آوای جنوب

روند کاهشی بودجه شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد/۵۵۶ روستا خالی از سکنه شده‌اند

شهرداریدر نشست شهرداران و مسؤولان و نمایندگان مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس با معاون عمرانی وزیر کشور موضوعات مهمی از جمله روند کاهشی بودجه شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد.

آوای جنوب؛

ظهر امروز شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه استاندار و نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نشستی را با معاون عمرانی وزیر کشور برگزار کردند.

در این نشست پژمان نیک‌اقبالی گزارشی از وضعیت شهرها و روستاها و همچنین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه کرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار کرد: اکثر روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد کوچک هستند.

وی گفت: تعداد روستاهای استان ما دو هزار و ۲۳۲ روستا بوده که در حال حاضر ۵۵۶ روستا خالی از سکنه شده‌اند.

این مسؤول از وضعیت شهرها و روستاهای استان خبر داد و گفت: در استان تعداد ۵۵۶ دهیاری داریم که تعداد ۵۹ هزار و ۲۶۸ خانوار با ۲۹۴ هزار و ۴۵۱ نفر زیر پوشش دهیاری‌های ما در روستاهای استان قرار دارند.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: قبل از انقلاب کمترین خدمات به روستاهای استان ما ارائه شده بود به طوری که تعداد روستاهایی که برق داشتند ۱۸ روستا بود و در حال حاضر یک‌هزار و ۷۱۶ روستای ما برق‌دار هستند.

وی گفت: قبل از انقلاب فقط یک روستای ما گاز داشت که اکنون ۵۶۱ روستای استان از نعمت گاز برخوردار هستند و روستاهایی که از تلفن و مخابرات برخوردار بودند یک روستا بود که اکنون تعداد آن‌ها به یک‌هزار و ۵۰۰ روستا رسیده است.

معاون عمرانی استاندار در ادامه به اعتباراتی که به دهیاری‌های استان طی سال‌های گذشته اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ این اعتبارات ۹/۹ میلیارد تومان بود که در سال ۹۳ به ۲۲/۶ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۴ این رقم به ۱۷/۵ میلیارد تومان کاهش یافت.

نیک‌اقبالی افزود: قیر رایگان هم در اختیار تعداد ۳۹ دهیاری ما قرار داده شد و مبلغ ۸۹۰ میلیون تومان از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به دهیاری‌های استان پرداخت شد.

وی به واحدهای مسکونی روستایی استان و مقاوم‌سازی آن‌ها هم اشاره‌ای کرد و گفت: تعداد ۶۸ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که تنها ۱۳ هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت شهرها هم گریزی زد و با بیان این که حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات عمده شهرهای استان به شمار می‌رود، افزود: ۶۱ درصد مهاجرت‌های درون استانی و از سایر شهرهای استان به شهرهای دیگر و بقیه مربوط به مهاجرت از استان‌های دیگر به شهرهای کهگیلویه و بویراحمد است.

نیک‌اقبالی افزود: ایجاد کارخانه پسماند و بازیافت یکی از اولویت‌های مهم در شهرهای استان است و اکنون یکی از تنها استان‌هایی در کشور هستیم که کارخانه بازیافت نداریم.

وی افزود: این در حالی است که در شهری مانند یاسوج روزانه ۱۲۰ تن زباله تولید می‌شود و نیاز به کارخانه پسماند و بازیافت داریم.

این معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با درخواست از معاون عمرانی وزیر کشور برای توجه بیشتر به شهرداری‌های استان گفت: شهرداری‌های ما درآمد پایداری ندارند و بیشتر آن‌ها نتوانسته‌اند حقوق و مزایای پرسنل خود را پرداخت کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. بسم الله الرحمن الرحیم گفت:

    عزیز از سال ۵۷ خا لی شد که شهر ها در حا لت انفجار قرار گر فتن و کنترل شهر ها دیگر غیر ممکن شده

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president