کد خبر : 22477
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1395 - 4:50

با احتیاط قدم بردارید؛ خطر پرتاب در چاله/زخم‌هایی عمیق بر پیکر خیابان‌های یاسوج

با احتیاط قدم بردارید؛ خطر پرتاب در چاله/زخم‌هایی عمیق بر پیکر خیابان‌های یاسوج

حکایت ناتمام آسفالت‌های خراب شهر یاسوج روایتی از مدیریت ناصحیح شهری است که اگرچه همواره مانند زخمی کهنه بر پیکر یاسوج خودنمایی می‌کند اما این روزها و با تبدیل این آسفالت‌های خراب به چاله‌های عمیق بیش از پیش چهره پایتخت طبیعت ایران را نازیبا کرده است. آوای جنوب؛ عصر یکی از روزهای آغازین تابستان هنگامی

شهر یاسوج

حکایت ناتمام آسفالت‌های خراب شهر یاسوج روایتی از مدیریت ناصحیح شهری است که اگرچه همواره مانند زخمی کهنه بر پیکر یاسوج خودنمایی می‌کند اما این روزها و با تبدیل این آسفالت‌های خراب به چاله‌های عمیق بیش از پیش چهره پایتخت طبیعت ایران را نازیبا کرده است.

آوای جنوب؛

عصر یکی از روزهای آغازین تابستان هنگامی که در یکی از پیاده‌روهای مرکز شهر یاسوج قدم می‌زدم صدای گریه‌ای توجهم را جلب کرد، به طرف صدا که برگشتم کودکی را دیدم که در هنگام عبور از خیابان زمین خورده و دست مادرش را می‌طلبد. زیر پایش را که نگاه کردم آسفالتی بود که سال‌ها از عمرش می‌گذشت و حالا به چاله‌ای عمیق تبدیل شده بود.

اما قصه آسفالت‌های خراب و چاله چوله‌های شهر یاسوج تنها در خیابان‌های مرکز شهر خلاصه نمی‌شود هر کجای این شهر را که بنگری زخم‌هایی عمیق از مدیریت ناصحیح شهری را می‌بینی و خدا می‌داند روزانه چند نفر در این چاله‌ها زمین خورده و مجروح می‌شوند.

این زخم‌ها در کوچه پس کوچه‌ها و نقاطی که کمتر در دید عموم یا مسئولان است بیش از دیگر نقاط سرباز کرده، تا شهری که لقب پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد و به واسطه آب و هوای مطبوعش با شروع تابستان مأمنی برای صدها مسافر و گردشگر از سراسر نقاط ایران می‌شود در زمینه مبلمان شهری حال و روز چندان خوشی نداشته باشد.

سال‌هاست که چاله‌های سطح خیابان‌های شهر یاسوج به عنوان یکی از معضلات اصلی این خیابان‌ها خودنمایی می‌کند و با وجود نارضایتی شهروندان هر روز شاهد عمیق‌تر شدن این زخم‌های کهنه بر پیکر شهر هستیم.

این چاله‌ها علاوه بر زشت کردن چهره خیابان‌های شهر، مشکلاتی را برای عبور و مرور شهروندان ایجاد کرده و برای دارندگان خودروها هم به معضلی اساسی تبدیل شده و با افزایش اصطلاک از عمر خودروها می‌کاهند.

یکی از شهروندان یاسوجی در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه شهر یاسوج از لحاظ مبلمان شهری وضعیت مناسبی ندارد و هر گردشگر یا مسافری که به این شهر وارد می‌شود با دیدن آسفالت‌های خراب و قدیمی بدجور توی ذوقش می‌خورد و به جای لذت بردن از هوای دل‌انگیز یاسوج باید مرتبا خود را از چاله‌ها و گودال‎های عمیق عبور دهد.

علی راست‌کردار با بیان اینکه این چاله‌ها زیبایی و نظم شهر را به هم می‌زند می‌افزاید: علاوه بر این، مشاهده می‌شود که کنده‌کاری‌های صورت گرفته توسط برخی شرکت‌های دولتی بدون ترمیم و نیمه‌کاره رها می‌شوند و جمع شدن آب در این چاله‌ها موجب بروز مشکلات بهداشتی برای شهروندان می‌شود.

یک راننده تاکسی یاسوج هم به خبرنگار تسنیم می‌گوید: وجود چاله‌های فراوان در سطح شهر سبب شده خودروها دچار نقص فنی از جمله فرسودگی زودهنگام لاستیک و یا تخریب جلوبندی شده و به تعمیر نیاز پیدا کنند.

محسن پوراحمد می‌افزاید: از طرفی گاهی اوقات حرکات مارپیچ رانندگان برای رد کردن چاله‌های موجود سبب وقوع تصادف و خسارات ناشی از آن می‌شود.

بهسازی آسفالت معابر شهر یاسوج در سه فاز

اما مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری شهرداری یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اجرای بهسازی آسفالت معابر سطح شهر یاسوج را از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری در سال ۹۵ عنوان کرده و می‌گوید: این پروژه در سه فاز اجرا می‌شود.

محسن رضایی با اشاره به شروع فاز یک این پروژه از اردیبهشت ماه امسال می‌افزاید: این فاز شامل بلوار شهید قرنی، خیابان‌های اطراف بلوار شهید قرنی، شهرک جهاد، شهرک امام علی(ع) و شرف آباد است.

وی مساحت زیرپوشش فاز یک را ۱۶۰ هزار متر مربع اعلام کرده و تصریح می‌کند: اجرای این فاز تقریبا در مراحل پایانی قرار داشته و به زودی به اتمام می‌رسد.

رضایی با بیان اینکه دو برنامه دیگر در مدت اخیر نیز به این فاز اضافه شد بیان می‌کند: در این راستا بحث بهسازی آسفالت گلزار شهدا به خاطر شب‌های قدر برای دسترسی آسان مردم و بحث بهسازی آسفالت آبشار یاسوج شامل لکه‌گیری لایه زیری و اجرای یک روکش کامل تا قبل از تعطیلات عید فطر در دستورکار قرار گرفت.

وی عنوان می‌کند: اجرای فاز دو و سه این پروژه نیز در برنامه امسال شهرداری قرار داشته و اگر مشکلی رخ ندهد زیرسازی و آسفالت همه مناطق شهر یاسوج شامل مناطقی که خیابان‌های خاکی داشته و مشکل معارضات اجتماعی ندارند تا پایان سال ۹۵ انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری شهرداری یاسوج اظهار می‌کند: بهسازی آسفالت معابر شهر یاسوج بیشتر در مناطق حاشیه‌ای مانند بنسنجان، شرف‌آباد، اکبرآباد و نجف آباد که بیشترین نیاز را به بهسازی دارند انجام می‌شود.

رضایی بخشی از این خرابی آسفالت‌ها و چاله چوله‌ها را مربوط به کنده‌کاری‌های شرکت‌های خدمات‌رسان می‌داند و می‌گوید: طبق قراردادهایی که بین شهرداری و این شرکت‌ها منعقد شده باید خود این شرکت‌ها پس از کنده‌کاری نسبت به ترمیم و لکه‌گیری‌ها اقدام کنند.

وی می‌افزاید: در برخی قسمت‌ها نیز که ترمیم و لکه‌گیری آسفالت به عهده شهرداری بوده کار شروع شده و دو اکیپ به صورت شبانه‌روزی در بحث لکه‌گیری آسفالت‌ها فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری شهرداری یاسوج بیان می‌کند: به عنوان مثال خرابی آسفالت در فرعی ۷ و ۸ شهرک جهاد مربوط به فاضلاب است که لکه‌گیری‌های لازم انجام نشده و به علت عدم انجام صحیح و استاندارد زیرسازی اغلب آسفالت‌ها در آن قسمت نشست کرده است.

رضایی می‌گوید: گاهی اوقات به علت عدم دقت کافی در بحث زیرسازی، پس از مدت کوتاهی آسفالت‌ها مجددا نشست می‌کند.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی با حضور فرماندار بویراحمد در این باره برگزار شد تصریح می‌کند: متأسفانه با وجود برگزاری این جلسات دقت لازم در زیرسازی و ترمیم کنده‌کاری‌ها توسط شرکت‌های خدمات‌رسان انجام نمی‌شود.
مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری شهرداری یاسوج ابراز کرد: دستگاه‌های نظارتی باید بر نحوه انجام زیرسازی‌ها نظارت کنند تا این مشکلات رخ ندهد.

رضایی با اشاره به اینکه کار لکه‌گیری و آسفالت معابر شهر یاسوج را سازمان عمران شهرداری انجام می‌دهد عنوان می‌کند: علاوه بر اینکه سازمان عمران برای هر پروژه‌ای یک مدیر پروژه و یک ناظر فنی قرار می‌دهد در حوزه فنی و اجرایی شهرداری نیز یک ناظر مستقیم برای پروژه‌ها تعیین می‌شود.

بر اساس قانون ساماندهی آسفالت‌های سطح شهر از وظایف شهرداری محسوب می‌شود و شهرداری باید نسبت به لکه‌گیری خیابان‌ها و رفع چاله‌های سطح شهر  اقدام کند، کاری که اگرچه تاکنون در اجرای آن کوتاهی شده اما مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری شهرداری یاسوج از اجرای این پروژه در سال ۹۵ خبر داده است.

البته در این مورد تنها شهرداری مقصر نیست، بلکه سایر ارگان‎های خدمات‌رسان نیز باید به هنگام حفاری با رعایت اصول از بیشتر شدن این چاله‌ها و خرابی آسفالت‌ها جلوگیری کنند و پس از اتمام کار نیز در پر کردن مسیر حفاری شده با استانداردهای تعریف شده دقت کنند تا برای  شهروندان و شهرداری مشکل‌ساز نشود.

گزارش و عکس از مرضیه جوشن

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.