجه به تجربه  که در بازار تهران نیز دیده‌ام اگر اینجا سنگ فرش شد پاتوقی فقط برای دست‌فروشان می‌شود شهردار تهران نیز نمی‌تواند آن را دیگر جمع کند چه برسد به شهردار دوگنبدان.

 

 

خبرنگار فارس باز به سراغ یکی دیگر از کسبه بازار در صنف خواربار فروشی می‌رود و سوال خود را مطرح می‌کند وی در جواب اظهار کرد: من مخالف سنگ فرش کردن این خیابان هستم.
این مغازه‌دار در ادامه افزود: با تعطیلی مغازه‌ها چه کسی جوابگوی قسط و خرج و مخارج زندگی ما می‌شود.

زارعی ادامه داد: ماهانه ۳ میلیون تومان کرایه این مغازه را می‌دهم من یک مستاجر هستم با تعطیلی این مغازه کرایه مغازه را باید از چه کسی بگیرم.

وی تصریح کرد: نماینده شهرمان باید طوری فکر کند که ما دچار ضرر نشویم.

زارعی گفت: مشکل شهر ما سنگ فرش کردن خیابان بلادیان نیست بلکه بیکاری جوانان است و به جای هزینه سنگ فرش کردن خیابان این هزینه را صرف ساختن کارخانه در این شهر شود تا جوانان این شهر از معضل بیکاری رهایی پیدا کنند.

خبرنگار فارس در ادامه باز به سراغ کسبه دیگر این خیابان می‌رود و سوال خود را عنوان می‌کند وی اظهار کرد:‌ آقایان نباید به جای ما تصمیم بگیرند مالکین این مغازه‌ها ما هستیم به جای سنگفرش کردن این خیابان به سراغ خیابان مدرس بروند و این خیابان را تعریض کنند و به این خیابان جان تازه‌ای ببخشند.

 

 

خبرنگار فارس سوال خود را از صنف دیگری می‌پرسد و وی بیان می‌کند: ۹۰ درصد مغازه‌های خیابان بلادیان استیجاری است کار سنگ فرش کردن خیابان بلادیان حداقل ۵ سال طول می‌کشد و با شروع عملیات سنگ فرش کردن این خیابان مغازه‌ها تعطیل می‌شوند.

وی ادامه داد: ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه مغازه را می‌دهم و خرج خانواده را تامین می‌کنم با اجرای این طرح چگونه خرج خانواده و پرداخت قسط و کرایه این مغازه را بدهم.

محمدی ادامه داد: طرح زیر گذر را گفته بودند یک ساله به اتمام می رسد ولی این طرح سالیان طول کشید و هیچ استفاده از این زیر گذر نمی‌شود.

یکی دیگر از کسبه بازار در ادامه صحبت‌های همکار خود گفت: اگر خدای نکرده یک ساختمان در خیابان بلادیان دچار حریق بشود ماشین آتش‌نشانی چگونه به این حیطه ورود پیدا کند و آتش را مهار کند.

وی ادامه داد: قبل از اجرای این طرح باید یک نظر سنجی مغازه‌دارن نظر سنجی انجام شود و نظر کسبه بازار را جویا بشوند و با بیشترین آرا کار را انجام دهند.

 

 

یکی دیگر از کسبه بازار عنوان کرد: یک درخواست از فرماندار این شهر دارم برای نیم ساعت که شده ورودی و خروجی خیابان بلادیان را ببندند و امتحان کنند که چه اتفاقی در شهر رخ می دهد. شهر کاملا در هم قفل می شود و سر در گمی بوجود می آورد.

وی گفت: خواهش ما این است یکبار هم که شده با بازاریان یک نشست برگزار کنند و نظر ما ها را هم در مورد اجرای این طرح جویا شوند.

 نماینده مردم گچساران در هفته گذشته در خصوص اجرای این طرح عنوان کرد: کارهای مطالعاتی به جهت ساماندهی خیابان شهید بلادیان شهر دوگنبدان پایان یافته و به زودی عملیات اجرایی این پروژه شروع می‌شود.

غلامرضا تاجگردون خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که طرح ساماندهی این خیابان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون ایجاد مشکل برای شهروندان و بازاریان به پایان برسد.

وی در خصوص نحوه اجرای طرح سنگفرش خیابان بلادیان ابراز داشت: در این طرح خیابان شهید بلادیان به پیاده‌رو با معماری ترکیبی اسلامی و ایرانی و همچنین فضایی تجاری و تفریحی تبدیل خواهد شد.

تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی به انجام کارهای زیرساختی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب، برق، گاز، تلفن و شبکه فاضلاب اشاره کرد و اظهار داشت : کار  شبکه فاضلاب و شبکه مخابرات در این خیابان انجام شده و شبکه گاز نیز در مدت یک هفته اجرا می‌شود.

وی افزود: کار اصلاح شبکه برق این خیابان  نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است که  به محض انتخاب  عملیات اصلاح شبکه برق آن آغاز خواهد شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی سنگ فرش و اصلاح این خیابان با حساسیت خاصی انجام می‌شود تا مثل طرح ساخت زیرگذر با مشکل مواجه نشود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president