کد خبر : 21890
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1395 - 12:49

رکورد سرعت در معاینه بیمار در کلینیک‌های کهگیلویه وبویراحمد / ویزیت در ۳ دقیقه و ۶ ثانیه

رکورد سرعت در معاینه بیمار در کلینیک‌های کهگیلویه وبویراحمد / ویزیت در ۳ دقیقه و ۶ ثانیه

نسخه پیچاندن در حداقل زمان ممکن برای بیماران از سوی برخی از پزشکان سبب نارضایتی مردم و بروز مشکلات عدیده‌ای شده است. آوای جنوب؛ بعد از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از مردم که به خاطر تحمل هزینه‌های بالای پزشکی از درمان نا امید شده بودند امیدی تازه یافتند اما در این بین برخی از

۱۳۹۳۰۸۲۱۰۹۱۱۰۶۶۶۹۴۰۶۵۴۸۴نسخه پیچاندن در حداقل زمان ممکن برای بیماران از سوی برخی از پزشکان سبب نارضایتی مردم و بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

آوای جنوب؛

بعد از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از مردم که به خاطر تحمل هزینه‌های بالای پزشکی از درمان نا امید شده بودند امیدی تازه یافتند اما در این بین برخی از مشکلات حوزه درمان به ویژه ضعف در نوبت دهی مزید بر علت شده است.

در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیت ۱۲۰ هزار نفری وجود مراکز درمانی به خصوص مراکز تخصصی برای ارائه خدمت به مردم ضروری است.

کلینیک تخصصی زنان تنها کلینیک تخصصی زنان در استان کهگیلویه وبویراحمد است و در استانی با جمعیتی بیش از ۷۰۰ هزار نفر که نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند و جایی که سلامت جامعه در گروه سلامت بانوان است تنها یک کلینیک باید جوابگوی خیل عظیم مراجعه کننده‌گان باشد.

اما در این میان ساعت‌ها انتظار در صف‌های طولانی به درد مردم این شهر افزوده است و این امر خود سبب طولانی شدن دوره درمان و چه بسا سبب بروز بیماری‌ها و مشکلات جدیدتری شود. به خصوص در فصل گرما و با زبان روزه مردم این شهر مجبورند ساعت‌ها از کار و زندگی روزانه خود بزنند تا شاید برای چند دقیقه چشمشان به جمال پزشک روشن شود.

نسخه نویسی در کمتر از ۴ دقیقه

گلنار علیزاده یکی از مراجعین کلینیک تخصصی شماره ۳ شهید مفتح یاسوج به خبرنگار تسنیم، گفت: ابتدا از طریق تلفنی برای دریافت نوبت اقدام کردم ولی متاسفانه تماس بعد از چند ثانیه خود به خود قطع شد و پس از آن به صورت اینترنتی اقدام کردم که از این طریق نیز موفق نشدم و به ناچار به رغم داشتن فرزند شیرخوار مجبور شدم ساعت‌های طولانی پیش از طلوع آفتاب برای اخذ نوبت به صورت حضوری به این کلینیک مراجعه کنم.

وی افزود: بعد از چند روز دوندگی و ایستادن در صف‌های طولانی بلاخره موفق به اخذ نوبت شدم و با شگفتی تمام هنگامی که به پزشک مراجعه کردم پزشک در کمتر از ۳ دقیقه مرا به صورت ضربتی معاینه کرد.

علیزداه عنوان کرد: اکنون نه تنها مشکل من حل نشده بلکه به خاطر عدم دقت پزشک در تشخیص بیماری برای درمان مجبور به مراجعه به پزشک در شهر شیراز شدم و باید هزینه‌های بیشتری برای درمان خود بپردازم.

ذری امیری یکی دیگر از مراجعه کننده‌گان به این کلینیک  است که به تسنیم، می‌گوید: من از زمان استاندارد معاینه بیمار توسط پزشک اطلاعی ندارم ولی به طور قطع به خصوص در زمینه بیماری زنان پزشک باید بیمار را معاینه کرده ولی متاسفانه مدت زمانی را که پزشک برای من اختصاص داد کم بود و اصلا مرا به درستی معاینه نکرد و مجبورم به پزشک دیگری مراجعه کنم.

طبق شنیده‌های خبرنگار تسنیم از مراجعه کنندگاه به این مرکز درمانی پزشک متخصص در این کلینیک در حوزه زنان در مدت زمان  دو ساعت و نیم حدود ۵۰ بیمار را معاینه می‌کند و این در حالی است که شاید زمانی کمتر از ۳ دقیقه و ۶ ثانیه را به هر بیمار اختصاص می‌دهد.

زمان استاندارد معاینه بیمار ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت چندی پیش در رابطه با مدت زمان استاندارد ویزیت بیماران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال ۹۴ هیئت وزیران برای پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشکان نیز ۳۰ دقیقه تعیین شده و این مصوبه به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است.

ولی صحبت‌های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در ضدیت با این ابلاغیه همراه بوده است.

اگر از پزشکان و سیستم نوبت‌دهی شکایت دارید، به معاونت درمان مراجعه کنید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم ، اظهار داشت: هئیت مدیره بر زمان مراجعه پزشک به کلینیک و اقدام‌های او در کلینیک نظارت کامل دارد.

پرویز یزدان پناه در رابطه با سیستم نوبت‌دهی با بیان اینکه جلساتی در گذشته با حوزه استانداری برگزار شد، گفت: مقرر شد که سیستم نوبت‌دهی به ثبت احوال متصل شود تا هرچند که اکنون نیز سیستم اینترنتی فعال است ولی سیستم دریافت اینترنتی نیز فعال شود.

وی با بیان اینکه نامه این طرح به وزارت بهداشت ارسال شده است، عنوان کرد: به خاطر اینکه در رابطه با نام افراد مشکل امنیتی وجود داشت در صورت حل این مشکل و موافقت وزارت بهداشت دیگر هیچگونه مشکلی در زمینه نوبت‌دهی نخواهیم داشت.

یزدان پناه بیان کرد: برای هر پزشک، پنج نوبت تلفنی و ۱۵ نوبت اینترنتی وجود دارد و حدود ۳۰ نوبت نیز به صورت حضوری   برای خدمات دهی به مردم ارائه می‌شود.

وی ویزیت روزانه ۶۰ بیمار در این کلینیک تخصصی را رد و گفت: روزانه ۵۰ بیمار با توجه به زمان حضور در سیستم نوبت‌دهی ثبت می‌شود.

یزدان پناه با بیان اینکه زمان ورود و خروج پزشک به کلینیک از سوی هیئت مدیره کلینیک کنترل می‌شود، عنوان کرد: نرم استاندارد حضور بیمار ۵۰ تا ۶۰ نفر و زمان مورد نیاز برای معاینه ۹ تا ۱۰ دقیقه است تقریبا در هر ساعت پزشک باید ۶ بیمار را معاینه کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: مردم شریف استان در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم نوبت‌دهی یا خطای پزشکان برای پیگیری مسئله شکایت خود را به معاونت درمان استان و مراکز قانونی گزارش دهند.

به گزارش تسنیم، عدم اطلاع مردم از زمان استاندارد معاینه سبب اجحاف در حق آنها شده است و می‌طلبد پزشکان با توجه به این ابلاغیه برای جلوگیری از تضعیف حقوق مردم و همچنین جلوگیری از بروز بیماری‌های دیگر با تشخیص به موقع بیماری اقدام کنند و بدانند دستیابی به یک جامعه  سالم  در گرو خانواده سالم و به خصوص یک مادر سالم است.

گزارش از سیده زهرا موسوی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.