آوای جنوب

چرا جلسات شورای فرهنگ عمومی در گچساران تعطیل است!/وزیر ارشاد ، تاجگردون یا فیش های حقوقی چه کسی مقصر است!

نمی توانم فراموش کنم شهر من روزگاری در دوران طاغوت و نظام شاهنشاهی دختری بنام بلقیس بیگدلی داشت که آنروزها برای اینکه حجابش را در مدرسه حفظ کند در مقابل مدیر و ناظم ایستادگی می کند

یادآوری :

۱۳اردیبهشت ۹۵ نوشتم : نمی دانم از کجا شروع کنم ؛ اما هر چه بود امروز باید دوباره عهد شکنی می کردم، دیگر دوست ندارم چیزی بنویسم و به جلسات بروم ، اما وقتی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان گچساران حضور پیدا کردم و صحبت های فرماندار را شنیدم به فکر فرو رفتم .
رحیمی گفت : یکسال است جلسه شورای فرهنگ عمومی و شورای ورزش و جوانان در گچساران تعطیل است و برگزار نمی شود.
هر چند به خود قول داده بودم یادداشت هایم را از این پس در دفتر خاطراتم بنویسم تا حداقل این باشد که برای خود نوشته ام و خود را به خواب نزده ام ، اما امروز جمعه با تیترهای دیگر دوستان خبرنگارم از نماز جمعه شهر خودخوری های درونم شروع می شود.
تیترهای امروز اینگونه بود : سه روز عزای عمومی برای وضعیت حجاب در گچساران .
وقتی می دانی حرف ها و نوشته هایت راه به جایی نخواهد بُرد عذاب میکشی اما نمی توانم به سادگی از خودکشی های روزهای گذشته در شهرم نیز عبور کنم .
نمی توانم فراموش کنم رهبری کار فرهنگی را مهمتر از کار اقتصادی می داند .
نمی توانم فراموش کنم که رهبری می گوید از دغدغه کارهای فرهنگی تا نیمه های شب بیدار است و هزاران اما های دیگر .

نمی توانم فراموش کنم شهر من روزگاری در دوران طاغوت و نظام شاهنشاهی دختری بنام بلقیس بیگدلی داشت که آنروزها برای اینکه حجابش را در مدرسه حفظ کند در مقابل مدیر و ناظم ایستادگی می کند ؛ اما دریغ از اینکه یکبار متولیان فرهنگی شهرستان از این بانوی خستگی ناپذیر تقدیر و تشکری نمایند.*
آوای جنوب / علی مراد کاظم پور
فرهنگ از ارکان اصلی و اساسی هر جامعه است. در کشور ما، بر اساس اعتقادات دینی و اسلامی و نیز ایدئولوژی منبعث از آن که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، فرهنگ از اهمیت وافری برخوردار بوده است.

از همین رو بود که در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی، ستاد انقلاب فرهنگی به دستور حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد تا به ساماندهی امور فرهنگی کشور همت گمارد و فرهنگ اسلامی و الهی را در کشور جاری سازد.

با تثبیت نظام اسلامی، ستاد انقلاب فرهنگی که بیشتر برای رسیدگی به وضع دانشگاهها تشکیل شده بود به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام یافت و مسئولیت ساماندهی فرهنگی کشور را بر عهده گرفت.

اینک شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش و جایگاه بسیار مهمی در ساماندهی امور فرهنگی کشور دارد. تحت مدیریت عالیه این شورا، شوراهای فرعی مانند شورای فرهنگ عمومی هم تشکیل شده که به برخی موارد خردتر می پردازد.

در شهرستانها، متناظر با این شوراهای عالیه، شورای فرهنگ عمومی تعریف شده است که نگاهی به آئین نامه و ترکیب آن، از اهمیت بسیار بالایش حکایت می کند.
بر اساس قانون، عالی­ ترین مرجع رسیدگی به مسائل و مشکلات فرهنگی در هر شهرستان، شورای فرهنگ عمومی آن شهرستان است. ریاست این شورا بر عهده امام ­جمعه و دبیری آن با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمام ارکان شهرستان از جمله فرماندار، شهردار و نماینده عضو آن هستند. از دیگر اعضای این شورا، اداره ارشاد، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دادگستری و… است. نگاهی به ترکیب اعضای رسمی شورا حاکی از آن است که از قوای بازدارنده مثل دادگستری و نیروی انتظامی گرفته تا ارگانهای فرهنگی و ایجابی مثل ارشاد و سازمان تبلیغات و دانشگاه آزاد تا ارگانهای عمومی مانند شهرداری عضو این مجموعه هستند و این ترکیب، اهمیت والای آن را می رساند.

از سوی دیگر، اصلاح و تقویت فرهنگ جامعه و جلوگیری از تهاجم فرهنگی، از جمله نیازهای امروز جامعه ماست و اصلاح فرهنگ عمومی آنقدر مهم است که به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «اصلاح فرهنگ عمومی از همه کارها مهمتر و محور کارهای دیگر است.»

اما نکته قابل تأمل و البته باعث تأسف آنکه بیش از یکسال است که جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان گچساران تعطیل است و برگزار نمی شود.
در بیان اهمیت والای این شورا و تبیین خسارت ها و تبعات تشکیل نشدن و اهمیت ندادن به آن توسط مسئولان – آنهم در زمانه ای که مقام معظم رهبری مسئله فرهنگ را بسیار مهم می دانند – بدون هیچگونه توضیح دیگری، آیین­ نامه این شورا را که بیان­گر وظایف گسترده و اختیارات وسیع آنست است را به طور کامل درج می­کنیم تا مشخص شود همانگونه که رهبر انقلاب گفته اند متأسفانه فرهنگ همچنان مظلوم است…

و اما اینروزها نمی دانم چه کسی را مقصر قلمداد کنیم

فیش حقوقی

تاجگردون

و

وزیر ارشاد

اما هرچه هست در این میان تنها مردم گچساران متضرر می شوند

آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان

مصوب جلسه ۴٣۵ مورخ ٢/٣/٨۵ شورای فرهنگ عمومی

مقدمه

در راستای اجرای ماده ۵ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی استان مصوب جلسه ۵٨١ مورخ ٢٩/١/١٣٨۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین­نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان به این شرح است:

ماده ١ ـ به منظور ارتقای فرهنگ عمومی و اطلاع ‌از چگونگی آن و نظارت، هماهنگی و پیگیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی، شورای فرهنگ عمومی شهرستان زیرنظر شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل می‌شود .

ماده ٢ـ وظایف شورای فرهنگ عمومی شهرستان:

الف- بررسی معضلات و ویژگی‌های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی آن منطقه وجود دارد، و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و انعکاس آن به شورای فرهنگ عمومی استان.

ب- تلاش برای حذف سنت‌های غلط رایج و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی، مذهبی و فرهنگی منطقه.

ج – ارائه گزارش سالانه از وضع فرهنگ عمومی شهرستان و ایجاد زمینه همکاری با سایر شهرستان‌ها برای فعالیت در جهت ارتقای فرهنگ عمومی منطقه.

د- ارائه برنامه‌ای مدّون و همسو برای هماهنگ کردن دستگاه‌ها، نهادها، مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در شهرستان برای فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی .

هـ برنامه‌ریزی در جهت اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، از طریق ملزم کردن مدیران دستگاه‌ها ونهادهای شهرستان.

و- اتخاذ شیوه‌های تشویقی و نظارتی در شهرستان از سوی شورای فرهنگ عمومی به منظور اعتلا و شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف.

ز- بررسی آثار فرهنگی مترتب بر سیاست­ها و اجرای طرح و برنامه­ های اقتصادی، اجتماعی در شهرستان به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آن­ها با اصول سیاست فرهنگی کشور و استان و ابلاغ نتیجه به دستگاه­های اجرایی شهرستان.

ح- مطالعه سیاست­های فرهنگی ابلاغی از مرکز استان و کشور، اظهار نظر نسبت به موضوعات مطروحه و تهیه گزارش­های مورد نیاز استان برای اصلاح فرهنگ عمومی در شهرستان­ها و پی­گیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح شهرستان.

ماده ٣ ـ ترکیب اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان:

١- امام جمعه شهرستان به عنوان رئیس شورا

٢- فرماندار به عنوان نایب رئیس شورا

٣ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان

۴ـ نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان و درصورت تعدد نمایندگان به انتخاب مجمع آن نمایندگان

۵ ـ رئیس دانشگاه شهرستان و در صورت تعدد مراکز علمی و دانشگاهی به انتخاب مجمع رؤسای دانشگاه‌های شهرستان

۶ ـ رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان

٧ ـ رئیس اداره اطلاعات شهرستان

٨ ـ رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرستان

٩ـ یک نفر از ارباب جراید شهرستان به پیشنهاد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و تایید شورای فرهنگ عمومی شهرستان

١٠ـ سه نفر از شخصیت‌های معتبر فرهنگی و هنری شهرستان (حداقل یک نفراز خواهران)‌به پیشنهاد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان

١١ـ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به عنوان دبیر شورا

١٢ـ فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان

١٣ـ فرمانده نیروی انتظامی شهرستان

١۴ ـ شهردار مرکز شهرستان

١۵ ـ رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان

١۶ ـ رئیس دادگستری شهرستان

١٧- یکی از ائمه جماعات شهرستان با معرفی رئیس شورا

١٨- رئیس نمایندگی سازمان صدا و سیما در شهرستان

تبصره ١: مدت عضویت اعضاءی مندرج در بندهای ٩ و ١٠ دوسال و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصره ٢: احکام اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان توسط رئیس شورای فرهنگ عمومی استان صادر خواهد شد.

تبصره ٣: شورای فرهنگ عمومی شهرستان می‌تواند در موارد ضروری افراد دیگری را حسب تشخیص در ارتباط با موضوع مورد بررسی به شورا دعوت نماید . (بدون حق‌رأی)

ماده ۴ـ دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ملزم است، گزارش جلسات شورا را از طریق دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور منعکس نماید.

ماده ۵ ـ دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تشکیل می‌شود و یک نفر کارشناس با مدرک لیسانس یا بالاتر پیگیری امور دبیرخانه و هماهنگی‌های لازم با اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان و همچنین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان را بر عهده خواهد داشت.

ماده ۶ـ آیین نامه داخلی شورای فرهنگ عمومی شهرستان توسط دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان تهیه و توسط شورای فرهنگ عمومی شهرستان، تصویب می‌شود.

ماده ٧ ـ دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان می­تواند متناسب با وظایف شورا و یا حسب مورد،گروه­های کار باعضویت اعضاءی شورا و همچنین افراد صاحب‌نظر تشکیل دهد.

ماده ٨ ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان از طریق دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان هماهنگی‌های لازم را در ارتباط با شورای فرهنگ عمومی کشور بعمل خواهد آورد.

ماده ٩ـ این‌آیین‌نامه در یک مقدمه و ٩ ماده و ٣ تبصره در جلسه ۴٣۵ مورخ ٢/٣/٨۵ شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

و بازهم می گویم نمی توانم فراموش کنم شهر من روزگاری در دوران طاغوت و نظام شاهنشاهی دختری بنام بلقیس بیگدلی داشت که آنروزها برای اینکه حجابش را در مدرسه حفظ کند در مقابل مدیر و ناظم ایستادگی می کند ؛ اما دریغ از اینکه یکبار متولیان فرهنگی شهرستان از این بانوی خستگی ناپذیر تقدیر و تشکری نمایند.*

* خاطرات مادرم از دوران تحصیل در گچساران

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president