آوای جنوب

نعمتی سرپرست دفتر شورای نگهبان گچساران : نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در همه مراحل است

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان گچساران با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای فعال دفتر شورای نگهبان در گچساران ۷۱۹ نفر هستند، گفت: از این تعداد ۱۱۸ نفر زن و ۶۰۱ نفر نیز مرد هستند.
حبیب‌الله نعمتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با تبریک به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده که وظیفه حراست از قانون اساسی را بر عهده دارد.

آوای جنوب؛

وی با بیان اینکه سنگ‌اندازی‌های زیادی برای جلوگیری از تصویب شورای نگهبان در سال‌های نخست انقلاب صورت گرفت، افزود: در نهایت با هدایت و رهبری امام راحل و درایت خبرگان رهبری همچنین مدیریت منحصر به فرد شهید بهشتی نهاد شورای نگهبان در بیش از ۱۵ اصل قانون اساسی به تصویب رسید.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان گچساران گفت: کارشکنی‌های دشمنان در راستای جلوگیری از تصویب شورای نگهبان به دلیل اهمیت، تأثیرگذاری و کارآمد بودن شورای نگهبان در حفاظت و ضمانت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نعمتی با اشاره به وظایف مهم شورای نگهبان گفت: نظارت بر قوانین و مقررات، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات از وظایف مهم شورای نگهبان است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات (شورای نگهبان) شهرستان گچساران با اشاره به اینکه شورای نگهبان تنها مرجع عالی برای رسیدگی به شکایات واعتراض ها پیرامون جریان انتخابات می باشد، گفت: با رصد کردن مستمر، به موقع و دقیق امور، مجموع اعتراض ها و شکایات را پس از دریافت، دسته بندی کرده و با تمام ابزارهای قانونی آن ها را مورد رسیدگی قرار داده و در نهایت نسبت به صحت و یا عدم صحت انتخابات اعلام نظر می نماید.

نعمتی افزود: مطابق اصل ۹۴ قانون اساسی کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان ارسال شود و شورای نگهبان موظف است آن را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلامی و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند در غیر این صورت مصوبه قابل اجراست.

وی با بیان اینکه انتخابات در همه دنیا و کشور ما دارای قوانین ویژه است، عنوان کرد: در همه کشورها به ویژه ایران اسلامی نخستین مرحله احراز صلاحیت داوطلبان بوده که شورای نگهبان به همین دلیل نسبت به تأیید صلاحیت داوطلبان یا نامزدهای ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی می‌پردازد.

سرپرست دفتر نظارت وبازرسی انتخابات (شورای نگهبان) گچساران، نظارت بر انتخابات را از وظایف دیگر شورای نگهبان دانست و گفت: مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد و نظارت مذکور نظارتی عام، مطلق و استصوابی بوده که شامل مراحل اجرائی انتخابات، ازجمله تعیین زمان برگزاری انتخابات، احراز و تأیید صلاحیت یا عدم احراز نامزدها، صحت یا ابطال انتخابات و اعلام نظر قطعی و نهایی در امر انتخابات بعد از طی فرایند و روال قانونی آن است.

نعمتی با اشاره به برگزاری انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در گچساران عنوان کرد: در این دوره از انتخابات ۱۰۱ شعبه برای نظارت پیش‌بینی و ۴۷۴ نفر نیز امر نظارت در این دوره از انتخابات را بر عهده داشتند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان گچساران ادامه داد: از این تعداد ۲۰ نفر سرناظر، ۱۰۱ نفر ناظر مسؤول و مابقی نیز ناظر و نیروهای ستادی بوده‌اند.

نعمتی با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای فعال دفتر شورای نگهبان در گچساران ۷۱۹ نفر هستند، افزود: از این تعداد ۱۱۸ نفر زن و ۶۰۱ نفر نیز مرد هستند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president