آوای جنوب

از تکلیف دستور اخیر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای عزل برخی مدیران تا وام های یاسوج و کهگیلویه و گچساران که صرف خرید ویلا و خودرو شد

بسیاری از واحدهای تولیدی که وام‌ها را در یاسوج و کهگیلویه و گچساران و از بانکهای استان گرفته‌اند اما ویلاها و خودروهای آن چنانی در تهران و شیراز و اصفهان خریداری کرده‌اند

جهانگیریبا توجه به دستور اخیر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای عزل مدیرانی که مقابل احیای واحدهای تولیدی مانع تراشی می‌کنند اکنون باید دید برخی بانک‌های این استان چگونه رفتاری از خود نشان خواهند داد.

آوای جنوب؛

استان کهگیلویه و بویراحمد در صنعت و واحدهای تولیدی و صنعتی همانند طفل و نوزادی نوپا است که اگر در مقابل آن هرگونه سخت‌گیری انجام شود این طفل دیگر قادر به راه رفتن نخواهد بود و به عبارتی راه رفتن را از همین ابتدا یاد نخواهد گرفت.

در کهگیلویه و بویراحمد عمر شهرک‌های صنعتی چندان طولانی نیست و واحدهای تولیدی خرد که در این شهرک‌ها مستقر هستند مسن‌ترین آن‌ها عمری بیش از دو دهه ندارند.

بسیاری از واحدهای تولیدی مهم این استان در شهرک‌های صنعتی عمری بین ۵ تا ۱۰ ساله دارند و به دلیل مشکلات چند سال اخیر از جمله تحریم‌ها و همچنین عدم همکاری بانک‌ها و نبود تسهیلات و سرمایه در گردش بسیاری از این واحدها به حالت تعطیل و در خوشبینانه‌ترین حالت نیمه تعطیل و تولید با حداقل ظرفیت‌ها درآمده‌اند.

در نشست‌های مختلف که توسط مسؤولان صنعتی برگزار می‌شود این مسؤولان برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی از هر دری وارد می‌شوند اما بیشتر این راه‌ها بسته است و واحدها باید کماکان گرد رکود را بر چهره خود ببینند.

در چند ماه گذشته یکی از فعال‌ترین نشست‌ها و کارگروه‌های صنعتی در استان مربوط به کارگروه رفع موانع تولید بوده که در هر جلسه تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی برای رفع مشکل به این کارگروه دعوت می‌شوند اما باز هم در این نشست‌ها عدم همکاری بانک‌ها و سخت‌گیری‌های گذشته را شاهدیم.

شاید به نوعی بانک‌ها در این زمینه حق داشته باشند زیرا در سال‌های اخیر بسیاری از تسهیلات در استان سر از جاهای دیگر درآورده‌اند و اکنون بانک‌های زخم خورده در کهگیلویه و بویراحمد دیگر اعتمادی به صاحبان واحدهای تولیدی ندارند.

این مشکل از گذشته به دلیل عدم نظارت بر هزینه کرد تسهیلات در استان صورت گرفته و هستند بسیاری از واحدهای تولیدی که وام‌ها را در یاسوج و کهگیلویه و گچساران و از بانکهای استان گرفته‌اند اما ویلاها و خودروهای آن چنانی در تهران و شیراز و اصفهان خریداری کرده‌اند.

در چند سال اخیر در تریبون‌های نماز جمعه نیز از این موضوع گلایه‌های بسیاری شده و این مشکل را به کرات تذکر داده‌اند که نباید اجازه دهیم به اسم استان تسهیلات گرفته شود و در جایی دیگر آن را هزینه کنند.

اما همه این مشکلات نباید مانعی بر سر راه تولید و کمک به اقتصاد مقاومتی در استان شود.

جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از منتقدان برخی از بانک‌ها در استان است که اعتقاد دارد باید بانک‌ها برای رونق تولید و اشتغال در استان به کمک واحدهای تولیدی خرد آمده و اجازه ندهند که رکود فعلی موجب تعطیلی و فراموشی واحدهای تولیدی در استان شود.

وی معتقد است که واحد تولیدی باید سرمایه در گردش کافی برای تولید داشته باشد اما برخی از بانک‌ها مانع تراشی می‌کنند.

سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم معتقد است که بانک‌ها بیش از هر دستگاه دیگر باید برای رفع موانع تولید و راه‌اندازی واحدای تولیدی همراه باشند.

وی گفت: در هنگامی که فرمان مقام معظم رهبری را در خصوص اقتصاد مقاومتی داریم معاون اول رئیس‌جمهور با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های قاطع مقابل هرگونه مانع‌تراشی ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند که در مسیر تولید و اشتغال مانعی ایجاد شود.

این مسؤول بعد از بانک‌ها به دستگاه‌های خدمات‌رسانی مانند آب و برق و گاز اشاره کرد که باید امکانات لازم را برای رفع موانع تولید در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند و مانع‌تراشی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از تأمین اجتماعی و امور مالیاتی که سدی در راه تولید و فعالیت واحدهای تولیدی ایجاد نمی‌کنند، گفت: برای مثال امور مالیاتی در بحث بخشودگی برخی جرائم مالیاتی همراهی خوبی با مسؤولان استانی برای تسهیل در رفع موانع تولید دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که در سال جاری در نشست‌های ستاد رفع موانع تولید استان چه تعداد واحد تولیدی را رفع مشکل کرده‌اید، افزود: تاکنون توانسته‌ایم ۲۴ واحد تولیدی را در هفت جلسه رفع مشکل کرده و با بانک‌ها برای کمک به آن‌ها به تفاهم برسیم.

این مسؤول تلویحا از بانک‌ها به عنوان تنها دستگاهی یاد کرد که برخی سختگیری‌ها را در این زمینه دارند و از بهتر شدن اوضاع بعد از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قاطع جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.

گفتنی است اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دستور داده هر مدیر و مسؤولی در برابر رفع مشکل واحدهای تولیدی مقاومت کند عزل شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president