آوای جنوب

شهردار یاسوج در لبه پرتگاه استیضاح/ شورای شهر یاسوج درگیر اختلافات داخلی/ پایتخت طبیعت همچنان رو به ویرانی

شورای شهرشهردار یاسوج این روزها مشغول رصد اختلافات شورای شهر که آیا به استیضاح وی منجر می‌شود و یا همچنان درگیر اختلافات اکثریت و اقلیت خواهند شد و در این میان پایتخت طبیعت رو به ویرانی می‌گذارد.

آوای جنوب؛

این روزها جلسات شورای شهر یاسوج به محل مناقشه و درگیری اعضای شورا با یکدیگر تبدیل شده است و علاوه بر آن بازتاب گسترده مشکلات شهری در رسانه‌های مختلف شورا و شهرداری را در التهاب و تنش فرو برده و عملا این شورا به دو گروه اقلیت و اکثریت تبدیل شده‌اند، اقلیتی که قصد دارند با ابزار قانونی استیضاح شهردار یاسوج را پایین بکشند و اکثریتی که انتقاداتی شدید به وضعیت شهر دارند اما حاضر به استیضاح شهردار نیستند.

اردوکشی دو گروه اقلیت و اکثریت شورای شهر یاسوج، مقابل یکدیگر در سخنان سرافراز اردشیری عضو این شورا با تسنیم بیش از پیش آشکار شد و اختلافات عمیق شورای شهر سر باز کرد. اردشیری شورای شهر یاسوج را در دو گروه اقلیت و اکثریت تقسیم‌بندی کرد و گفت: طیف اقلیت از اول مخالف شهردار شدن محمدعلی جاوید بودند اما پس از مدتی برای ایجاد تعامل در شورا و جلوگیری از باندبازی به وی رای دادیم.

تا اینجا سخنان اردشیری نشان می‌دهد که شورای شهر یاسوج در حال درگیری‌ها و اختلافات داخلی است و این اختلافات بر تصمیمات آنها که در حوزه مدیریت شهری است تأثیرگذار است هرچند که این عضو شورای شهر یاسوج به تشریح نحوه ایجاد تعامل با رای دادن طیف اقلیت به شهردار فعلی سخنی به میان نیاورد اما اردشیری در طرح استیضاح قبلی شورای یاسوج نقش فعالی داشت و محمد علی جاوید شهردار یاسوج را یکبار تا لبه پرتگاه استیضاح برد اما شهردار یاسوج توانست از آن استیضاح بگریزد و دل طیف اقلیت را به دست بیاورد و استیضاح را از دستور کار شورا خارج کند.

سهم خواهی اکثریت و مخالفت‌های اقلیت

سرافراز اردشیری عضو شورای شهر یاسوج در مصاحبه خود با تسنیم علت مخالفت‌ها و جبهه‌گیری‌های درون شورای شهر را به وضوح روشن می‌کند و آن را سهم‌خواهی اکثریت از شهرداری می‌داند.

وی می‌گوید: متاسفانه شهردار به وعده‌های خود عمل نکرد و حتی استخدام غیرقانونی افراد در چارت‌های مختلف شهرداری از جمله معاونت خدمات شهری را به صورت سهم خواهی در اختیار طیف اکثریت شورا قرار داد.

اردشیری می‌افزاید: پس از رسانه‌ای شدن هرگونه انتقاد طیف اقلیت، طیف اکثریت شورا از شهرداری سهم‌خواهی می‌کنند و چیزی به اسم شورای شهر در یاسوج وجود ندارد.

اگر شهردار خلاف قانون عمل کند، برخورد می‌کنیم

محسن مفتح دیگر عضو شورای شهر یاسوج است که ضمن اینکه مخالفت خود را با استیضاح شهردار یاسوج اعلام می‌کند اما به تسنیم می‌گوید: اگر شهردار یاسوج خلاف قانون عمل کند با وی برخورد می‌کنیم.

مفتح به گفته اردشیری در طیف اکثریت شورای شهر و حامیان شهردار یاسوج قرار داد که در جلسه سوال از شهردار در زمینه پارک‌ها و فضای سبز جنجال آفرید و برخلاف اینکه چند ماه سوال خود را پیگیری کرده بود تا شهردار را به جلسه شورا بکشاند اما ناگهان از عملکرد شهردار در زمینه پارک‎ها و فضای سبز تمام قد دفاع کرد و دست‌های خود را بلند کرد و سوالش را پس گرفت. موضوعی که به محل انتقاد خود اعضای شورای شهر تبدیل شد و در همان جلسه هدایت امیری رییس شورای شهر یاسوج با انتقاد از این روند گفت: باید برای اعضای شورا جلسات آموزشی برگزار شود. وی افزود: درد و دل‌های اعضای شورا در بیرون از جلسه چیز دیگری است اما در جلسه چیز دیگری بیان می‌شود.

مفتح عملکرد شهردار در استخدام‌های غیرقانونی را رد می‌کند و می‌افزاید: شهردار کارش را خوب انجام می‌دهد و توانمند است و با استیضاح وی مخالفم.

شهردار را استیضاح می‌کنیم

سعید پایدار دیگر عضو شورای شهر یاسوج است که در جلسه سوال از شهردار انتقادات جدی به عملکرد شهرداری در حوزه پارک‌ها و فضای سبز شهر یاسوج داشت و در گفت‌وگو با تسنیم به عملکرد فرهنگی شهرداری نیز نمره قبولی نمی‌دهد و آن را ضعیف می‌خواند.

این عضو شورای شهر یاسوج که پیش‌تر از استیضاح مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یاسوج خبر داده بود، این‌بار از استیضاح شهردار این شهر توسط شورا مشروط به اراه مستندات در زمینه استخدام‌های غیرقانونی خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی از اعضای شورای شهر معقتدند که شهرداری یاسوج به صورت غیرقانونی اقدام به جذب نیرو کرده است که باید اعضای شورا مستندات خود را ارائه دهند تا ما نیز شهردار را به واسطه این اقدامات استیضاح کنیم.

پایدار که در طیف‌بندی شورای شهر یاسوج در گروه اقلیت قرار می‌گیرد نسبت به این تقسیم‌بندی نیز واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: شورای شهر یک دستگاه نظارتی است و باید به وظایف خود در چهارچوب قانون عمل کند و ایجاد فضای اقلیت و اکثریت شورای شهر را به سمت درستی هدایت نمی‌کند.

مستندات موجود است/ نهادهای نظارتی ورود کنند

رئیس شورای شهر یاسوج که به گفته اعضای شورا در طیف اکثریت و حامیان شهردار قرار دارد اما انتقادی تندی از شهردار و عملکرد وی در زمینه پارک‌ها و فضای سبز و استخدام‌های غیرقانونی داشته است. هدایت امیری که هرچند شاید از سوی اعضای شورا به عنوان حامی شهردار خوانده شود اما این‌روزها در مصاحبه با رسانه‌ها و جلسات شورا از هیچ انتقادی از شهردار دریغ نمی‌کند. در جلسه سوال از شهردار در زمینه پارک‌ها و فضای سبز امیری به موضوع اخراج نیروهای فضای سبز و عدم پرداخت مطالبات آنها و وضعیت اسف‌بار فضای سبز این شهر انتقاد کرد و خواستار ورود نهادهای نظارتی به این موضوعات شد.

حالا رییس شورای شهر یاسوج و در آخرین جلسه شورای شهر، بحث استخدام‌های غیرقانونی را افشا کرد و باز خواستار ورود نهادهای نظارتی به این موضوع شد. امیری گفت: دون برپایی هرگونه آزمون استخدامی جذب نیرو در شهرداری به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد از نهادهای نظارتی می‌خواهیم در این زمینه ورود کنند.

وی تصریح کرد: برخلاف اینکه ما در رسانه‌ها و محافل مختلف به تعدیل نیرو در شهرداری این شهر اشاره می‌کنیم ولی مراجعه کنندگان با دلایل و مستندات به جذب نیرو غیرقانونی در شهرداری یاسوج استناد و اعلام نارضایتی می‌کنند.

در حالی اعضای شورای شهر یاسوج درخواست مستندات در زمینه استخدام‌های غیرقانونی در شهرداری برای استیضاح شهردار را دارند که رئیس شورای شهر از وجود این مستندات خبر داد و البته با انتقادات جدی هدایت امیری شاید پیوستن وی به طیف اقلیت و برهم خوردن ترکیب تقسیم‌بندی در شورای شهر و استیضاح شهردار جدی‌تر شود به ویژه اینکه رئیس شورای شهر یاسوج مدعی است که مستنداتی در زمینه استخدام‌ها و یا جذب نیروهای غیرقانونی در شهرداری وجود دارد.

حالا باید دید که شهردار یاسوج که در طول عمر شورای فعلی یکبار پس از طرح استیضاح و کشاندن وی به جلسه شورا برای استیضاح توانسته بود از تیغ استیضاح بگذرد این‌بار هم آیا می‌تواند که خود را از استیضاح برهاند و تا یکسال آینده که از عمر شورای شهر یاسوج باقی مانده، شهردار بماند یا نه.

هرچند شورای شهر یاسوج در چند مدت اخیر بیشتر حول محور حواشی و استیضاح می‌چرخد اما انتقادات از وضعیت پایتخت طبیعت بالا گرفته است و خود اعضای شورای شهر نیز به جمع منتقدین در زمینه وضعیت پایتخت طبیعت ایران به ویژه از نظر فضای سبز و پارک‌ها پیوسته‌اند.

هدایت امیری، رئیس شورا در آخرین اظهار نظر خود وشعیت فضای سبز این شهر را اسف‌بار توصیف کرد و از دریفات عوراضات بیش از مصوبات شورا در ورودی پارک‌ها انتقاد کرد.

سعید پایدار یکی از اعضای شورای شهر یاسوج نیز در گفت‌وگو با تسنیم خشک شدن فضای سبز یاسوج را تأیید کرد و گفت: عدم مراقبت و نگهداری مطلوب از فضای سبز موجود شهر و عدم توسعه فضای سبز نیز از مشکلاتی است که وجود دارد.

وی آنها را در کنار سوء مدیریت و ناکارآمدی از دلایلی خواند که به واسطه آن قرار است مدیرعامل سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهر یاسوج استیضاح شود. موضوعاتی که نشان از وضعیت بغرنج پایتخت طبیعت ایران در زمینه فضای سبز دارد.

پایتخت طبیعت ایران رو به نابودی است و شورای شهر درگیر حواشی و شهردار نیز اینبار در لبه پرتگاه استیضاح قرار گرفته است. یاسوج منتظر است هم منتظر گردشگرانی که پس از ماه مبارک رمضان و به رسم هرسال به نگین گردشگری جنوب هجوم می‌آورند و هم منتظر اینکه آیا جاوید همچنان مدیریت شهر یاسوج را در دست خواهد داشت یا شهر توریستی جنوب کشور در یکسال باقیمانده از عمر شورا با مدیریت دیگری اداره خواهد شد.

گزارش از پیمان فرامرزی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president