کد خبر : 20000
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 - 3:28

نامه مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت به تاجگردون :با این تصمیمات ساختار کنونی سلامت کشور دچار فروپاشی می شود

نامه مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت به تاجگردون :با این تصمیمات ساختار کنونی سلامت کشور دچار فروپاشی می شود

دکتر کریم رضایی مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت طی نامه ای که به غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت نوشته است از چالش های پیش روی بهداشت و درمان با اجرایی شدن هییت امنایی آن هشدارهایی را به منتخب مردم گچساران و باشت از عواقب این کار داده است و از ایشان درخواست پیگیری

رضاییدکتر کریم رضایی مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت طی نامه ای که به غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت نوشته است از چالش های پیش روی بهداشت و درمان با اجرایی شدن هییت امنایی آن هشدارهایی را به منتخب مردم گچساران و باشت از عواقب این کار داده است و از ایشان درخواست پیگیری عاجل نموده است .

در متن این نامه که به پایگاه خبری آوای جنوب ارسال شده است آمده:

استادعزیزجناب دکترغلامرضا تاج گردون
رئیس محترم کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شریف شهرستان های باشت و گچساران
با سلام و احترام
ازافتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی،حاکمیت عدالت در عرصه های مختلف اجتماعی است.که البته در حوزه های حساس همانند نظام سلامت کشور،دارای حساسیت خاص میباشد.و براساس اصولSWOTاین نظام سلامت خود دارای تهدیدهای برون سازمانی بسیارچالش برانگیز است که اکثرا به Life styleهموطنان برمیگردد.
و قطعا هرتصمیم غیرکارشناسی،پیکره این نظام سلامت را” تهدید جدی تر” خواهد کرد.
متاسفانه در روزهای اخیر زمزمه جدی هیئت امنایی کردن ستاد مرکزی وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی به گوش میرسد وتلاش های انجام شده برای اداره هیات امنایی ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سرنوشت این وزارتخانه را در ابهام فرو برده است.
و حدودا ۳ ماه است که با تصویب ماده واحده تسری بند (ب) ماده ‌۲۰ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از سوی وزیر بهداشت در اسفند ماه ۹۲ پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهریور ۹۳ تصویب شد؛ زمزمه اداره هیات امنایی ستاد مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به گوش می‌رسد.
با توجه به اهمیت سلامت و بهداشت و درمان به عنوان یک “”وظیفه حاکمیتی”” و با توجه به اینکه چنین تجربه‌ای در سطح هیچ وزارتخانه‌ای در کشور تاکنون وجود نداشته است، اتخاذ چنین تصمیمی در این سطح با چند سوال اساسی روبه رو می‌شود؛ اینکه آیا به‌طور کلی چنین اتفاقی تاکنون در سیستم‌های بهداشت و درمان دنیا وجود داشته است؟ با این تصمیم ساختار وزارت بهداشت چگونه تغییر خواهد کرد؟ رییس هیات امنا چه کسی خواهد بود و چه اختیاراتی خواهد داشت؟ و اصولا این وزارتخانه بعد از اینکه به شکل هیات امنایی اداره شود به چه نهادی پاسخگو خواهد بود؟
اداره هیات امنایی وزارت بهداشت ساختار سلامت کشور را بر هم خواهد زد و نظام سلامت کشور را با چالش جدی مواجه خواهدکرد.
ما خادمان سلامت شهرستان باشت “دلواپسان نظام سلامت کشور” هستیم و منتظر تجدیدنظر و چه کسی در کشور در نهایت در حوزه سلامت تصمیم گیرنده است؟ سوالاتی است که مورد ابهام است. البته به احتمال خیلی قوی طرح این مسائل برمی‌گردد به اینکه بودجه لازم به وزارت بهداشت داده نشده است. و به نوعی در صدد جبران کسری بودجه از طریق ساختارشکنی هستند! با این تصمیمات ساختار کنونی سلامت کشور دچار فروپاشی می شود، جای نگرانی دارد؛ وزارت بهداشت و درمان با تمام مسائلی که دارد؛ اعم از خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی شهر‌های بزرگ و دانشجوهای داخل و خارج کشور و دغدغه‌های دیگر تحت نظر هیات امنا قرار بگیرد. هم اکنون که طرح تحول نظام سلامت در کشور درحال اجراست،باورود این طرح شاهد چالش اساسی و ابهام در ادامه این طرخ خواهیم بود که باز هم شاهد حاکم شدن “تجارت محوری” به جای “طبابت محوری” در نظام سلامت کشور خواهیم بود که طرح تحول را زمین بگذارند و هرج و مرج ایجاد شود و زیر میزی در بیمارستانها افزایش پیدا کند.

وزارت بهداشت یک واحد نیست که هیات امنایی آن را اداره کنند؛ اداره هیات امنایی برای دانشگاه‌ها است تا بتوانند فرایند کاری خود را تسریع کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که وزارت بهداشت به دلیل نقش حاکمیتی خود از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان محلی برای آزمون و خطا نیست، بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به نبود سابقه موفق از هیات امنایی شدن در نهاد‌هایی نظیر وزارت بهداشت با ورود کار‌شناسان و نهاد‌های زیربط، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص هیات امنایی اداره شدن این وزارتخانه بررسی و مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا شاهد به خطر افتادن سلامت و بهداشت مردم با تصمیمات شتاب زده و بدعت گذاری‌های عجیب نباشیم.

ارادتمند کریم رضائی مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان باشت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهرام یکشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

احسنت بر دکتر رضایی. واقعا احسنت…

ناشناس سه شنبه , ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰:۴۲

ان شاالله ک قدمهای که درجهت جلب رضای خداوندی و رفع مشکلات هم نوعان برمیدارید استوارتر