آوای جنوب

اعتراض مردم به وزیر و دستور فوری وزیر : بدون رضایت مردم سدی ساخته نمی‌شود/ مردم: فریب نمی‌خوریم

۱۳۹۵۰۳۰۶۰۰۰۱۴۷_PhotoLمردم منطقه تنگ‌سرخ معتقدند تا دولت و مسؤولان به یکایک تعهدات خود در راه ساخت سد تنگ‌سرخ عمل نکنند اجازه ساخت سد جدید را نخواهند داد.

 آوای جنوب؛

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در راه ساخت سد تنگ‌سرخ یاسوج وجود دارد مشکل تملک زمین‌ها و باغات مردم توسط دولت است.

با این که حدود ۵ سال از ساخت سد تنگ‌سرخ می‌گذرد این سد بنا به گفته فرید اجلالی مدیر شرکت پیماب، پیمانکار پروژه تنها ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این روند کند برای مردم استان و به خصوص مردم شهر یاسوج به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دو دلیل اصلی کندی ساخت از نظر پیمانکار یکی مشکل اعتبارات است که در حال حاضر تنها ۱۲ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و برای تکمیل حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر می‌خواهد و دیگری که مشکل اصلی نیز به شمار می‌رود معارضات مردمی در راه ساخت سد است.

 

 

در نشست وزیر نیرو با مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد باغاتی که زیر آب می‌رود ۳۷۰ هکتار عنوان شد اما مردم معترض تنگ‌سرخ معتقدند که بیش از یک‌هزار هکتار زمین و باغات با ساخت سد به زیر آب خواهد رفت و مهم‌ترین بند مناقشه مردم و مسؤولان همین موضوع است.

به گزارش فارس، پس از نشست وزیر نیرو با مسؤولان استانی در محل کارگاه سد و حضور چیت‌چیان در محوطه کارگاه، وزیر با نماینده معترضین روبه‌رو شد.

غلام‌محمد صفایی که خود را نماینده مردم تنگ‌سرخ برای پی‌گیری اعتراضات معرفی کرد با بیان اینکه پنج کلاس بیشتر سواد ندارد از روی نوشته‌ای همه بندهای اعتراضی مردم را برای وزیر نیرو خواند.

نماینده معترضین گفت: این سد از همان ابتدا خارج از روال قانونی در دست اقدام قرار گرفت و توجهی هم به حق و حقوق مردم از همان ابتدا نشد.

صفایی گفت: همه زندگی مردم تنگ‌سرخ به املاکی برمی‌گردد که قرار است در آینده زیر دریاچه سد برود.

وی افزود: پس از صورت جلسات رنگارنگ و وعده و عیدهای فراوان تنها چیزی را که مردم به آن رسیدند بی‌توجهی مسؤولان بود.

نماینده مردم معترض حوزه سد تنگ‌سرخ بیان کرد: چرا باید ثمره و دسترنج مردم بر اثر بی‌کفایی مسؤولان و به خصوص بی‌تدبیری آب منطقه‌ای از دست برود.

صفایی افزود: پس از برگزاری جلسات میان مردم و مسؤولان در تاریخ‌های ۲۱ تیرماه ۹۳ و ۱۷ آذرماه و ۳۰ آذرماه ۹۴، دستگاه‌های اجرایی تعهداتی را متقبل شدند که با گذشت زمان به هیچ وجه اجرا نشده است.

وی گفت: آب منطقه‌ای در یک مورد اقدام به تخریب املاک کرد که توسط مردم به دلیل عدم اجرای تعهدات، جلوی آن گرفته شد و بعد از سال‌ها پای مردم تنگ‌سرخ به دلیل دفاع از حق قانونی خود به دادگاه و پاسگاه باز شد.

این نماینده مردم معترض تنگ‌سرخ گفت: آیا حق مردمی که همه نوع همکاری تاکنون داشته‌اند دادگاه و پاسگاه بود و بدتر این که تاکنون مسؤولان کلمه‌ای عذرخواهی نکرده‌اند.

وی با بیان این که مگر مردم زجر کشیده و کشاورز و باغدار چه خواسته فرا قانونی از مسؤولان داشته‌اند، اظهار کرد: تا کی باید مورد بی‌مهری مدیران نالایق و بی‌کفایت قرار بگیریم.

 

 

اما در ادامه وزیر نیرو با شنیدن اظهارات این نماینده معترضین تأکید کرد که بدون رضایت مردم هیچ کاری نباید انجام شود.

حمید چیت‌چیان گفت: سد را برای رفاه حال مردم و رضایت آن‌ها می‌سازیم و اگر قرار باشد مردم نارضایتی داشته باشند نباید سد تنگ‌سرخ را ساخت.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است در یک طرح عمرانی مردم آسیب ببینند همان بهتر که آن طرح عمرانی ساخته نشود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president